2014-03-12, 23:23
Bannlyst
Stampen som bl.a. äger Göteborgsposten och en rad lokaltidningar runt om i landet blöder som bekant pengar pga felköp av Centertidningar. 2013 gick man ca 1 miljard minus. Nu kommer första agerandet.. men vi har nog fler att vänta då detta knappast sparar in 1 miljard..

---

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3811472.ece

Stampens kommunikationschef slutar – ska inte ersättas
Ann Flyning lämnar Stampen.

I och med att hon inte kommer att ersättas kommer Stampen inte att ha någon kommunikationschef.

-----

Men jag förstår att hon säger upp sig.. kan inte vara kul att framöver enbart kommunicera nyheter om kollegor som sparkas..

Och tidningarnas desperata försök att slå igenom på Internet verkar inte fungera.. Norrlandstidningarnas försök resulterar i stort fiasko.

----

http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/03/besoksras-for-nsd-och-kuriren

Besöksras för NSD och Kuriren
Betalmodellen slog hårt mot besökssiffrorna för NSD och Norrbottens-Kuriren. Antalet unika besök har halverats. Piteå-Tidningen har inte drabbats lika mycket.

Den 11 februari släppte NSD och Kuriren sina betalmodeller. Sedan dess har antalet unika besökare på sajterna halverats. Veckan innan hade NSD 176 987 unika besökare och Kuriren 134 499. I dag, fyra veckor senare är antalet 90 076 för NSD och 66 326 för Kuriren.

Det ger ett tapp på 50,1 procent för Kuriren och 49 procent för NSD.

Piteå-Tidningen som släppte sin betalmodell en vecka senare har också fått färre besökare, 31 137 i KIA-index för vecka 10 jämfört med 43 056 för vecka 7. En minskning med 27 procent.

----------------

Så man kan tydligt se att dessa blaskor inte har någon större lycka på Internet heller.. Vi har nog fler sparpaket att vänta nu när dom ska gå all-in på nätet..

För övrigt är jag enig i att TV-döden.. eller iaf Tablå-TV-döden är nästa trend.. Vem vill matas av en massa reklam, snyftreportage och propaganda som statens lakejer eller Bonnier-familjen bestämt att man ska se på.. TV:n är bra som en skärm och några få livesändningar kan man se (sport, valdebatter etc) men vem sitter idag och kollar på nyheterna eller några halvdåliga filmer från 90-talet? Helt ärligt tror jag dessa tittarsiffror har rasat betydligt.. men det kan enklare hemlighållas då antalet boxar som mäter tv-tittandet är få och kan manipuleras för att höja upp siffrorna.. Kanske ska det skapas en separat tråd.. "TV-döden"? Men än har det inte gått så långt att de tvingas sparka hundratals.. men det dröjer nog bara ca 5 år innan de står på tur..
Citera
2014-03-12, 23:47
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Nja det är nog snarare så att jag inte drivs av ett ideologiskt betingat hat mot media för att de inte rapporterar exakt det jag vill.

Nu kanske du riktar dig till El Capitano, men med tanke på förtroendesiffrorna för journalister överlag så framstår det som om det knappast kan vara ideologi som utgör kärnan i kritiken mot dagens massmedia.

I mitt fall så är det den totala bristen på kritiskt tänkande som retar mig. Om x gråter ut i pressen, absolut skildra dennes verklighet, men ställ i alla fall EN kritisk fråga till offret! Om forskare x säger att klimatet är varmare/kallare/blåsigare redovisa åtminstone en forskare med annorlunda åsikt och redogör ännu hellre för ungefär hur många som tycker si eller så. Om en "twitterstorm" ska rapporteras, kolla åtminstone kort om människor utanför den begränsade twittersfären möjligtvis är av motsatt åsikt.

Som det ser ut nu är Sveriges journalistik bara ett stort, jävla klotterplank med personliga åsikter. Ofta helt utan vetenskaplig grund. Ur ett samhällsperspektiv är det rent skadligt, ur ett mänsligt perspektiv är det bara tragiskt.
Citera
2014-03-12, 23:47
Medlem
burberrys avatar
Köper man en digital blaska så får man betala 25 % moms. Ytterligare ett steg närmare tidningsdöden.

