2014-03-14, 16:08
Medlem
Det verkar heller inte höra till ovanligheterna att flygplan flyger "svart" i Kina:
http://content.time.com/time/world/article/0,8599,2010920,00.html
http://www.chinadaily.com.cn/china/2010-07/22/content_11033933.htm

Så man undrar hur bra deras "stenkoll på luftrummet" är i Tibet och östra kina, när de inte verkar ha full koll på luftrummet i västra Kina ens..
Citera
2014-03-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Därför att i vart fall Ryssland och Kina utan vidare kan fixa satellitbilder av DG borde ett gömställe vara passande

Om du tittar maps så ser du att det inte skulle vara svårt att gömma ett plan där. Det finns massor av hangarer och byggnader. Därmed inte sagt att jag tror på teorin.

Lite OT:
Det ser även ut som ett antal B52or står på marken. De verkar vara välanvända för marken där de står har blivit helt svart av avgaser och det är en hel del servicefordon runt ett par av planen.
Senast redigerad av climasol 2014-03-14 kl. 16:12. Anledning: fel
Citera
2014-03-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Såvitt jag vet är det väl inte fastslagit att planet faktiskt HAR vänt och flugit västerut? Än så länge rör det sig väl om antaganden om att några radarobservationer KAN ha varit MH370, däremot behöver det inte nödväntigtvis vara sant? Det mesta i denna soppa verkar ju vara ganska osäkra uppgifter, spekulationer, dementier och medierapporter med okända källor...

Nej, det har du givetvis rätt i, men det mesta pekar (i min mening) på att så är fallet.
Citera
2014-03-14, 16:15
Medlem
BadCash81s avatar
Det har ju visats i en studie (se länk "Stolleprov") att patienter som emottager böner löper större risk för komplikationer än övriga patienter. Alltså måste det vara på grund av alla dessa stollar som sitter och ber för MH370 som de inte lyckas hitta det. Lika stollig teori som de flesta andra.

Stollar
Stolleprov
Citera
2014-03-14, 16:17
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om du tittar maps så ser du att det inte skulle vara svårt att gömma ett plan där. Det finns massor av hangarer och byggnader. Därmed inte sagt att jag tror på teorin.

Lite OT:
Det ser även ut som ett antal B52or står på marken. De verkar vara välanvända för marken där de står har blivit helt svart av avgaser och det är en hel del servicefordon runt ett par av planen.

Nej det är nog att snubbla ut i tassemarkerna mellan konspirationer och kioskdeckare så naturligtvis finns inte planet där. Och skulle knappast kunna flyga därifrån oupptäckt om nu det var tanken
Citera
2014-03-14, 16:22
Medlem
StandByMes avatar
Mer om Great Coco Island:

Citat:
However, Intellihub News has information leading us to believe that the aircraft turned-back toward the Sea of Andaman and may have possibly been taken to a secret military facility under communist control in the Coco Islands.

Interestingly enough, the Coco Islands were originally leased to the People’s Republic of China and likely remain under China’s control today.

Källa: IntelliHubNews
Citera
2014-03-14, 16:25
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Det verkar heller inte höra till ovanligheterna att flygplan flyger "svart" i Kina:
http://content.time.com/time/world/article/0,8599,2010920,00.html
http://www.chinadaily.com.cn/china/2010-07/22/content_11033933.htm

Så man undrar hur bra deras "stenkoll på luftrummet" är i Tibet och östra kina, när de inte verkar ha full koll på luftrummet i västra Kina ens..

Hittar inget i artiklarna som skulle tyda på att kineserna inte har "stenkoll" på sitt luftrum. Bara för att privatflygare väljer att flyga utan tillstånd så innebär ju inte det att de inte har koll på luftrummet, utan enbart att det är enklare (och billigare) att betala eventuella böter än att flyga lagligt. Om de inte hade någon koll skulle ju dessa svartflygare inte heller upptäckas...
Citera
2014-03-14, 16:30
Medlem
trattfans avatar
Om de nu har tillgång och expertisen av att få ner ett flygplan utan att det syns. Då borde det väl inte vara speciellt svårt att även få ombord en sån där "radioblockamobilochblablabla"-signaler som omöjliggör det för passagerarna att ringa/smsa? (nu syftar jag när de har landat)

Hur mycket skulle en sådan apparat blockera kommunikationen på ett flygplan? (Har glömt vad skiten heter men ni vet vad jag menar tror jag).
Citera
2014-03-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Hittar inget i artiklarna som skulle tyda på att kineserna inte har "stenkoll" på sitt luftrum. Bara för att privatflygare väljer att flyga utan tillstånd så innebär ju inte det att de inte har koll på luftrummet, utan enbart att det är enklare (och billigare) att betala eventuella böter än att flyga lagligt. Om de inte hade någon koll skulle ju dessa svartflygare inte heller upptäckas...

