2014-03-14, 01:46
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Jag tror iaf fortfarande, att om man vill atombomba en stad i usa, så är det flygvägen som gäller. Finns nog inte mycket chanser att få in en sådan land eller sjövägen. Då gränser övervaknas och söks för signaturer från stridsspetsar, dvs strålning från dessa.

Kommer terroristerna flygvägen, så finns det inget för att övervaka dessa mer än på flygplatsen i så fall och det är lite för sent... vid det laget är hela skiten sprängt åt h*lv*t*...

Världen är så sjuk så ingenting förvånar mig längre.
Citera
2014-03-14, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jo, fast nu har jag aldrig påstått att så här är det. Tvärtom, som jag även har skrivit tidigare, så tror jag personligen planet har crashat, det är ju ändå det mest troliga, MEN jag kan inte begripa att trots all den fakta vi har om det här sjukt underliga försvinnandet, så är väldigt många ändå extremt bestämda med att det HAR crashat, PUNKT liksom. Det existerar inget annat i deras värld, som om det vore omöjligt med andra orsaker än just total haveri och crash

Då menar jag på, att vi skall nog inte vara SÅ snabba med att rubricera händelsen med just CRASH, för hela j*vla sk*ten, rent ut sagt, är ju skum.

Jag vill ändå öppna för möjligheten att planet faktiskt kan ha kapats i syfte att exempelvis leverera massförstörelsevapen till större städer etc. Det är inte alls omöjligt. Den som påstår att det är omöjligt är förmodligen väldigt ung och naiv och har inte förstått hur saker och ting fungerar i världen.

Alla dessa teorier om att folk har tuppat av, visst det är ju jättefint, men så fort man kontrar med motfrågan om varför även all kommunikation har brutits, så kommer inga svar, för det är ingen som kan svara på det - märkligt nog.

Väl rutet!
Förstår inte heller dom som envist klamrar sig fast vid kraschteorin. Visst, de första dagarna efter detta försvinnande var väl fortfarande det mest logiska att det rört sig om en krasch. Vid det här laget borde det dock stå klart för alla som läst in sig på ämnet att detta inte rör sig om något "vanligt" flygplansförsvinnande. Sannolikheten för att det rör sig om ett osannolikt försvinnande är alltså större än att det rör sig om ett sannolikt försvinnande. Vill även passa på att påminna om det jag ser som syftet med detta forum, nämligen att forma hypoteser. Visst får folk ha åsikter, men tycker det är störande när folk hävdar att det måste vara en krash "för det är mest sannolikt" utan att kunna prestera en hypotes som förklarar alla de ledtrådar till händelseförloppet som ändå finns.
Citera
2014-03-14, 01:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Det har hänt förut vid flertalet tillfällen. Inget konstigt då stora delar av jordklotet saknar radartäckning.
Hur lång tid tog det inte innan man hittade DC3:an som sköts ner av ryssarna eller det franska plan som försvann utanför Brasilien för några år sedan? Det tog åratal.
Sverige hade väl inte riktigt de sökresurser 1952 som står till buds idag, det var ett militärt flygplan och ett av de plan som sökte efter DC-3:an sköts ner av ryssarna så det var inte så lätt att leta.

Om du sedan menar AF447 så försvann det den 1:a juni 2009 och de första spåren (kroppar m.m.) hittades fem dagar senare.

Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Inte? De stal ju för tusan 4! FYRA! plan den 11 september 2011, och detta ovanför områden som ändå övervakas rätt friskt av flygvapnet mm, till skillnad från en ocean.

Och inte en människa reagerade på att dessa plan blev stulna. De hann ju för fasen utföra de terrordåd de ville, förutom ett då förstås.

T.o.m efter första planet flugit in i WTC var ju frågan om detta var en terrorattack eller inte. Först efter andra planet började man ju förstå vad som hänt.