Citat:
Momsen är 25 procent på

e-böcker, nättidningar och annan information som man läser elektroniskt, till exempel via Internet; det gäller även om innehållet återges exakt som i den tryckta upplagan

https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/vadarmoms/2512eller6procentsmoms/6procent.4.58d555751259e4d66168000354.html
Citera
2014-03-13, 02:01
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Gällande twitter/sociala medier-diskussionen så är jag helt överens om att det är ett medium som sannolikt kommer ta över (inte nödvändigtvis twitter dock). Det har redan tagits upp men medierna förlitar sig på ett mycket begränsat antal nyhetskällor. Det här är min erfarenhet av hur medier bär sig åt för att hitta nyheter och redaktionellt material.
  • Information i övrig press. Lokala tidningar lyfter fram sådant som står i nationella tidningar eller andra lokala tidningar. Kan enkelt ersättas med Twitter/RSS
  • Polis/Räddningstjänst. Det mesta av värde som presenteras står redan på polisens hemsida för den som är intresserad av detta.
  • Domstolar/kommunala handlingar. Här är fortfarande allmänheten väldigt lat (bortsett från folket på avpixlat antar jag), men detta lär sannolikt förändras i takt med att de som har tid att bry sig om sådant blir mer internetvana (läs, ju fler nördar som går i pension). När detta händer innebär det slutet för många lokaltidningar. Kan dock mycket bli så att tidningarna börjar skrika på inskränkningar i offentlighetsprincipen för att få ensamrätt till en del av detta materialet, och framförallt då domarna.
  • Statistiska källor, typ Folkhälsomyndigheten har upptäckt att antalet haschrökare ökat. Detta kan lika gärna synas via twitter och rss och dylikt.
  • Tips från allmänheten. Här kommer tidningarna snart konkurreras ut av andra sociala medier.
  • Pressreleaser och annan pr-verksamhet från olika intressenter. Kommer funka så länge tidningarna sitter på momentum. Men det är på väg att försvinna och dessa intressenter kan precis lika gärna gå någon annanstans.
  • Åsiktstexter, krönikor och ledare. Är redan nu på väg att konkurreras ut av bloggar och dylikt.
  • Intervjuer med intressanta personer/makthavare/politiker. Samma som med pressreleaser. Tidningarna kommer fortsätta att ha en fördel i detta så länge de sitter på momentum och kanske lite längre. Sedan kommer dessa människor söka uppmärksamhet på andra ställen (Ett exempel är ju Anna Troberg som skapade en tråd här på Flashback för inte så länge sedan, tror att detta är ett fenomen som fler makthavare på sikt kommer börja använda).
  • Granskande journalistik och annan kvalitetsjournalistik. Det enda av värde som tidningarna faktiskt har en styrka i. Dock verkar extremt få medier ha intresse och resurser i form av tid och intelligent personal att ägna sig åt sådant. Tidningarna sitter även i en jobbig sits där de är beroende av samma människor som de ska granska. Detta är sannolikt en av de viktigaste orsakerna till att journalister aldrig ställer några svåra frågor till ledande politiker (ok, bortsett från sd då, men även där märker jag att de har missat att ställa bra kritiska frågor). Samtidigt så blir gemene internetanvändare bättre och bättre på att driva granskande journalistik. Mycket av det vi ser på Flashback handlar just om granskande journalistik, med den skillnaden att det görs av vanliga människor istället för av journalister.
Kan eventuellt ha glömt en / ett par källor. Men till stor del är det ovanstående som gäller.

Vad gäller intervjuer med personal från polis/räddningstjänst/myndighetschefer etc, så finns det en begränsning i att bara en begränsad mängd människor kan intervjua dessa. Dock kan intervjun som fenomen vara på väg utför i sitt nuvarande format. Varför ska informationschefer (som ofta är journalister) gå via tidningarna för att sprida sin information när de lika gärna kan skriva det själva på nåt ställe som alla kan se. Inte heller behövs journalisten för att välja ut bra frågor, då detta kan göras betydligt bättre av allmänheten genom twitter och chatfunktioner.