Tänkte väl på detta:
"Many choose to simply pay the fine, but their flights can cause pandemonium when the planes crop up on airport radar screens. In April, some flights into Shanghai were briefly diverted to other nearby cities when an unregistered helicopter strayed into the city's airspace.

Read more: Private Planes Flying Illegally in China's Airspace - TIME http://content.time.com/time/world/article/0,8599,2010920,00.html#ixzz2vx3YizkL"

Vad jag ville få fram är väl att det inte verkar vara något ovanligt att oidentifierade "radarblippar" dyker upp lite titt som tätt i Kina och att dessa inte direkt verkar uppmärksammas om de inte är på väg rätt in i en stadskärna eller en flygplats. I vart fall verkar det inte som att man per automatik "scramblar" stridsflyg och skjuter ned vartenda oidentifierat flygplan.

Dock kan jag väl själv hålla med om att jämförelsen haltar lite då dessa fall verkar gälla främst östra kina, och (troligen) även resor inom Kina. Hur radarbevakningen kan tänkas se ut i gränstrakterna och i östra kina vet jag inte, men tänkte försöka kolla upp det. Skulle någon i tråden kunna tänkas veta något om detta, skriv gärna.
Citera
2014-03-14, 16:43
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
nja tämligen irrelevant uttalande, att motorerna var igång är väl numera etablerat men det väsentliga torde ju vara kurs/fart/position signalerna som reläas via satellit från sändare inbyggda i motorerna. sökområdet borde ju kunna förminskas kraftigt om denna information kom fram.. dom nojsar om huruvida MA hade köpt denna tjänst av RR men även det borde vara irrelevant

Du inser väl att bara för att RR och Boeing inte kommer med offentliga
uttalanden eller pressmeddelanden så innebär inte det att de inte lämnar
ut information till haverikommissionen om de begär det.

Tvärtom så är det så det ska fungera i en haveriutredning, alla inblandade söker information
individuellt men den informationen sammanställs och förmedlas av haverikommissionen
istället för att varje enskild aktör håller egna presskonferenser osv...
Citera
2014-03-14, 16:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Tänkte väl på detta:
"Many choose to simply pay the fine, but their flights can cause pandemonium when the planes crop up on airport radar screens. In April, some flights into Shanghai were briefly diverted to other nearby cities when an unregistered helicopter strayed into the city's airspace.

Read more: Private Planes Flying Illegally in China's Airspace - TIME http://content.time.com/time/world/article/0,8599,2010920,00.html#ixzz2vx3YizkL"

Vad jag ville få fram är väl att det inte verkar vara något ovanligt att oidentifierade "radarblippar" dyker upp lite titt som tätt i Kina och att dessa inte direkt verkar uppmärksammas om de inte är på väg rätt in i en stadskärna eller en flygplats. I vart fall verkar det inte som att man per automatik "scramblar" stridsflyg och skjuter ned vartenda oidentifierat flygplan.

Dock kan jag väl själv hålla med om att jämförelsen haltar lite då dessa fall verkar gälla främst östra kina, och (troligen) även resor inom Kina. Hur radarbevakningen kan tänkas se ut i gränstrakterna och i östra kina vet jag inte, men tänkte försöka kolla upp det. Skulle någon i tråden kunna tänkas veta något om detta, skriv gärna.

Plus att samtliga artiklar är 3-3.5 år gamla? Kanske saker ordnats upp bättre?
Citera
2014-03-14, 16:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Lite OT:

Ja, nån gång i tiden har det säkerligen stått både B-52 och mer moderna plan där en masse. Jag hoppas du inte tror bilden var i realtid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in