2014-03-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Plus att samtliga artiklar är 3-3.5 år gamla? Kanske saker ordnats upp bättre?

Mycket möjligt. Vågar inte uttala mig om det är teoretiskt möjligt att flyga ett plan obemärkt in i västra Kina, men vill lyfta frågan. Skall kolla på saken och återkomma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Alltså. En provsprängning av ett kärnvapen förstår jag ger utslag. Men ett plan som slår ned i vattnet? Även om det exploderar så lär det vara ganska små utslag?

Jag har skrivit det tidigare att seismografen i Uppsala gav utslag för kebnekajseolyckan. Därigenom kunde en tidpunkt bestämmas om jag förstod det rätt. Visserligen var det en direkt kollision med urberget men grunt vatten och ett stort plan, tjaa...nog tror jag att det skulle kunna ge utslag.

Seismografer kan mäta väldigt små störningar. Har hört att höststormarna som vräker upp havsvatten på det norska urberget ger utslag i Uppsala. Kan kan vara en skröna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Mer om Great Coco Island:

Källa: IntelliHubNews

Du det där var faktiskt intressant. Jag läste om öarna och de har en märklig historia. De verkar ha kommit under Burmesisk kontroll på 1940-talet, efter att det hade tillhört Brittiska Indien. Samtidigt verkar Kina på något sätt leasa öarna sedan 1994, men ingen tycks veta om det verkligen stämmer. Kina skall ha någon bas där vilken bland annat används för att övervaka luftrummet och deras rymdprogram. Men allt verkar ganska oklart vilket land de egentligen tillhör.

Sett från luften finns det en lång landningsbana och något som ser ut som en satellit-disk på den stora Coco-ön. Disken är förmodligen kinesernas.

Om planet skulle ha landat någonstans i det här området så skulle jag säga att den här ön är den mest troliga. Men det finns ingen stans där man kan gömma ett plan.
Citera
2014-03-14, 16:53
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du det där var faktiskt intressant. Jag läste om öarna och de har en märklig historia. De verkar ha kommit under Burmesisk kontroll på 1940-talet, efter att det hade tillhört Brittiska Indien. Samtidigt verkar Kina på något sätt leasa öarna sedan 1994, men ingen tycks veta om det verkligen stämmer. Kina skall ha någon bas där vilken bland annat används för att övervaka luftrummet och deras rymdprogram. Men allt verkar ganska oklart vilket land de egentligen tillhör.

Sett från luften finns det en lång landningsbana och något som ser ut som en satellit-disk på den stora Coco-ön. Disken är förmodligen kinesernas.

Om planet skulle ha landat någonstans i det här området så skulle jag säga att den här ön är den mest troliga. Men det finns ingen stans där man kan gömma ett plan.

Är det inte, rent generellt för oss alla, dags för en reality check nu? Om Kina hade velat lägga vantarna på planet hade de bara behövt vänta ett par timmar så hade det landat rätt framför nosen på dom. Varför skulle de hellre genom en sjukt komplicerad plot kapat planet och fört det till sagda öar?
Citera
2014-03-14, 16:56
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Du inser väl att bara för att RR och Boeing inte kommer med offentliga
uttalanden eller pressmeddelanden så innebär inte det att de inte lämnar
ut information till haverikommissionen om de begär det.

Tvärtom så är det så det ska fungera i en haveriutredning, alla inblandade söker information
individuellt men den informationen sammanställs och förmedlas av haverikommissionen
istället för att varje enskild aktör håller egna presskonferenser osv...

visst jag håller med dig i sak, jag tolkade det först som om RR satt inne medvetet med relevant info men nu verkar det nog bara som om problematiken ligger i att analysera den bristfälliga data dom har
Citera
2014-03-14, 16:58
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kina skall ha någon bas där vilken bland annat används för att övervaka luftrummet och deras rymdprogram.

Då kan man ju fråga sig varför Kina slänger ut villospår om vrakdelar i Sydkinesiska Sjön och seismologiska avläsningar när vissa data pekar mot det här området där de har en bas
Citera
2014-03-14, 17:05
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Om Kina hade velat lägga vantarna på planet hade de bara behövt vänta ett par timmar så hade det landat rätt framför nosen på dom. Varför skulle de hellre genom en sjukt komplicerad plot kapat planet och fört det till sagda öar?

Vem säger att det är kineserna som har fört planet dit? Det kanske är "terroristernas" mål?
Citera
2014-03-14, 17:05
Medlem
Citat:
Är det inte, rent generellt för oss alla, dags för en reality check nu? Om Kina hade velat lägga vantarna på planet hade de bara behövt vänta ett par timmar så hade det landat rätt framför nosen på dom. Varför skulle de hellre genom en sjukt komplicerad plot kapat planet och fört det till sagda öar?

Jag har aldrig påstått att Kineserna har kapat planet. Jag tyckte bara att den här ön var ganska intressant om man nu tror att planet blev kapat och flög i den här riktningen. Ön verkar ju vara ganska hemlig på något sätt. Ingen turistö direkt.

Men vem som skulle ligga bakom och varför har jag ingen aning om.
Citera
2014-03-14, 17:06
Medlem
csbillys avatar
Kan någon förklara varför planet skulle ha landat på just den där diego flygbasen?
Citera
2014-03-14, 17:08
Medlem
Arngrips avatar
Om möjligheterna att landa på Andaman/Nicobar Islands:
Citat:
Indian authorities own the only four airstrips in the region, he said.
Andoman and Nicobar IslandsAndoman and Nicobar Islands

"There is no chance, no such chance, that any aircraft of this size can come towards Andaman and Nicobar islands and land," he said.
http://edition.cnn.com/2014/03/14/world/asia/malaysia-airlines-plane/index.html?hpt=hp_t1
Citera
2014-03-14, 17:08
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Vem säger att det är kineserna som har fört planet dit? Det kanske är "terroristernas" mål?

Sorry, du får gärna utveckla din tankekedja. Iaf jag hänger inte med
Citera
2014-03-14, 17:10
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csbilly
Kan någon förklara varför planet skulle ha landat på just den där diego flygbasen?

Det är trevligare semesterväder där än i Beijing?
Men nej, finns öht inga indikationer på att det var destinationen bortsett från en av vad som förefaller många spekulationer om den kurs de mystiska "pingen" höll vid sista mottagningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in