Vad som dock fortfarande saknas är riktigt bra nyhetsportaler uppe på Internet som ägnar sig åt just sådant och som konkurrerar ut de ordinarie nyheterna, med hjälp av allmänheten istället för journalister. Förvånar mig faktiskt en aning att detta ännu inte har kommit fram på allvar. Men det kommer förmodligen så småningom. Så fort någon slår upp en sådan och den får fäste på allvar kommer det bli en av spikarna i kistan på den nuvarande journalistbranschen.

Slutligen en liten applåd till den som har pallat att läsa hela detta inlägg. Var inte tänkt först att det skulle bli så här långt.
Citera
2014-03-13, 08:32
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
För övrigt är jag enig i att TV-döden.. eller iaf Tablå-TV-döden är nästa trend.. Vem vill matas av en massa reklam, snyftreportage och propaganda som statens lakejer eller Bonnier-familjen bestämt att man ska se på.. TV:n är bra som en skärm och några få livesändningar kan man se (sport, valdebatter etc) men vem sitter idag och kollar på nyheterna eller några halvdåliga filmer från 90-talet? Helt ärligt tror jag dessa tittarsiffror har rasat betydligt.. men det kan enklare hemlighållas då antalet boxar som mäter tv-tittandet är få och kan manipuleras för att höja upp siffrorna.. Kanske ska det skapas en separat tråd.. "TV-döden"? Men än har det inte gått så långt att de tvingas sparka hundratals.. men det dröjer nog bara ca 5 år innan de står på tur..
(FB) Den ankommande tvdöden.
Citera
2014-03-13, 10:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
(FB) Den ankommande tvdöden.
Inte heller Radion verkar undkomma.
(FB) Jag har fått nog av P3
Citera
2014-03-13, 13:16
Medlem
02-02-2012s avatar
"Stampens kommunikationschef Ann Flyning slutar. Familjen Hjörnes krisdrabbade mediakoncern kommer inte att anställa någon efterträdare till henne."
Dra era egna slutsatser...
Citera
2014-03-13, 14:02
Medlem
Fula Gubbens avatar
Varken Twitter eller Facebook ska ses som permanenta spelare. Om några år är troligen bägge två borta som varumärken, även om de underliggande principerna lever vidare, i förbättrad form och med andra upphovsmän. Så fungerar det på nätet, minns Lunarstorm t ex.

Ungdomar har tydligen redan börjat överge Facebook.
Citera
2014-03-13, 16:45
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Varken Twitter eller Facebook ska ses som permanenta spelare. .

Frågan är om inte frånvaron av permanenta spelare är själva essensen av de senaste 15-20 årens utveckling online.

Frågan är dock om strukturerna kommer att bli allt fastare och stabiliseras i det långa perspektivet? För att ta ett exempel så har flashback länge varit alternativ no 1 för svensk yttrandefrihet på nätet. Frågan är om vi inte har sett guldrushens vilda western-period och att förändringar fortfarande kommer att ske, men i betydligt långsammare takt.

Hur som helst borde Fula Gubben få någon form av pris för sin roll här på Svea Rikes mest utskällda, men också bästa, forum.
Citera
2014-03-13, 18:58
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Frågan är om inte frånvaron av permanenta spelare är själva essensen av de senaste 15-20 årens utveckling online.

Frågan är dock om strukturerna kommer att bli allt fastare och stabiliseras i det långa perspektivet? För att ta ett exempel så har flashback länge varit alternativ no 1 för svensk yttrandefrihet på nätet. Frågan är om vi inte har sett guldrushens vilda western-period och att förändringar fortfarande kommer att ske, men i betydligt långsammare takt.

Hur som helst borde Fula Gubben få någon form av pris för sin roll här på Svea Rikes mest utskällda, men också bästa, forum.

Fula Gubben är alltid beredd att ta emot priser, dock med brasklappen att dessa priser helst ska vädja till hans lägsta och minst korrekta drifter. En helg på Grand Hotel ihop med en tonårs-tjej med stora bröst är alltså vad jag menar med ett lämpligt pris.

På tal om priser verkar det som att Research-gruppen ska belönas för att de lyckades skada Expressen rejält, väcka en folkopinion mot nät-censur, och sätta stopp för en svårt feltänkt programidé sign Robert Aschelberg. Låter nästan som att det är Flashbackare som nominerar till Stora Journalistpriset. Eller möjligen Träckspressens konkurrenter. Märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Frågan är om inte frånvaron av permanenta spelare är själva essensen av de senaste 15-20 årens utveckling online...Frågan är dock om strukturerna kommer att bli allt fastare och stabiliseras i det långa perspektivet?

