2014-03-14, 16:17
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Svensson ska vara väldigt tacksam för att det här målet inte avgjordes längre fram på året
med tanke på den strängare lagstiftning som är på gång att genomföras och där alla
mord i normalfallet ska leda till livstids fängelse.
Framöver så kan det alltså verkligen kosta att ta sig rätten att beröva en annan
människa livet.
Den lagändringen välkomnas.

Ja, när detta, uppenbara, mordfall ändå dragit ut så länge på tiden så är det att beklaga att det inte kunde falla inom ramen för livstid.

Graden av nedrig uselhet är sådan att aktuellt straff ändå känns klart otillräckligt.

Vid straffutmätningen borde man använda en additiv metod istället för låta något "konsumera" det andra. Mord? Av detta usla slag? Säg 25-30 år minst. Brott mot griftefrid, t.ex. "transportkränkning" av den döda, säg plus 5-10 år. Slutsumma kring 40 års fängelse. DET skulle stämma mycket bättre med människors rättskänsla.
Citera
2014-03-14, 16:20
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magganj62
Kan bara hålla med hennes föräldrar att han skulle låsas in på livstid o slänga nyckeln. Med tanke på att det var min granne o jag ringde in vad min man sett den natten kan jag bara säga att nu kan dom få ett avslut på det hela. O sen vad alla kallar oss här skiter jag i fullständigt. Jag gjorde det rätta när jag fick reda på vad som hade hänt o fick reda på vad min make hade sett. Sänder mina tankar till dom anhöriga...

Ja, absolut gjorde du det rätta! Det vet alla med en sund rättskänsla och det är nästan alla människor.
Citera
2014-03-14, 16:25
Medlem
Citat:
Kan bara hålla med hennes föräldrar att han skulle låsas in på livstid o slänga nyckeln. Med tanke på att det var min granne o jag ringde in vad min man sett den natten kan jag bara säga att nu kan dom få ett avslut på det hela. O sen vad alla kallar oss här skiter jag i fullständigt. Jag gjorde det rätta när jag fick reda på vad som hade hänt o fick reda på vad min make hade sett. Sänder mina tankar till dom anhöriga...
O sen om snuten här uppe i Stenungsund hade gjort sitt jobb från början istället för o kolla våra tel listor o kollat vilka som var hemma hos vid den tiden kanske han blev dömd tidigare......Men det är ju dom i ett nötskal..............
Citera
2014-03-14, 16:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Vittnet om rampen.
Emellertid har hovrätten i samband med synen på fastigheten kunnat konstatera att trappan är väl synlig från den plats där Peter Z*hm parkerade sin bil, även då en större bil parkeras framför trappan i enlighet med hans beskrivning Peter Z*hms uppgifter kan slutsatsen dras att den breda rampen lades på trappan tidigast någon gång under eftermiddagen den 27 juli 2010.

Borgar
Hovrätten ser ingen anledning att ifrågasätta Borgar Ingolfssons uppgifter i denna del utan anser att de ger vid handen att det funnits en kalender i arbetsrummet vid detta tillfälle

Enligt åklagaren påträffades inte någon kalender i arbetsrummet vid den brottsplatsundersökning som gjordes några dagar senare, den 4 augusti. Det är svårt att se att någon annan än Fredrik Svensson skulle ha haft möjlighet, eller intresse av, att avlägsna kalendern under mellantiden.

Pengarna som togs ut från Marinas bankomat.
Det har emellertid inte framkommit något av utredningen som utesluter att det var Fredrik
Svensson som gjorde uttagen. Tvärtom finns det vissa detaljer som tyder på att så kan
ha varit fallet

Ålevattnet och dess bilinnehavare som utgjorde fordonsförfrågan.
Mot den bakgrunden förefaller det som klart mer troligt att det var Fredrik Svensson som såg Mathias N*lssons bil när han promenerade vid Ålevatten och som skickade en fordonsfråga från Marina Johanssons mobiltelefon än att det var Marina Johansson som gjorde det.
Citera
2014-03-14, 16:26
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är glädjande att Fredrik Svenssons ansikte finns för allmänheten att beskåda i dag i tex Expressen.
Man har alltså valt att inte dölja något utan visar trynet på en mycket iskall, hänsynslös, egotrippad mördare. Han ligger så hela svenska folket kan se vem detta jävla as är.

Ja, bara att hoppas att alla "intresserade" kvinnor, förhoppningsvis inte så många, nogsamt memorerar mördarn's ansikte och hans namn, som i och för sig kan ändra sig, så att dom inte torskar på'n när han kommer ut vid ca 50 bast.
Citera
2014-03-14, 16:32
Medlem
soopys avatar
Citat:
O sen om snuten här uppe i Stenungsund hade gjort sitt jobb från början istället för o kolla våra tel listor o kollat vilka som var hemma hos vid den tiden kanske han blev dömd tidigare......Men det är ju dom i ett nötskal..............

