2014-03-14, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jo, fast nu har jag aldrig påstått att så här är det. Tvärtom, som jag även har skrivit tidigare, så tror jag personligen planet har crashat, det är ju ändå det mest troliga, MEN jag kan inte begripa att trots all den fakta vi har om det här sjukt underliga försvinnandet, så är väldigt många ändå extremt bestämda med att det HAR crashat, PUNKT liksom. Det existerar inget annat i deras värld, som om det vore omöjligt med andra orsaker än just total haveri och crash

Då menar jag på, att vi skall nog inte vara SÅ snabba med att rubricera händelsen med just CRASH, för hela j*vla sk*ten, rent ut sagt, är ju skum.

Jag vill ändå öppna för möjligheten att planet faktiskt kan ha kapats i syfte att exempelvis leverera massförstörelsevapen till större städer etc. Det är inte alls omöjligt. Den som påstår att det är omöjligt är förmodligen väldigt ung och naiv och har inte förstått hur saker och ting fungerar i världen.

Alla dessa teorier om att folk har tuppat av, visst det är ju jättefint, men så fort man kontrar med motfrågan om varför även all kommunikation har brutits, så kommer inga svar, för det är ingen som kan svara på det - märkligt nog.
Har planet kraschat så är det ju rätt givet att kommunikationen upphört. Att planet försvunnit är väl inte speciellt konstigt då det inte finns någon radartäckning över haven. Antingen utgår man ifrån vad som är sannolikt eller så kan man tro på i princip vad som helst. Jag säger inte att man ska låsa sig och säga att händelse x inte kan ha inträffat men det finns mycket att lära genom att ta en titt i backspegeln.

Titta 3.50 min in i det här klippet så förstår du vad jag menar med radarskugga.
https://www.youtube.com/watch?v=8dBa5_yGs64&list=PLZ6y9sqY3z4kh3321S2NncNL OymfdxsfN&index=4
Citera
2014-03-14, 01:30
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Terrorgrupper kan knappast stjäla ett flygplan utan att det märks.

Inte? De stal ju för tusan 4! FYRA! plan den 11 september 2011, och detta ovanför områden som ändå övervakas rätt friskt av flygvapnet mm, till skillnad från en ocean.

Och inte en människa reagerade på att dessa plan blev stulna. De hann ju för fasen utföra de terrordåd de ville, förutom ett då förstås.

T.o.m efter första planet flugit in i WTC var ju frågan om detta var en terrorattack eller inte. Först efter andra planet började man ju förstå vad som hänt.

Så svaret är jo, terrorgrupper kan visst stjäla flygplan utan att det märks. Det har gjorts förr och det kommer hända flera gånger.
Citera
2014-03-14, 01:32
Medlem
Citat:
Inte? De stal ju för tusan 4! FYRA! plan den 11 september 2011, och detta ovanför områden som ändå övervakas rätt friskt av flygvapnet mm, till skillnad från en ocean.

Och inte en människa reagerade på att dessa plan blev stulna. De hann ju för fasen utföra de terrordåd de ville, förutom ett då förstås.

T.o.m efter första planet flugit in i WTC var ju frågan om detta var en terrorattack eller inte. Först efter andra planet började man ju förstå vad som hänt.

Så svaret är jo, terrorgrupper kan visst stjäla flygplan utan att det märks. Det har gjorts förr och det kommer hända flera gånger.
Jag pratar nutid, inte dåtid. Flygsäkerheten har blivit bättre sedan 11 September 2001.
Citera
2014-03-14, 01:33
Medlem
Citat:
Vem vill åt ett plan som ändå går att köpa?
I så fall måste det funnits något värdefullt i lasten eller så är det passagerarna man vill åt. Känns föga troligt.

Det låter bisarrt då planet ändå går att köpa på den fria marknaden.

Nej det går inte att köpa.

Boeing säljer till till flygbolag med godkänd organisation och som inte riskerar att förstöra Boeings rykte.
Leveranstider är långa, alla bolag har proffs som förhandlar med fabriken och beställer utrustningsnivå väldigt specifikt. Du säkerhetskollas och ska lägga upp en miljard.

Ska du köpa beg skulle det inte heller funka.

Muhammed Atta 911 fick inte ens köpa små besprutningsplan.
Citera
2014-03-14, 01:33
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Har planet kraschat så är det ju rätt givet att kommunikationen upphört. Att planet försvunnit är väl inte speciellt konstigt då det inte finns någon radartäckning över haven. Antingen utgår man ifrån vad som är sannolikt eller så kan man tro på i princip vad som helst. Jag säger inte att man ska låsa sig och säga att händelse x inte kan ha inträffat men det finns mycket att lära genom att ta en titt i backspegeln.

Titta 3.50 min in i det här klippet så förstår du vad jag menar med radarskugga.
https://www.youtube.com/watch?v=8dBa5_yGs64&list=PLZ6y9sqY3z4kh3321S2NncNL OymfdxsfN&index=4

Och det fetmarkerade betyder ju också att kommunikationen upphört just där crashen ägt rum.
Samtidigt är det i så fall också så att i det området skall det finnas vrakdelar.

MEN

Trots att det finns fullt med fartyg och flygplan som söker efter delar, så har ingenting hittats på flera dagar?

Hur förklarar du det? Inte ens experterna kan ju förklara det, och de är ju experter liksom.
Citera
2014-03-14, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Nej det går inte att köpa.

