2014-03-14, 17:12
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Såvitt jag vet är det väl inte fastslagit att planet faktiskt HAR vänt och flugit västerut? Än så länge rör det sig väl om antaganden om att några radarobservationer KAN ha varit MH370, däremot behöver det inte nödväntigtvis vara sant? Det mesta i denna soppa verkar ju vara ganska osäkra uppgifter, spekulationer, dementier och medierapporter med okända källor...
Nej,vet inte om det är bekräftat.
Men om man ska ta sig samman och tänka vad som är rimligt vart kärran kan ha tagit vägen.
Min erfarenhet från Sydost Asien är att havet utanför kusterna fullständigt kryllar av fiskebåtar nattetid.
En vy utifrån över en del av Vietnam´s kust.
http://iliketowastemytime.com/sites/default/files/andre-kuipers-vietnam-fishingboats-hanoi.jpg

Det jag menar är att hade planet gått ner i vattnet där transpondern "dog" borde någon utav alla dessa båtar ha noterat något kan jag tycka,kabinbelysning,positionsljus även ljudet kanske.
För mig låter det rimligast att planet vände västerut syd/väst och kraschade på öppet hav.
Citera
2014-03-14, 17:15
Medlem
Någon vänlig själ postade för 2-3 dagar sedan en fin stream till CNN Asia Breaking News, lyckas inte hitta den nu tyvärr. Tror sidan var kinesisk. Någon som har den?
Citera
2014-03-14, 17:15
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Sorry, du får gärna utveckla din tankekedja. Iaf jag hänger inte med

Med tanke på alla "teorier" som har framkommit i tråden vill jag inte lägga fram en till utan redovisar endast det som går att utläsa från andra källor. Det är dock inte helt otänkbart att t ex Uigurer har identifierat Kinas bas på ön som ett möjligt mål. Längre än så vill jag inte spekulera utifrån den information som finns tillgänglig.
Citera
2014-03-14, 17:19
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arngrip
Om möjligheterna att landa på Andaman/Nicobar Islands:

http://edition.cnn.com/2014/03/14/world/asia/malaysia-airlines-plane/index.html?hpt=hp_t1

Nej, jag kan inte heller begripa hur det skulle ga till. Och nu har jag nyheten om detta varit ute ett tag. Skulle det da vara sant sa finner jag det helt uteslutet att man inte kollat upp det. Vi pratar ju anda om 777:a, det ar liksom inget man gommer under ett par grenar och tygskynken. Att satelliter mm skulle missa ett plan, eller byggnad dar det skulle finnas, anser jag uteslutet. Att det skulle kunna landa utan nagon uppmarksamhet oht anser jag uteslutet.

Det stammer helt enkelt inte in.
Citera
2014-03-14, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defor
Det är redan svarat på ett antal gånger, mer eller mindre. När du är långt upp i luften så har du ingen åtkomst till GSM-nät. De flygplan som du har tillgång till WiFi och GSM under flygtur är utrustade på så vis, inte säkert att MH370 är det.

Om flygplanet är kapat så har nog kaparna redan tänkt på att samla in samtliga mobiltelefoner och teknisk utrustning, kan vara därför.

Planet kan ju också ligga på havsbotten vilket skulle förklara det också.

Och planet befinner sig till 99% säkerhet just där. Någonstans.
Man önskar givetvis något annat för passagerarna och deras anhörigas skull. Att planet har landat på någon obskyr ö i Indiska Oceanen eller på någon annan avlägsen plats pga kapning eller att någon pilot fått "fnatt". Men nej, tyvärr, det är en mikroskopisk chans att något sådant har skett.
Citera
2014-03-14, 17:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Med tanke på alla "teorier" som har framkommit i tråden vill jag inte lägga fram en till utan redovisar endast det som går att utläsa från andra källor. Det är dock inte helt otänkbart att t ex Uigurer har identifierat Kinas bas på ön som ett möjligt mål. Längre än så vill jag inte spekulera utifrån den information som finns tillgänglig.

