Citat:
Ursprungligen postat av
BadCash81
Hittar inget i artiklarna som skulle tyda på att kineserna inte har "stenkoll" på sitt luftrum. Bara för att privatflygare väljer att flyga utan tillstånd så innebär ju inte det att de inte har koll på luftrummet, utan enbart att det är enklare (och billigare) att betala eventuella böter än att flyga lagligt. Om de inte hade någon koll skulle ju dessa svartflygare inte heller upptäckas...
Tänkte väl på detta:
"Many choose to simply pay the fine,
but their flights can cause pandemonium when the planes crop up on airport radar screens. In April, some flights into Shanghai were briefly diverted to other nearby cities when an unregistered helicopter strayed into the city's airspace.
Read more: Private Planes Flying Illegally in China's Airspace - TIME http://content.time.com/time/world/article/0,8599,2010920,00.html#ixzz2vx3YizkL"
Vad jag ville få fram är väl att det inte verkar vara något ovanligt att oidentifierade "radarblippar" dyker upp lite titt som tätt i Kina och att dessa inte direkt verkar uppmärksammas om de inte är på väg rätt in i en stadskärna eller en flygplats. I vart fall verkar det inte som att man per automatik "scramblar" stridsflyg och skjuter ned vartenda oidentifierat flygplan.
Dock kan jag väl själv hålla med om att jämförelsen haltar lite då dessa fall verkar gälla främst östra kina, och (troligen) även resor inom Kina. Hur radarbevakningen kan tänkas se ut i gränstrakterna och i östra kina vet jag inte, men tänkte försöka kolla upp det. Skulle någon i tråden kunna tänkas veta något om detta, skriv gärna.