2014-03-14, 17:40
Medlem
GeneralEttans avatar
Hej någon som kan förklara för mig hur det här funkar?

http://imgur.com/6b0ibSA

Jag måste göra fel för jag får fel resultat trots att jag har facit(längst ner på sidan)

//GeneralEttan
Citera
2014-03-14, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gxflybaby
Har problem med procent och sådant.

15/18 hur räknar jag ut detta i huvudet utan miniräknare?

Någon som kan hjälpa, väldigt tacksam för svar.

15/18 = 5/6 ~ 5 * 0.17 = 0.85

1/6 = (1/3)/2 ~ 0.33/2 ~ 0.17

Sen beror det på hur noggrant det ska vara.
Citera
2014-03-14, 18:01
Medlem
Har suttit med denna i 45 min nu..

Vad är (3x-1)2x-x(3x-2)?
Citera
2014-03-14, 18:04
Medlem
Knutbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chanie
Har suttit med denna i 45 min nu..

Vad är (3x-1)2x-x(3x-2)?

(3x - 1)2x - x(3x - 2) =
6x² - 2x - 3x² + 2x =
3x²
Senast redigerad av Knutbollen 2014-03-14 kl. 18:09.
Citera
2014-03-14, 18:25
Medlem
GeneralEttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralEttan
Hej någon som kan förklara för mig hur det här funkar?

http://imgur.com/6b0ibSA

Jag måste göra fel för jag får fel resultat trots att jag har facit(längst ner på sidan)

//GeneralEttan

Kör en liten bump.

Hur kan både Da och a vara dosrat vid avstånd a?

Jag hade bara upp till matte B i gymnasiet och det var ett tag sen så jag kanske bara är dum i huvet.
Citera
2014-03-14, 18:40
Medlem
TuppenGusavs avatar
Tjo arbetar med funktionsstudium och känner mig lite kluven på en del av uppgifterna då jag söker hur kurvan ter sig då den går mot ∞ och (-∞). Jag har en teori men är inte helt hundra på att jag kan lita på den och vill därför vara helt säker på att den är ok

Funktionen 1/(1+x^2)-arctan(x) går mot pi/2 då lim x --> (-∞) samt (-pi/2) då x --> ∞ (då arctan är den dominerande termen?). Stämmer detta?

Funktionen (x^2-x+1)e^-x går mot 0 då lim x --> ∞ samt ∞ då x --> (-∞) (då e^-x är den dominanta termen?, jag ritar upp kurvan e^-x och går efter den). Stämmer detta?

Funktionen (x^2-3)e^x går mot ∞ då lim x --> ∞ samt 0 då lim x --> (-∞) (då e^x är den dominanta termen?, jag ritar upp kurvan e^x och går efter den). Stämmer detta?

Tänker jag rätt eller helt galet? Tack på förhand.
Citera
2014-03-14, 18:45
Medlem
Soulsurfers avatar
Har hjärnsläpp. Hur löser jag den här ekvationen? http://i.imgur.com/ihKBVuk.png
Citera
2014-03-14, 18:50
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Har hjärnsläpp. Hur löser jag den här ekvationen? http://i.imgur.com/ihKBVuk.png

EDIT: Som phunque skrev är nog enklare.
Senast redigerad av kverty 2014-03-14 kl. 18:58.
Citera
2014-03-14, 18:54
Medlem
phunques avatar
Citat:
Skriv allt liknämnigt. T ex kan det mittre bråket förlängas med 2 och det tredje med -1.
Citera
2014-03-14, 19:06
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuppenGusav
Tjo arbetar med funktionsstudium och känner mig lite kluven på en del av uppgifterna då jag söker hur kurvan ter sig då den går mot ∞ och (-∞). Jag har en teori men är inte helt hundra på att jag kan lita på den och vill därför vara helt säker på att den är ok

Funktionen 1/(1+x^2)-arctan(x) går mot pi/2 då lim x --> (-∞) samt (-pi/2) då x --> ∞ (då arctan är den dominerande termen?). Stämmer detta?

Ja. Ty 1/(1+x^2) går mot noll vid båda gränserna.

Citat:
Funktionen (x^2-x+1)e^-x går mot 0 då lim x --> ∞ samt ∞ då x --> (-∞) (då e^-x är den dominanta termen?, jag ritar upp kurvan e^-x och går efter den). Stämmer detta?

Ja. Ty exponentialfunktionen växer snabbare än potensfunktionerna.

Citat:
Funktionen (x^2-3)e^x går mot ∞ då lim x --> ∞ samt 0 då lim x --> (-∞) (då e^x är den dominanta termen?, jag ritar upp kurvan e^x och går efter den). Stämmer detta?

Tänker jag rätt eller helt galet? Tack på förhand.

Jupp, samma som förra.
Citera
2014-03-14, 19:06
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Skriv allt liknämnigt. T ex kan det mittre bråket förlängas med 2 och det tredje med -1.
Ah, då var jag nära först, förlängde och sedan fick jag för mig att man inte kunde göra så av någon anledning. Multiplicerade varje nämnare därefter (såg inte -1), och fick något jättelångt så jag kan nog inte ha gjort rätt tänkte jag. Stämmer x^2+2x+1/6x-2 efter man har gjort det du skrev? Sedan kvadraringsregleln (x+1)^2/6x-2 ser inte att man kan göra något mer, eller? Måste kolla om jag missar något, är dålig på att se hur man kan förkorta osv.
Citera
2014-03-14, 19:15
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ah, då var jag nära först, förlängde och sedan fick jag för mig att man inte kunde göra så av någon anledning. Multiplicerade varje nämnare därefter (såg inte -1), och fick något jättelångt så jag kan nog inte ha gjort rätt tänkte jag. Stämmer x^2+2x+1/6x-2 efter man har gjort det du skrev? Sedan kvadraringsregleln (x+1)^2/6x-2 ser inte att man kan göra något mer, eller? Måste kolla om jag missar något, är dålig på att se hur man kan förkorta osv.

Det ser ut att stämma! Mittersta termen förlängs ju med 2 och den sista termen med (-1), då får man det du skrev, sen använder man kvadreringsregeln...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in