2014-03-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej. Du måste klara av 75 % (eller 62,5 % om det var första gången du fick studiemedel) av 7,5 hp. Du måste med andra ord klara av 5,6 (75 % avrundat nedåt) eller 4,6 hp (62,5 % avrundat nedåt).

En veckas heltidsstudier motsvarar 1,5 hp.

Ja, du blir utan bidrag & ev. lån om du inte får varken bidrag eller ev. lån.

Okej! :/ Tack för svaret! Då blir det m a o en knapp månad utan studiemedel. Kommer ju bli pissigt men måste verkligen börja plugga kan inte skippa det pga de! :/ Typiskt dock!

Det va första gången jag hade studiemedel på högskolenivå men har haft på gymnasienivå innan.
2014-03-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det enklaste (speciellt för dig) är att söka någon enkel 7.5 hp sommarkurs. Sommaransökningen är öppen i någon dag till, men sök nu direkt så kommer du ihåg det. Och då kan du få studiemedel direkt i höst.

För som U-Fig sagt så måste du klara poäng innan du kan få mer studiemedel.

Det är smart! MEN, eftersom jag är arbetslös och går på a-kassa nu kommer jag då förlora a-kassan om jag pluggar en kurs utan studiemedel?
2014-03-14, 08:06
Medlem
Kom på en sak också, eftersom jag ska plugga yrkeshögskolan, gäller samma där trots att det va en kurs på högskolan jag kuggade. Att jag inte får CSN? Det är väl inte Hp som räknas där. Hur räknar man då :S
2014-03-14, 08:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkoholic
Kom på en sak också, eftersom jag ska plugga yrkeshögskolan, gäller samma där trots att det va en kurs på högskolan jag kuggade. Att jag inte får CSN? Det är väl inte Hp som räknas där. Hur räknar man då :S
En vecka på YH ger 5 poäng. En vecka på högskola ger 1.5hp.

Du får omvandla kravet från hp till yh-poäng, så har du hur många poäng u måste klara där.
2014-03-14, 15:17
Bannlyst
Har öppnat ett konot hos avanza for the lulz, vill gärna lära mig lite mer om aktier. Vad är det viktigaste man ska tänka på som nybörjare? Är det aktier eller fonder man ska satsa på? Lässtips att rekommendera för newbies?

mvh
2014-03-14, 15:24
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Har öppnat ett konot hos avanza for the lulz, vill gärna lära mig lite mer om aktier. Vad är det viktigaste man ska tänka på som nybörjare? Är det aktier eller fonder man ska satsa på? Lässtips att rekommendera för newbies?

mvh

Vad roligt att du har öppnat ett konto hos oss, välkommen som kund! Om du är nybörjare på aktier har vi en aktieskola som man kan gå igenom, vilken har tio steg och ett litet prov på slutet. Man kan även kika in på våra Frågor & Svar, om bland annat handel & värdepapper, där man hittar mycket matnyttig information.

Sedan är du självklart alltid välkommen att ringa eller maila vår kundsupport om du har några frågor.

/Hanna, Avanza Bank
2014-03-14, 16:25
Medlem
Har sökt csn till sommaren och jag tänkte läsa sommarkurser men jag fick avslag. Förra hösten började jag på universitet med hoppade av efter 2 veckor pågrund av fel linje och fel stad, jag meddelade såklart csn med en gång.

I brevet jag fick av csn gällande studiestöd till sommaren så står det såhär.

"vi väntar på fler poäng i upp till två veckor efter studiestart. Är dina resultat inte tillräckliga då, beslutar vi om dina studiemedel utifrån de uppgifter vi har."

"Om skolan rappoterar poäng som motsvarar kravet på studieresultat, tar csn ett nytt beslut inom ett par dagar. Då behöver du inte kontakta oss."

Betyder det då att jag inte få något studiestöd till sommaren? Man får la inga poäng för än kursen är avslutad?

Hade blivit jätte tacksam om någon kunde förklara för mig.
2014-03-14, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Vad roligt att du har öppnat ett konto hos oss, välkommen som kund! Om du är nybörjare på aktier har vi en aktieskola som man kan gå igenom, vilken har tio steg och ett litet prov på slutet. Man kan även kika in på våra Frågor & Svar, om bland annat handel & värdepapper, där man hittar mycket matnyttig information.

Sedan är du självklart alltid välkommen att ringa eller maila vår kundsupport om du har några frågor.

/Hanna, Avanza Bank

Det här med avanza zero fond har jag förstått är gratis, säg att jag sätter in en summa (10.000:-) och dessa pengar växer, när jag vill ta ut pengarna, betalar jag då någon form av skatt?
2014-03-15, 01:52
Medlem
Läste lite om bull/beat certifikat.
Om jag köper en 2x bull och börsen går ner på morgonen och upp efter lunchen. Totalt upp 2% vid stängning har mina certifikat gått upp 4% då?
Eller torskade dom på morgonen så det kan se annorlunda ut?

Kan man sälja certifikat under dagen för att ta hem förlust/vinst?
T, ex jag trodde att börsen skulle gå upp, den vänder istället ner och jag säljer efter 1% ner.
Vid stängning är det 4% åt fel håll.
Är min förlust då 1% eller 4% (gånger häv)
2014-03-15, 10:38
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

mvh
Att öppna baskonto istället för premiumkonto så sparar du 60 kr / affär om du inte gör stora affärer.

