Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Om jag förstått rätt är griftefridsbrott i princip ett målsägarlöst brott, då det bara ger påbackning på påföljden och inte på skadeståndet. Jag tror också att domstolen dömt enligt gällande praxis, men jag tycker inte att praxis är rätt. Jag hade velat se en ordentlig straffskärpning för brott mot griftefriden och där de anhöriga är berättigade till skadestånd även om ingen döms för mord. Om man hanterat en kropp genom att exempelvis gömma den i skogen har man orsakat ett enormt lidande, även om man frias för själva mordet. I det här fallet hade jag velat se att domstolen satt ned foten och dömt även för griftefridsbrott. Annars är risken stor att exempelvis transportstyckningar och att gömma lik blir straffritt för mördare.
Ang det fetade: Denna formulering gör att jag inte tror att de gett påbackning för griftefridsbrott:
Då fattar jag vad du menar. Jag är dock inte överens. När ett "mindre" brott konsumeras så bakas det in i ansvaret för det allvarligare brottet. Konsumerade brott är därmed brott som inte medför något självständigt ansvar men ändå påverkar strafftiden för det grövre brottet. För att ett brott ska kunna konsumeras så måste straffskalan för det mindre grova brottet (och +åren det medför) rymmas i straffskalan för det grövre brottet.
Det är dock alltid så att vid upprepad brottslighet som bedöms vid ett och samma tillfälle (oavsett om det är konkurrens eller konsumtion) ges "mängdrabatt" på strafftiden. Har du begått 10 stölder av normalgraden som vardera har ett maximalt straff på 2 års fängelse så döms du inte till 20 års fängelse. Du kan eventuellt dömas till fängelse för grov stöld och få ett något längre straff än 2 år för alla 10 stölderna. Sannolikt kommer straffet dock att hamna på maxstraffet för stöld som är 2 år. Detta trots att du begått 10 stölder.
Om FS skjutit MJ och lämnat henne i sängen tror jag inte hade han hade fått 16 års fängelse med nuvarande praxis. Jag tror att han hade fått 14 år eller 15 år. Griftefridsbrott som innebär att man gömmer en kropp i skogen ger självständigt 0,5-1,5 års fängelse. Om man lägger ihop det så stämmer det ganska bra med de 16 år som FS fick.
Sen kan man naturligtvis tycka att det är förjävligt, men det är inte det jag pratar om nu.