Så svaret är jo, terrorgrupper kan visst stjäla flygplan utan att det märks. Det har gjorts förr och det kommer hända flera gånger.
Totalt irrelevant. En kapning är inte automatiskt en stöld och nog djävlar märkte man det. Det tog en halvtimma från första kapningen tills det första planet slog in i WTC.
Citera
2014-03-14, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Du är så okunnig att du inte inser det själv. Det jag talar om för dig att det att för en terrorgrupp skulle inte kunna köpa en 777.

Om du läser mitt förra inlägg så skrev jag att det enda jag med säkerhet kan säga är att jag inte har en aning om vad som hänt.

Jag har aldrig spekulerat i stöld, det jag gjort är kommenterat foliehattars felaktiga spekulationer och bisarra påståenden.
Det förstår väl vem som helst. Behöver det ens nämnas? I så fall ligger den här tråden på en tragiskt låg nivå.
Senast redigerad av Kaymano 2014-03-14 kl. 01:55.
Citera
2014-03-14, 01:51
Medlem
Som svar till wertym om black box.
Emergency Locator Transmitter har begränsad funktionstid. Dygn. Kanske redan slutat sända.
Pingern i vatten brukar man säga sänder i en månad.
Citera
2014-03-14, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sverige hade väl inte riktigt de sökresurser 1952 som står till buds idag, det var ett militärt flygplan och ett av de plan som sökte efter DC-3:an sköts ner av ryssarna så det var inte så lätt att leta.

Om du sedan menar AF447 så försvann det den 1:a juni 2009 och de första spåren (kroppar m.m.) hittades fem dagar senare.

Totalt irrelevant. En kapning är inte automatiskt en stöld och nog djävlar märkte man det. Det tog en halvtimma från första kapningen tills det första planet slog in i WTC.
1. Sant. Å andra sidan var sökområdet betydligt mindre än nu. Ha tålamod så kommer flygplanet hittas.
2. Det tog ca 2 år innan man hittade AF447 och den svarta lådan.

Air Crash Investigation S12E13 Air France Flight 447 Crash
https://www.youtube.com/watch?v=8dBa5_yGs64
Citera
2014-03-14, 01:56
Medlem
Citat:
Det förstår väl vem som helst. Behövs det ens nämnas? I så fall ligger den här tråden på en tragiskt låg nivå.

Vem vill åt ett plan som ändå går att köpa?
I så fall måste det funnits något värdefullt i lasten eller så är det passagerarna man vill åt. Känns föga troligt.

Det låter bisarrt då planet ändå går att köpa på den fria marknaden.

Missförstod jag dig?
Citera
2014-03-14, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Vem vill åt ett plan som ändå går att köpa?
I så fall måste det funnits något värdefullt i lasten eller så är det passagerarna man vill åt. Känns föga troligt.

Det låter bisarrt då planet ändå går att köpa på den fria marknaden.

Missförstod jag dig?
Vet inte om du missförstod mig men jag måste ha missförstått dig ifall allt måste definieras och beskrivas i minsta detalj. Att terrorister inte kan köpa stora trafikflygplan tog jag som underförstått. Men det kanske var lite väl naivt från min sida?
Citera
2014-03-14, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
De Malaisiska myndigheterna tar tillbaka förnekandet:

Och den bästa biten:

http://edition.cnn.com/2014/03/13/world/asia/malaysia-airlines-plane/index.html?hpt=hp_t1

För helvete. Malaysias myndigheter måste ju vara bland världens mest virriga. Hur skall de ha det? Är detta konsekvensen av inkompetens eller försök att dölja information, och i så fall varför?

