2014-03-14, 14:58
Medlem
MrsMagoos avatar
Det är glädjande att Fredrik Svenssons ansikte finns för allmänheten att beskåda i dag i tex Expressen.
Man har alltså valt att inte dölja något utan visar trynet på en mycket iskall, hänsynslös, egotrippad mördare. Han ligger så hela svenska folket kan se vem detta jävla as är.
Citera
2014-03-14, 15:21
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om jag förstått rätt är griftefridsbrott i princip ett målsägarlöst brott, då det bara ger påbackning på påföljden och inte på skadeståndet. Jag tror också att domstolen dömt enligt gällande praxis, men jag tycker inte att praxis är rätt. Jag hade velat se en ordentlig straffskärpning för brott mot griftefriden och där de anhöriga är berättigade till skadestånd även om ingen döms för mord. Om man hanterat en kropp genom att exempelvis gömma den i skogen har man orsakat ett enormt lidande, även om man frias för själva mordet. I det här fallet hade jag velat se att domstolen satt ned foten och dömt även för griftefridsbrott. Annars är risken stor att exempelvis transportstyckningar och att gömma lik blir straffritt för mördare.
Ang det fetade: Denna formulering gör att jag inte tror att de gett påbackning för griftefridsbrott:

Då fattar jag vad du menar. Jag är dock inte överens. När ett "mindre" brott konsumeras så bakas det in i ansvaret för det allvarligare brottet. Konsumerade brott är därmed brott som inte medför något självständigt ansvar men ändå påverkar strafftiden för det grövre brottet. För att ett brott ska kunna konsumeras så måste straffskalan för det mindre grova brottet (och +åren det medför) rymmas i straffskalan för det grövre brottet.

Det är dock alltid så att vid upprepad brottslighet som bedöms vid ett och samma tillfälle (oavsett om det är konkurrens eller konsumtion) ges "mängdrabatt" på strafftiden. Har du begått 10 stölder av normalgraden som vardera har ett maximalt straff på 2 års fängelse så döms du inte till 20 års fängelse. Du kan eventuellt dömas till fängelse för grov stöld och få ett något längre straff än 2 år för alla 10 stölderna. Sannolikt kommer straffet dock att hamna på maxstraffet för stöld som är 2 år. Detta trots att du begått 10 stölder.

Om FS skjutit MJ och lämnat henne i sängen tror jag inte hade han hade fått 16 års fängelse med nuvarande praxis. Jag tror att han hade fått 14 år eller 15 år. Griftefridsbrott som innebär att man gömmer en kropp i skogen ger självständigt 0,5-1,5 års fängelse. Om man lägger ihop det så stämmer det ganska bra med de 16 år som FS fick.

Sen kan man naturligtvis tycka att det är förjävligt, men det är inte det jag pratar om nu.
Citera
2014-03-14, 15:40
Medlem
MrsMagoos avatar
Fredrik Svensson har uppgett att han inte känner till detta meddelande. Hovrätten kan till att börja med konstatera att när meddelandet skickades var Marina Johansson med säkerhet redan död. Det är svårt att se en rimlig förklaring till att någon annan än Fredrik Svensson skulle skicka ett sådant meddelande.

Stor förslagenhet och en viss planering innefattar HR bedömning av det här avskyvärda brottet.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-14 kl. 15:42.
Citera
2014-03-14, 15:41
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Han ligger så hela svenska folket kan se hur snygg " detta jävla as" är.
Tur vi slipper se dig i tidningarna, jag känner inte för att kräkas.

Ar du allvarlig ? Isf, bara wow liksom.

Gladjande att se att det blev en fallande dom och att detta as, for det ar precis vad han ar, fick sitt straff till slut. Tycker personligen livstid hade varit pa sin plats har, men men.
Citera
2014-03-14, 15:46
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Ar du allvarlig ? Isf, bara wow liksom.

Gladjande att se att det blev en fallande dom och att detta as, for det ar precis vad han ar, fick sitt straff till slut. Tycker personligen livstid hade varit pa sin plats har, men men.