Jag håller definitivt med dig om (om det nu ingick i din tanke) att det är rätt säkert att vi som allmänhet undanhålls en sjuhelsikes massa information om vad man vet respektive inte. Och okunskap är alltid en perfekt grogrund för spekulationer

Just nu törs jag inte ens gissa om planet är öster eller väster eller "valfritt väderstreck" om KUL. Inte heller om det gått ner på land eller vatten. Jag kan formulera en rimlig teori men om en timme kommer det tydligen fram "fakta" som gör den orimlig. Mycket udda situation är det...
Citera
2014-03-14, 17:23
Medlem
Arngrips avatar
Visst stämmer det att "cargo manifest" (vad som var lastat som frakt) inte har offentliggjorts? Kan vi förvänta oss att det kommer att publiceras? Ni som har "bevakat" tidigare flygkatastrofer, brukar det dokumentet publiceras? Jag har sökt en del på nätet men hittar inget.

Nu har jag inte sett alla presskonferenser från Malaysia, men jag kan inte påminna mej att frågan ställts av någon journalist heller.
Citera
2014-03-14, 17:23
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Nej,vet inte om det är bekräftat.
Men om man ska ta sig samman och tänka vad som är rimligt vart kärran kan ha tagit vägen.
Min erfarenhet från Sydost Asien är att havet utanför kusterna fullständigt kryllar av fiskebåtar nattetid.
En vy utifrån över en del av Vietnam´s kust.
http://iliketowastemytime.com/sites/default/files/andre-kuipers-vietnam-fishingboats-hanoi.jpg

Det jag menar är att hade planet gått ner i vattnet där transpondern "dog" borde någon utav alla dessa båtar ha noterat något kan jag tycka,kabinbelysning,positionsljus även ljudet kanske.
För mig låter det rimligast att planet vände västerut syd/väst och kraschade på öppet hav.

Håller med om att det ju borde varit någon båt, oljerigg eller flygplan som sett eller hört någonting. Vet inte hur tjockt med fiskebåtar det brukar vara söder om Vietnam om nätterna, bilden du länkade till verkar vara från norra Vietnam. Man ser inte jättemånga båtar på Tomnod, och då är där ju ändå X antal båtar som söker i området, förvisso på dagtid... Men visst, man borde ju verkligen hittat någonting som flyter omkring vid det här laget.
Citera
2014-03-14, 17:26
Medlem
Angående täckning för mobiler på hög höjd. Läste ett inlägg på pprune om någon som glömt stänga av sin mobil på ett flyg som passerade indien (??). När han väl landade hade han fått tre välkomstmeddelanden från telefonoperatörer i landet han flugit över.

Minns inte alla detaljer i inlägget men om man ska lita på den uppgiften kan det inte alls uteslutas att mobiler är oanvändbara för kommunikation uppe i luften.

Finns det någon annan som varit med om något liknande?
Citera
2014-03-14, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Nej, jag kan inte heller begripa hur det skulle ga till. Och nu har jag nyheten om detta varit ute ett tag. Skulle det da vara sant sa finner jag det helt uteslutet att man inte kollat upp det. Vi pratar ju anda om 777:a, det ar liksom inget man gommer under ett par grenar och tygskynken. Att satelliter mm skulle missa ett plan, eller byggnad dar det skulle finnas, anser jag uteslutet. Att det skulle kunna landa utan nagon uppmarksamhet oht anser jag uteslutet.

Det stammer helt enkelt inte in.

Men hur jävla svårt kan det vara att gömma ett plan? Om det är någon som kapat planet har de säkert tagit god tid på sig att planera det. Och även hunnit inhandla tillräckligt mycket presenning.
Citera
2014-03-14, 17:34
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Men hur jävla svårt kan det vara att gömma ett plan? Om det är någon som kapat planet har de säkert tagit god tid på sig att planera det. Och även hunnit inhandla tillräckligt mycket presenning.

Vilken färg ska det vara på presseningen? Betongfärgad kanske?

Helt OT: I Carl Gustaf von Rosens memoarer finns en rätt ljuvlig anekdot om kamouflage från hans år som hjälpflygare i Etiopien. De hade också haft gott om tid att planera kamouflaget
Citera
2014-03-14, 17:38
Medlem
Svammels avatar
Det är lika bra att ni låter följande sjunka in:

Detta plan kommer aldrig någonsin att hittas. Det kommer bli en sådan här myt som man kommer att diskutera i all evighet, på samma nivå som mordet på JFK. Det är kanske möjligt att man återfinner någon liten vrakdel om någon månad eller om något år.. men hitta vraket eller anledningen till vad som hänt, glöm det. När Air France planet störtade tog det 2 år att hitta de svarta lådorna. Och då visste man ungefär vilket område man skulle söka i . Den här gången kan planet vara var som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in