Två bra och ytterst viktiga frågor. Var befinner sig vi oss i den globala digitaliseringen av media/underhållning/kommunikation? Jag tror att cowboy-eran fortfarande pågår, och torde göra så något årtionde till. Den här generationsfrågan som jag nämnde är av stor vikt. Brytpunkten går någonstans kring de som är födda ca 1990, tror jag. Den värld de kom i kontakt med under uppväxten var redan i stor utsträckning digitaliserad, mobil och individuellt anpassningsbar. Växer man upp i denna miljö så framstår saker som t ex VHS-band eller telefonkiosker som närmast obegripliga, trots att de fortfarande finns omkring en. Det är mer av ett paradigmskifte än ett generationsgap.

De yngre familjemedlemmarna är t ex helt frågande inför att se filmer eller serier på "utsatt sändningstid". Av gammal vana tipsar jag dem när jag ser att en bra film "kommer på TV", men möts då av en lätt oförstående min och svaret att man ska tanka ned den senare. TV-serier ser man inte på TV utan på "...Play" via PC:n. De enda sändnings-varianterna där vi talar samma språk är live-sändningar av fotboll, där man bänkar sig med chips och läsk kl 20.00 på klassiskt vis. Som jag skrev om ovan.
Citera
2014-03-13, 21:13
Bannlyst
http://www.journalisten.se/nyheter/26-tjanster-bort-pa-hallpressen

Hallpressen vill minska antalet redaktionella tjänster med drygt 26. Journalistklubben anser att nedskärningarna är för stora.

Hur nedskärningarna kommer att påverka de tidningar som ingår i Hallpressen är ännu oklart. Lokala förhandlingar har inletts. Alla titlar kommer att påverkas, såväl inom Smt-gruppen (Smålands-Tidningen, Vetlanda-Posten, Smålands Dagblad och Tranås Tidning) som Västgötatidningar (Skaraborgs Läns Tidning, Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet och Skövde Nyheter).

Företagsledningen har hittills inte gått ut med några erbjudanden om avgångsvederlag.

Orsaken till besparingarna är att Hallpressens resultat minskat med nästan 100 miljoner kronor på tre år, parallellt med en negativ upplageutveckling.

Efter neddragningen med 26 tjänster på redaktionerna i Hallpressen återstår det 160 redaktionella tjänster i koncernen, som ger ut de prenumererade tidningarna Jönköpings-Posten, Smålands-Tidningen, Vetlanda-Posten, Smålands Dagblad, Tranås Posten, Värnamo Nyheter, Smålänningen, Skaraborgs läns tidning, Falköpings Tidning och Västgöta-Bladet, gratistidningarna Jönköping Nu, Höglandet Nu, Finnveden Nu och Skövde Nyheter samt nyhetssajten Jnytt.

-------------

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article3811868.ece

Enligt Stampens förslag, som nu lagts fram, försvinner samtliga redigerartjänster från Göteborg.

I veckan inleddes MBL-förhandling om upplägget, där även ledningen presenterade sitt förslag. Det bygger på att GP:s samtliga sidor redigeras i Trollhättan, där nio nya redigerartjänster inrättas.

Redigerarna i Göteborg får söka de nya Trollhättantjänsterna. Ytterligare resterande redigerartjänster i Göteborg ska förhandlas bort, enligt förslaget.

----------

Gillar verkligen GP:s nya förslag. "Flytta till Trollhättan, annars får ni sparken!"
Citera
2014-03-13, 22:42
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Många annonser på internet har blivit så interaktiva att man kan boka biobiljetter och beställa varor i annonsrutan. Jag vill se tidningarna utmana den funktionen

Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Gillar verkligen GP:s nya förslag. "Flytta till Trollhättan, annars får ni sparken!"

För dom som tidigare vart vana att åka till jobbet brevid centralstationen så blir det ingen stor förändring i resväg förutom 45 minuters pendlingsavstånd tur och retur till Trollhättan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in