2014-03-14, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Ingen konspiratoriskt lagd som snubblat över teorin att planet flugits till den amerikanska basen Diego Garcia i Indiska oceanen? Den här artikeln argumenterar bra för detta:

http://www.cabaltimes.com/2014/03/12/ma370-redirected-to-diego-garcia/

För att följa konspirationstesen, så menar en kommentator att han hittat ett motiv. Freescale Semiconductor i Austin har fem patentägare: fyra kineser, som han säger alla var passagerare på det försvunna planet, samt bolaget självt vilket ägs av The Blackstone Group där bl a Jacob Rothschild har en del att säga till om. Om inga testamenten säger något annat, så övergår patenträtten till den överlevande patentägaren.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag brukar inte direkt tro på konspirationsteorier, men den om Diego Garcia är lite intressant.
Det finns många saker i hela den här historien som är mystiska. Myndigheternas hysch hysch och att de ändrar sig från minut till minut tyder på att det kan finnas något känsligt bakom. Det var till och med en malaysisk myndighetsperson som sa att tiden inte är mogen att berätta vad som har hänt.

I vilket fall som helst så visar den malaysiska radarn fram till Pulau Perak en nästan rak linje från punkten planet "försvann" mot Diego Garcia. Sedan har det idag helt plötsligt dykt upp fler punkter som något ska ha passerat på väg åt nordväst, till exempel Igrex. Varför dök dessa plötsligt upp efter fem dagar? Fram till igår var det Pulau Perak som var sista kontakten med planet.

Det är också lite intressant med de 20 personerna från Freescale Semiconductor. Det är ganska ovanligt att så många från samma företag reser så här.

Motivet däremot till en sån här operation är väldigt svårt att förstå. Det måste ju vara ett väldigt starkt motiv ifall USA till exempel skulle göra något sådant här och det skulle vara väldigt svårt att hemlighålla med så många inblandade och vad gör man med 250 personer?

Intressant teori. Men om nu motivet hade varit att föra bort eller "göra sig av med" någon eller några personer ombord på planet hade det kunnat göras på ett så mycket snyggare sätt. Hade man ordnat en "vanlig" flygolycka hade i varje fall inte jag orkat engagera mig nämnvärt. Nu har man ju i sånt fall skapat ett internationellt mysterium som tusentals "hobby-sherlocks" sitter och vrider och vänder på från alla möjliga och omöjliga håll Knappast en optimal situation om man vill hålla låg profil!
Citera
2014-03-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbz
System, radar och ACARS lär man sig betydligt mer av att faktiskt vara riktig pilot. Tycker du det är suspekt är alla piloter suspekta.

Det finns visserligen hyfsat avancerade flygsimulatorspel numera men det är fortfarande milsvid skillnad från att flyga på riktigt.

Ja jag menar att man kan inte testa vissa ovanliga manövrer och situationer när man flyger på riktigt. En normal flygning med ett passagerarplan är ganska trist även om det säkert är många här som kommer att säga emot mig. Man kan kanske inte göra en 180 graders gir samtidigt som man sjunker 1000 meter utan att det skulle vara obehagligt för passagerarna.
Citera
2014-03-14, 15:23
Medlem
sebbzs avatar
Citat:
Ja jag menar att man kan inte testa vissa ovanliga manövrer och situationer när man flyger på riktigt. En normal flygning med ett passagerarplan är ganska trist även om det säkert är många här som kommer att säga emot mig. Man kan kanske inte göra en 180 graders gir samtidigt som man sjunker 1000 meter utan att det skulle vara obehagligt för passagerarna.

Det är helt poänglöst att testa en sådan situation i ett datorspel.
Citera
2014-03-14, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yandax
"Det var till och med en malaysisk myndighetsperson som sa att tiden inte är mogen att berätta vad som har hänt"

Detta betyder kort och gott; vi har i nuläget inte nog med information för att berätta vad som hänt.

Inget annat.
Det är ju nästan skrattretande; egentligen har inget hänt sen #460. Möjligtvis har någon valt att läcka något som kanske inte är sant
Citera
2014-03-14, 15:26
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Han skulle ju varit en lämplig pilot att flyga ett plan som man ville skulle försvinna. Han måste vetat allt om hur man stänger av olika system och hur radar och ACAR fungerar.

Tror du inte att precis varenda pilot vet exakt hur dessa system fungerar? Det är ju bara två man ombord som ska fixa alla tekniska problem.
Citera
2014-03-14, 15:27
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ja den här piloten är lite speciell. Han har lagt ut andra klipp på Youtube där han bland annat reparerar en ismaskin med reservdelar som han har beställt. Uppenbarligen en teknikfreak ut i fingerspetsarna.

Att sätta upp en flygsimulator hemma för det flygplan som han flyger i tjänsten känns ganska extremt. Så himla kul kan det ju inte vara att flyga. Dessutom kan den utrustningen inte vara billig. Det är troligare att han testade mer ovanliga scenarion på simulatorn, till exempel olika tekniska problem, väderförhållanden och manövrer.