Om du är mer lekaktivitet än att köpa långsiktiga innehav det handlar om kan du ju köra på Avanza mini med men då måste du deklarera affärerna iofs. Det är väl inte så farligt att göra det heller men om du inte tänker på att du måste göra det och sedan har 500 affärer att deklarera varav många i samma värdepapper hit och dit så kanske du inte vill sitta och göra det själv.

Fördelen med aktier är ju att om du har kvar dem en längre tid så blir det ju låga avgifter.

Nackdelen är taskig riskspridning och att om du gör många affärer med dem så kanske det blir dyrare än en billig fond ändå.
Citat:
Det här med avanza zero fond har jag förstått är gratis, säg att jag sätter in en summa (10.000:-) och dessa pengar växer, när jag vill ta ut pengarna, betalar jag då någon form av skatt?
Om du kör på vanlig depå ja (30% av vinsten, å andra sidan om du har en inkomst eller andra vinster kan du betala mindre skatt totalt sett om du har en förlust istället (Dock 21% av beloppet i lägre skatt på inkomst upp till om det nu är 100.000 eller vad det är)) plus en liten inbyggd fondskatt som jag tror är 0,12% / år.

Kör du på ISK vilket jag hade rekommenderat så behöver du inte deklarera enstaka affärer och betalar en lägre schablonskatt på insättningar och pengarna du har på kontot. Den kommer variera från år till år men det blir väl en bit under 1% i år dock på hela beloppet du har på kontot oavsett hur det har utvecklat sig.
Så skulle du inte säg hamna på plus i år så kommer den ändå kosta pengar medan en vanlig depå inte hade gjort det. Å andra sidan är 30% skatt även på utdelningar i vanlig depå.
Citat:
Ursprungligen postat av pejego
Läste lite om bull/beat certifikat.
Om jag köper en 2x bull och börsen går ner på morgonen och upp efter lunchen. Totalt upp 2% vid stängning har mina certifikat gått upp 4% då?
Eller torskade dom på morgonen så det kan se annorlunda ut?

Kan man sälja certifikat under dagen för att ta hem förlust/vinst?
T, ex jag trodde att börsen skulle gå upp, den vänder istället ner och jag säljer efter 1% ner.
Vid stängning är det 4% åt fel håll.
Är min förlust då 1% eller 4% (gånger häv)
Jag bör inte svara eftersom jag inte använder produkterna själv och inte nödvändigtvis har full koll på namnen eller vet om certifikat inte kan en fast hävstång relativt gårddagens stängningskurs i några fall.

Men utifrån min förmåga/det så tror jag att de är 4% upp vid stängningen ja.
Och på nästa fråga är jag rätt säker på att den hade varit ner 1% (med 2x bull ner 2%) för dig.
2014-03-15, 18:05
Medlem
En fråga, många av dom rutinerade aktierävarna säger att man ska tänka på "9.30dippen" menas det att dom flesta aktierna går ner då? Och hur kommer sig detta isf?
2014-03-15, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Att öppna baskonto istället för premiumkonto så sparar du 60 kr / affär om du inte gör stora affärer.

Om du är mer lekaktivitet än att köpa långsiktiga innehav det handlar om kan du ju köra på Avanza mini med men då måste du deklarera affärerna iofs. Det är väl inte så farligt att göra det heller men om du inte tänker på att du måste göra det och sedan har 500 affärer att deklarera varav många i samma värdepapper hit och dit så kanske du inte vill sitta och göra det själv.

Fördelen med aktier är ju att om du har kvar dem en längre tid så blir det ju låga avgifter.

Nackdelen är taskig riskspridning och att om du gör många affärer med dem så kanske det blir dyrare än en billig fond ändå.Om du kör på vanlig depå ja (30% av vinsten, å andra sidan om du har en inkomst eller andra vinster kan du betala mindre skatt totalt sett om du har en förlust istället (Dock 21% av beloppet i lägre skatt på inkomst upp till om det nu är 100.000 eller vad det är)) plus en liten inbyggd fondskatt som jag tror är 0,12% / år.

Kör du på ISK vilket jag hade rekommenderat så behöver du inte deklarera enstaka affärer och betalar en lägre schablonskatt på insättningar och pengarna du har på kontot. Den kommer variera från år till år men det blir väl en bit under 1% i år dock på hela beloppet du har på kontot oavsett hur det har utvecklat sig.
Så skulle du inte säg hamna på plus i år så kommer den ändå kosta pengar medan en vanlig depå inte hade gjort det. Å andra sidan är 30% skatt även på utdelningar i vanlig depå.Jag bör inte svara eftersom jag inte använder produkterna själv och inte nödvändigtvis har full koll på namnen eller vet om certifikat inte kan en fast hävstång relativt gårddagens stängningskurs i några fall.

Men utifrån min förmåga/det så tror jag att de är 4% upp vid stängningen ja.
Och på nästa fråga är jag rätt säker på att den hade varit ner 1% (med 2x bull ner 2%) för dig.

Tack för svaret, tanken är att jag ska månadsspara runt en tusenlapp hos avanza zero, bör jag då kunna öppna ett ISK? Kostar det något att öppna ett ISK hos Avanza? Såg att det var 0:- på allt men värt att fråga bara för säkerhetsskull. Vill helst betala så lite skatt som möjligt och det är ju en fördel med ISK att man slipper deklarera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in