Vilken tur att du inte varit med och bestämt straffet då. Fredrik är glad nu, riktigt glad. Hoppas det retar gallfeber på er allihop. Skål!!
Citera
2014-03-14, 15:48
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Vilken tur att du inte varit med och bestämt straffet då. Fredrik är glad nu, riktigt glad. Hoppas det retar gallfeber på er allihop. Skål!!

Nej, det som är klarlagt är hur han mördade Marina och dumpade henne efteråt. Och resten är ju liksom inget tvivel på så som stöld och hur han försökte lura rättsväsendet. Så glad ska han nog inte vara eftersom han en lång tid framöver kommer att infinna sig på anstalt. Och va inte säker på att han blir väl omhändertagen. Du är inte lite dum va?
Citera
2014-03-14, 15:48
Medlem
Grandiosos avatar
Svensson ska vara väldigt tacksam för att det här målet inte avgjordes längre fram på året
med tanke på den strängare lagstiftning som är på gång att genomföras och där alla
mord i normalfallet ska leda till livstids fängelse.
Framöver så kan det alltså verkligen kosta att ta sig rätten att beröva en annan
människa livet.
Den lagändringen välkomnas.
Citera
2014-03-14, 15:49
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:

Han ar glad for att han blev domd, han ar glad for att det inte blev livstid eller vad ?
Sa lange han blev domd ar jag nojd. Du verkar vara en synnerligen marklig liten varelse, forhoppningsvis sa kanske Fredriks vistelse pa kaken for nagot gott med sig for din del ocksa, i slutandan.
Citera
2014-03-14, 15:57
Medlem
countrychicks avatar
Citat:

Ditt inlägg kanske inte är seriöst menat, isåfall får jag be jag om ursäkt för att jag inte fattar. Men har du pratat med FS nu under dagen och är han uppriktigt glad över att det bara blev 16 år? Hade han förväntat sig längre tid? Nog måste väl Hansson ha sagt att det var osannolikt att det skulle bli livstid? Eller var FS nervös för det och nu firar han att det bara blev 16 år?
Citera
2014-03-14, 15:58
Medlem
Finlisas avatar
Citat:

Glad? Han är dömd för mord, han är och kommer alltid att vara en mördare, är det något att vara glad över????

Han är rädd för att hamna i fängelse, det är rena mardrömmen för honom. Men du tror han är glad, är det för att han har sagt det till dej? Det verkar som du tror på allt skit som kommer ur hans skitiga trut
Citera
2014-03-14, 16:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Nu är Fredrik alltså dömd för mord till 16 års fängelse.
Är din uppfattning fortfarande att han är oskyldig?
Eller har du kommit att ändra dig? Inser att han begick mordet på Marina?
Du kanske har varit medveten om hans skuld hela tiden men valt att blunda för det? Eller?

Hur kan han förresten vara "riktigt glad" över detta som hänt nu?
Om man är oskyldigt dömd så är man väl för fan inte glad det minsta.
Förstår du inte det?
Citera
2014-03-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Ja, hennes föräldrar tycker något liknande (Bohusläningen idag):

"– Jag är besviken av resultatet samtidigt som det är en lättnad att det är över, säger Marinas mamma Laila Johansson.

Också Marinas pappa Lars-Rune Johansson är besviken på straffet.

– Det är klart att det fattas några år. Det han har fått är ju inget mot vad han gjort mot oss som vi kommer att ta med oss hela livet."

Men av domens skrivning framgår att det saknades vissa faktorer i dådets seriositetsgrad, för livstid alltså. Fast om det kan ju det allmänna rättsmedvetandet ha en annan uppfattning.
Kan bara hålla med hennes föräldrar att han skulle låsas in på livstid o slänga nyckeln. Med tanke på att det var min granne o jag ringde in vad min man sett den natten kan jag bara säga att nu kan dom få ett avslut på det hela. O sen vad alla kallar oss här skiter jag i fullständigt. Jag gjorde det rätta när jag fick reda på vad som hade hänt o fick reda på vad min make hade sett. Sänder mina tankar till dom anhöriga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in