Citat:
Ursprungligen postat av
Gorgios
Har öppnat ett konot hos avanza for the lulz, vill gärna lära mig lite mer om aktier. Vad är det viktigaste man ska tänka på som nybörjare? Är det aktier eller fonder man ska satsa på? Lässtips att rekommendera för newbies?
mvh
Att öppna baskonto istället för premiumkonto så sparar du 60 kr / affär om du inte gör stora affärer.
Om du är mer lekaktivitet än att köpa långsiktiga innehav det handlar om kan du ju köra på Avanza mini med men då måste du deklarera affärerna iofs. Det är väl inte så farligt att göra det heller men om du inte tänker på att du måste göra det och sedan har 500 affärer att deklarera varav många i samma värdepapper hit och dit så kanske du inte vill sitta och göra det själv.
Fördelen med aktier är ju att om du har kvar dem en längre tid så blir det ju låga avgifter.
Nackdelen är taskig riskspridning och att om du gör många affärer med dem så kanske det blir dyrare än en billig fond ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gorgios
Det här med avanza zero fond har jag förstått är gratis, säg att jag sätter in en summa (10.000:-) och dessa pengar växer, när jag vill ta ut pengarna, betalar jag då någon form av skatt?
Om du kör på vanlig depå ja (30% av vinsten, å andra sidan om du har en inkomst eller andra vinster kan du betala mindre skatt totalt sett om du har en förlust istället (Dock 21% av beloppet i lägre skatt på inkomst upp till om det nu är 100.000 eller vad det är)) plus en liten inbyggd fondskatt som jag tror är 0,12% / år.
Kör du på ISK vilket jag hade rekommenderat så behöver du inte deklarera enstaka affärer och betalar en lägre schablonskatt på insättningar och pengarna du har på kontot. Den kommer variera från år till år men det blir väl en bit under 1% i år dock på hela beloppet du har på kontot oavsett hur det har utvecklat sig.
Så skulle du inte säg hamna på plus i år så kommer den ändå kosta pengar medan en vanlig depå inte hade gjort det. Å andra sidan är 30% skatt även på utdelningar i vanlig depå.
Citat:
Ursprungligen postat av
pejego
Läste lite om bull/beat certifikat.
Om jag köper en 2x bull och börsen går ner på morgonen och upp efter lunchen. Totalt upp 2% vid stängning har mina certifikat gått upp 4% då?
Eller torskade dom på morgonen så det kan se annorlunda ut?
Kan man sälja certifikat under dagen för att ta hem förlust/vinst?
T, ex jag trodde att börsen skulle gå upp, den vänder istället ner och jag säljer efter 1% ner.
Vid stängning är det 4% åt fel håll.
Är min förlust då 1% eller 4% (gånger häv)
Jag bör inte svara eftersom jag inte använder produkterna själv och inte nödvändigtvis har full koll på namnen eller vet om certifikat inte kan en fast hävstång relativt gårddagens stängningskurs i några fall.
Men utifrån min förmåga/det så tror jag att de är 4% upp vid stängningen ja.
Och på nästa fråga är jag rätt säker på att den hade varit ner 1% (med 2x bull ner 2%) för dig.