Han skulle ju varit en lämplig pilot att flyga ett plan som man ville skulle försvinna. Han måste vetat allt om hur man stänger av olika system och hur radar och ACAR fungerar.

Det fetade. Oj sicket konstigt uttalande. Jag ar faktiskt hoppas det finns ratt manga piloter som brinner for flygning och tycker det ar just sa kul.

Personligen finner inte jag detta beteende ett dugg markligt, om man nu inte i hans simulator hittar ovningar som stammer overens med det man hitills vet.

Da skall man ha i atanke att jag ar en av dom som tror pa pilotinblandning om nu planet visat sig kapat. Men inte utifran hans simulator.
Citera
2014-03-14, 15:28
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:

Jobbar du som pilot också? Annars finner jag det lustigt att du skriver så som du gör utan att ha en aning. Jag älskar mitt jobb och tycker verkligen inte att det är tråkigt. Varje dag händer det något annorlunda.

Svänga 180 grader tillbaka och sjunka 1000 meter är inget som är obehagligt för passagerare om det görs inom normerna för normal flygning och inte överskrider gkrafter osv. Kör man planet på autopilot så kan inte det ske.
Citera
2014-03-14, 15:31
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Det är ju nästan skrattretande; egentligen har inget hänt sen #460. Möjligtvis har någon valt att läcka något som kanske inte är sant

Och om åtta timmar är det en vecka sedan de skulle ha landat.

En sjukt påfrestande vecka för anhöriga, kan man anta.
Citera
2014-03-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Jobbar du som pilot också? Annars finner jag det lustigt att du skriver så som du gör utan att ha en aning. Jag älskar mitt jobb och tycker verkligen inte att det är tråkigt. Varje dag händer det något annorlunda.

Svänga 180 grader tillbaka och sjunka 1000 meter är inget som är obehagligt för passagerare om det görs inom normerna för normal flygning och inte överskrider gkrafter osv. Kör man planet på autopilot så kan inte det ske.

Du som säkerligen kan bedöma det bättre än jag: verkar teorin om skalv där planet gick ner rimlig? Jag reagerade på att sträckan planet skulle ha tagit dig var så kort med den teorin.

Jag hoppas verkligen att planet kapats och lyckats landa nånstans. Även om den är osannolik...
Citera
2014-03-14, 15:42
Medlem
Summerbirds avatar
Bild på var skalvet kan ha inträffat:

https://www.scmp.com/sites/default/files/styles/486w/public/2014/03/14/p020140314220926985398.jpg?itok=1vdy40ZM

Citat:
A South China Sea map showing the possible location of the tremor on the sea floor (red star) and the two Malaysian seismic monitor stations (blue triangles). Photo: Handout by the Seismology and Physics of the Earth's Interior Laboratory, University of Science and Technology of China

Om jag fattat bilden rätt så finns det två möjliga platser = där cirklarna möts.

http://www.scmp.com/news/asia/article/1448353/us-suggests-search-missing-flight-expand-indian-ocean-mh370-satellite
Senast redigerad av Summerbird 2014-03-14 kl. 15:45.
Citera
2014-03-14, 15:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Ingen konspiratoriskt lagd som snubblat över teorin att planet flugits till den amerikanska basen Diego Garcia i Indiska oceanen? Den här artikeln argumenterar bra för detta:

http://www.cabaltimes.com/2014/03/12/ma370-redirected-to-diego-garcia/

För att följa konspirationstesen, så menar en kommentator att han hittat ett motiv. Freescale Semiconductor i Austin har fem patentägare: fyra kineser, som han säger alla var passagerare på det försvunna planet, samt bolaget självt vilket ägs av The Blackstone Group där bl a Jacob Rothschild har en del att säga till om. Om inga testamenten säger något annat, så övergår patenträtten till den överlevande patentägaren.

Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Mycket märklig kurs,vart var dom på väg?
Det är ungefär kursen mot Diego Garcia. Och av de grafer över planets räckvidd som publicerats borde planet kunna nå dit. Kan det ha tagit cirka 5 timmar? Nån som är bra på att räkna?

Däremot tror jag inte på alls på patentteorin.
Citera
2014-03-14, 15:46
Medlem
dondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Bild på var skalvet kan ha inträffat:

https://www.scmp.com/sites/default/files/styles/486w/public/2014/03/14/p020140314220926985398.jpg?itok=1vdy40ZM

Om jag fattat bilden rätt så finns det två möjliga platser = där cirklarna möts.

http://www.scmp.com/news/asia/article/1448353/us-suggests-search-missing-flight-expand-indian-ocean-mh370-satellite
Kan platsen för skalvet vara i närheten av där han på oljeriggen hade sett ett ev. brinnade flygplan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in