Ja, visst har polisiära misstag, underlåtanden etc. begåtts. Å andra sidan har man också jobbat hårt på andra håll med t.ex. sängen, när väl andra hittade blodet och uppvisat en betydande tenacitet. Menar att t.ex. BN, polis, gjort ett alldeles utmärkt arbete, att förhöra sådant här avskum är minst sagt otacksamt. Och kanske har fördröjningen inneburit ett längre straff, i praktiken, för mördar'n, som ju fått känna sig jagad och spanad på i flera år istället för att snabbt få sitt straff och börja avtjäna det?
Citera
2014-03-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Vilken tur att du inte varit med och bestämt straffet då. Fredrik är glad nu, riktigt glad. Hoppas det retar gallfeber på er allihop. Skål!!
Säger bara så här på din kommentar. Det finns ett sätt att han inte vara så glad längre. Vilken kåk han än kommer till kommer han få ett helvete. Det är inte svårt att få in hans papper o när andra får reda på vad han har gjort får han det inte lätt. Ska han sättas på en skyddad anstalt med pedofiler o snutar då eller?
Citera
2014-03-14, 16:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Även om HR har haft fler skäl att ifrågasätta KH:s vittesmål är detta häpnadsväckande:

Citat:
När det sedan gäller hennes utsaga kan det konstateras att [KH], till skillnad från nästan alla andra som hörts tidigare under rättegången, har varit minst lika säker på sina iakttagelser nu som tidigare. Med tanke på den tid som förflutit inger detta vissa betänkligheter.

Ett vittne som är säkert på sina iakttagelser är mindre trovärdigt än ett som inte är det.
Jag noterade också detta. Men man ska ha klart för sig att när det står minst i en dom betyder det något. Översatt till normalsvenska blir domens formulering:
Vittnet har varit ännu mer tvärsäkert om sina iakttagelser nu än i förra rättegången. Givet att hon dessutom har hållit på och spekulerat om fallet på ett ökänt nätforum, är hon totalt otrovärdig.
Citera
2014-03-14, 16:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Säger bara så här på din kommentar. Det finns ett sätt att han inte vara så glad längre. Vilken kåk han än kommer till kommer han få ett helvete. Det är inte svårt att få in hans papper o när andra får reda på vad han har gjort får han det inte lätt. Ska han sättas på en skyddad anstalt med pedofiler o snutar då eller?

Det är så rätt så. Han har dessutom en översittarattityd med att han kan och vet allt vilket inte går hem. Sen finns det djurvänner på kåken, så den här voltan innebär antingen isolering eller med likasinnade. Någon känner alltid någon som vet osv, sen är det så att han ska väl inte ha det så lätt heller med tanke på det hänsynslösa mord han utfört. Och den likplundringen han utfört.

Vill säga att ni skött er utomordentligt i detta fallet. Tack Maggan och Lennart för eran insats.
Mina tankar går till Marinas anhöriga.
Citera
2014-03-14, 16:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsforum
Han behöver inte sköta sig exemplariskt. Villkorlig frigivning efter 2/3 är en regel som gäller alla. Går bra att få anmärkningar och rapporter och ändå släppas tidigare.
Det är sant, men man kan inte lita på att man kommer ut som tänkt om man har varningar under anstaltstiden. Att möjligheten att minska på den villkorliga frigivningstiden inte alltid används, betyder inte att den inte existerar.
Citera
2014-03-14, 16:43
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag noterade också detta. Men man ska ha klart för sig att när det står minst i en dom betyder det något. Översatt till normalsvenska blir domens formulering:
Vittnet har varit ännu mer tvärsäkert om sina iakttagelser nu än i förra rättegången. Givet att hon dessutom har hållit på och spekulerat om fallet på ett ökänt nätforum, är hon totalt otrovärdig.

Nå det va inte allt man skrev och vi vet ju också att det ökända forumet hjälper rättvisan många gånger.
Så tolkningen har två sidor enligt mig.
Är du nöjd med resonemanget från hovrättens sida då det gäller bevisvärderingen och uteslutandet av annan gärningsman?
Citera
2014-03-14, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Ja, visst har polisiära misstag, underlåtanden etc. begåtts. Å andra sidan har man också jobbat hårt på andra håll med t.ex. sängen, när väl andra hittade blodet och uppvisat en betydande tenacitet. Menar att t.ex. BN, polis, gjort ett alldeles utmärkt arbete, att förhöra sådant här avskum är minst sagt otacksamt. Och kanske har fördröjningen inneburit ett längre straff, i praktiken, för mördar'n, som ju fått känna sig jagad och spanad på i flera år istället för att snabbt få sitt straff och börja avtjäna det?
Bara för att vi är kända så hade dom ett rent intresse för oss istället för att göra sitt jobb. Dom missade att i huset för att nån annan ska hitta det. Är det rätt arbete tycker du? Vi hade dom i en veckas tid här på området utan att dom hittade bevis......Nä... Bättre argument på dig kanske eller har varit inlindad i bomull hela ditt liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in