Boeing säljer till till flygbolag med godkänd organisation och som inte riskerar att förstöra Boeings rykte.
Leveranstider är långa, alla bolag har proffs som förhandlar med fabriken och beställer utrustningsnivå väldigt specifikt. Du säkerhetskollas och ska lägga upp en miljard.

Ska du köpa beg skulle det inte heller funka.

Muhammed Atta 911 fick inte ens köpa små besprutningsplan.
Handlar det om industrispionage så är det nationer som köper. Inget problem för varken Kina eller Indien att köpa ett Boeing 777. Något annat sannolikt motiv kan jag inte se om det skulle handla om stöld.
Du får ha dina teorier. Jag tänker då inte gå i foliehatt-spåret. Planet har kraschat. Det är min fasta övertygelse tills motsatsen är bevisad.
Citera
2014-03-14, 01:39
Medlem
Citat:
Och det fetmarkerade betyder ju också att kommunikationen upphört just där crashen ägt rum.
Samtidigt är det i så fall också så att i det området skall det finnas vrakdelar.

MEN

Trots att det finns fullt med fartyg och flygplan som söker efter delar, så har ingenting hittats på flera dagar?

Hur förklarar du det? Inte ens experterna kan ju förklara det, och de är ju experter liksom.
Jag tycker inte att flera dagar är en speciellt lång tid. Det tog 2 år att hitta flygplanet som försvann utanför Brasilien och ca 50 år att hitta DC3:an som ryssarna sköt ner. Tror planet kommer vara hittat inom några månader.
Citera
2014-03-14, 01:39
Medlem
Lyzzas avatar
Ok ska inte upprepa vad andra skrivit.

Kom bara att tänka på denna ruskiga film http://sv.wikipedia.org/wiki/The_Langoliers

Men har någon tagit upp jetströmmar?

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/artiklar/v%C3%A4derfenomenen-som-kan-%C3%A4ventyra-din-flygs%C3%A4kerhet-4fbf752c04bf725194000320
Citera
2014-03-14, 01:42
Medlem
Wertyms avatar
Finns det ingen black box som sänder ut signaler eller så? Kanske inte så det fungerar, eller?

Det har ju gått lång tid nu, planet borde ha hittats.
Citera
2014-03-14, 01:42
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Jag är ingen expert på flygplansunderhåll men att planet kommer in på besiktningskontroll
är inget konstigt eller anmärkningsvärt eftersom planen besiktas med jämna mellanrum
efter fastställda scheman. Snarare tyder väl det på att flygbolaget tar seriöst på
säkerheten och flygplanens underhåll?

läs mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_maintenance_checks
https://www.aa.com/content/images/aboutUs/newsroom/fs_aircraft_maintenance_procedures.pdf
http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/189239/

Gällande vingen så har jag läst att den del av vingspetsen som skadades inte var
en del av vingens bärande struktur och även om vingspetsen gick sönder igen så
skulle den inte kunna orsaka så stor skada att flygplanet blev oflygbart.

Men selv om skaden på vingen ble utbedret og ikke var på bærende struktur, så er det likevel mulig at en kollisjonen har påvirket og gjort et ukjent punkt svakere et annet sted på skroget. Jeg merker meg at eksperten reagerer på flysjekken for 10 dager siden og noe skulle gjøres videre i juni. Jeg oppfatter eksperten at siste sjekk ikke var en vanlig rutinekontroll.

Om flyet gradvis mister oksygen pga små sprekker behøver man ikke merke så mye innen det er for sent. Det var natt og både besetning og passasjerer tok seg sikkert en blund mens flyet var satt på autopilot. - Videre ville et plutselig trykkfall med tap av oksygen raskt ha ført til tap av bevissthet.

Eksperten forklarer også at flytypen er konstruert til å strupe/kutte alle unødvendige instrumenter for å holde seg i luften i nødsituasjoner. Dette kan også medført til radarsignal
forsvant.
Citera
2014-03-14, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Ok ska inte upprepa vad andra skrivit.

Kom bara att tänka på denna ruskiga film http://sv.wikipedia.org/wiki/The_Langoliers

Men har någon tagit upp jetströmmar?

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/artiklar/v%C3%A4derfenomenen-som-kan-%C3%A4ventyra-din-flygs%C3%A4kerhet-4fbf752c04bf725194000320
Ta en titt på denna dokumentär. Dokumentären visar hur svårt det kan vara att hitta ett försvunnit passagerarflygplan.

https://www.youtube.com/watch?v=8dBa5_yGs64
Senast redigerad av Kaymano 2014-03-14 kl. 01:46.
Citera
2014-03-14, 01:44
Medlem
Citat:
Handlar det om industrispionage så är det nationer som köper. Inget problem för varken Kina eller Indien att köpa ett Boeing 777. Något annat sannolikt motiv kan jag inte se om det skulle handla om stöld.
Du får ha dina teorier. Jag tänker då inte gå i foliehatt-spåret. Planet har kraschat. Det är min fasta övertygelse tills motsatsen är bevisad.

Du är så okunnig att du inte inser det själv. Det jag talar om för dig att det att för en terrorgrupp skulle inte kunna köpa en 777.

Om du läser mitt förra inlägg så skrev jag att det enda jag med säkerhet kan säga är att jag inte har en aning om vad som hänt.

Jag har aldrig spekulerat i stöld, det jag gjort är kommenterat foliehattars felaktiga spekulationer och bisarra påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in