Visar sig denna information, slutgiltigt, stämma, så är det ju något av en gamechanger. Såg också att transponder och kommunikation diffade några minuter när de stängdes av. ALLT talar hittils för att det rör sig om ett avsiktligt försvinnande. Får hoppas att malaysia nu inte dementerar dementeringen av dementeringen
Citera
2014-03-14, 02:01
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Väl rutet!
Förstår inte heller dom som envist klamrar sig fast vid kraschteorin. Visst, de första dagarna efter detta försvinnande var väl fortfarande det mest logiska att det rört sig om en krasch. Vid det här laget borde det dock stå klart för alla som läst in sig på ämnet att detta inte rör sig om något "vanligt" flygplansförsvinnande. Sannolikheten för att det rör sig om ett osannolikt försvinnande är alltså större än att det rör sig om ett sannolikt försvinnande. Vill även passa på att påminna om det jag ser som syftet med detta forum, nämligen att forma hypoteser. Visst får folk ha åsikter, men tycker det är störande när folk hävdar att det måste vara en krash "för det är mest sannolikt" utan att kunna prestera en hypotes som förklarar alla de ledtrådar till händelseförloppet som ändå finns.

Exakt som enl. den fetmarkerade texten. Mycket bra skrivet av dig också faktiskt.
Skall man se till sannolikheter och vad bevisen pekar på TEORETISKT, så är det ju varken en våldsam crash eller en långsam sådan.

Exempel på fakta vi vet idag, som gör att man faktiskt inte kan stämpla detta med "CRASH", är:
1. Planet försvann plötsligt, UTAN förvarning, UTAN mayday, UTAN någon indikation.
2. Punkt 1 skulle kunna förklaras av en VÅLDSAM explosion, MEN då stöter man på problem med punkt 3.
3. Vrakdelar FINNS INTE i det området som planet FÖRSVANN, dvs. där transpondern slutade sända.
4. Punkt 3 skulle kunna förklaras teorin om tryckfall så man har tuppat av, MEN då stöter man på problemet som beskrivs av punkt 1. Varför i hela världen skulle transpondern sluta fungera vid tryckfall?

Och däremellan finns flera teorier om tekniskt krångel hit och dit och ena med det andra, men även här stöter man på problem som beskrivs i punkterna.

INGENTING av detta går ihop såpass väl att det skulle kunna ge oss en rimlig slutsats.

Och av den anledningen hittar man inget heller.

Rent TEORETISKT, och läs nu snälla rätt ni som endast tror på crashteorin, TEORETISKT, så är det hittils mest troliga att försvinnandet har skapats MEDVETET av människan. Och VARFÖR gör man något sådant? Terror är det rimligaste svaret.

Hur ser det ut praktiskt då? Ja, rent praktiskt så ser det inte ut på något sätt för vi vet ju fanimej ingenting, ingen vet någonting, det finns inget PRAKTISKT att ta på. Och då anser jag ju ändå att vi skall titta på det teoretiska i första hand. Eller?
Senast redigerad av EnergizerBunny 2014-03-14 kl. 02:06.
Citera
2014-03-14, 02:02
Medlem
divinings avatar
Citat:
1. Sant. Å andra sidan var sökområdet betydligt mindre än nu. Ha tålamod så kommer flygplanet hittas.
2. Det tog ca 2 år innan man hittade AF447 och den svarta lådan.

Air Crash Investigation S12E13 Air France Flight 447 Crash
https://www.youtube.com/watch?v=8dBa5_yGs64

Nej Skunkjobb har rätt, det tog fem dagar innan man hittade de första vrakdelarna. Svarta lådan bärgades först två år senare efter lite letande (p.g.a. djupet den låg på, och att lådorna endast har kräm för trettio dagars pingande).

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_447
Citera
2014-03-14, 02:05
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

En kapning är ju naturligtvis även det en stöld, de stjäl ju planet fram tills de använder det, och använder det gör de genom att köra det rätt in i en byggnad. Så de stjäl planet fram tills det sprängs.

Att det tog en halvtimma från första kapningen tills det flög in i WTC har ju ingen som helst betydelse. Det tror jag de flesta förstår vid detta laget, att OM det nu rör sig om en terrorhandling, så har inte planet kapats för att det direkt skall användas som vapen, utan snarare för framtida terrorhandlingar.

Och av DEN anledningen har det heller inte hänt något än. Det är ju ganska logiskt egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in