2014-03-13, 22:19
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Senast jag hörde att transpondrar slagits av på ett civilflyg var vid 9/11.
Eftersom media i Obamadiktaturen saluför att planet gjort just detta, känns det som en falseflag är i sin linda.
Efter attacken kommer det komma fram att planet landat i Afghanistan och lastats fullt med massa hemska saker. Kanske blir målet Moskva, för att tvinga in Putin i ledet.

Titta på flightradar24, slås på och av hela tiden.
Citera
2014-03-13, 22:24
Medlem
yellowboxfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Är inte det snarare ett tecken på att flightradar24 inte alltid är så tillförlitlig snarare än att transpondrar slås av och på?
Citera
2014-03-13, 22:26
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan

Citat:
Ursprungligen postat av yellowboxfish
Är inte det snarare ett tecken på att flightradar24 inte alltid är så tillförlitlig snarare än att transpondrar slås av och på?
När man byter transponderkod så ska man alltid slå över den till standby, och sedan slå över den på active igen.

Kan vara något sådant ni ser när de slås på och av hela tiden.
Citera
2014-03-13, 22:27
Medlem
Arngrips avatar
Citat:
On Saturday, the US Navy will contribute new state-of-the-art surveillance aircraft to the search for MH370, according to a Navy press release:

The [P-8A Poseidon] has a maximum speed of 490 knots, a ceiling of 41,000 feet, and provides a range of more than 1,200 nautical miles with four hours on station. For a mission such as the MH370 search, the P-8 will typically fly at 5,000 to 10,000 feet at 350 knots, with a search time of approximately 8-9 hours depending on distance to search area.
http://www.theguardian.com/world/blog/2014/mar/13/mh370-no-sign-of-debris-detected-by-chinese-satellite-live-updates
Citera
2014-03-13, 22:28
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men det gäller väl knappast i det här fallet?
Vad jag förstått så är det god radio- och radartäckning utefter rutten.
Är transpondern eller dess antenn utslagen, försvinner planet från sekundärradarn - vilket ju verkar ha skett.

Är flygplanet utrustat med satcom kan viss information sändas iväg automatiskt den vägen, som ju var fallet med Air France 447.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Personligen tror jag inte den uteblivna radiotrafiken beror på avbrutna antenner utan att något har hänt snabbt och plötsligt. Piloterna har haft fullt upp med att flyga och har helt enkelt inte haft tid att kommunicera: aviate, navigate, communicate
Ja, precis. Radiokommunikation kommer ju långt ner på prioritetslistan om man får problem.
Men flygplan sänder ju trots det i regel ut viss information automatiskt.
Såvida inte de systemen slås ut av t.ex. någon form av explosion eller helt enkelt stängs av.

Citat:
Ursprungligen postat av Tritonus
Har du hunnit få någon känsla av hur personal i branschen känner och tänker? Finns det någon ökad oro eftersom det finns en risk för kapning. Känner ni piloter att det är något scenario som känns troligare än de andra?
Nej. Det finns ju i princip inte något vettigt att gå på, så alla är lika frågande.
Citera
2014-03-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det som talar emot sådana teorier är ju bland annat avståndet. Om man skulle till Afghanistan varför kapade man inte ett plan på väg till eller ifrån Kabul i stället för ett plan från Malaysia till Peking.
Jag tror att en kapare helst väljer ett plan som rör sig i närheten av det mål man vill till.

För övrigt vet jag inte om en kapning av denna typ någonsin har skett. Alla andra kapningar jag har hört om så har kaparna sagt vart de vill och vad de vill. Kanske någon har ett exempel på en "hemlig" kapning.

Att någonting aldrig hänt tidigare innebär inte att det inte kan hända. Hjulet uppfanns ju av någon precis som allt annat liksom.
Citera
2014-03-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
@EnergizerBunny

Problemet som jag ser det med teorin om att flygplanet har blivit stulet för att
någon har tänkt använda det är att det inte är någon som gett en vettig
förklaring till vart de i sådana fall var på väg. Det enda de med denna teori
kan komma upp med är ett slentrianmässigt Somalia som dock ligger för
långt bort för att de skulle kunna nå dit.

Visst det finns flera mindre nogräknade länder men i och med att denna
händelse har väckt såpass stor uppmärksamhet i världen så har jag svårt att se
att de bara kan landa på en flygplats utan att trafikledare och motsvarar reagerar.

Nordkorea är en möjlighet men i sådana fall så flög de åt fel håll eftersom
de verkar ha flugit västerut från den punkt där de försvann och som du kanske
vet så ligger Nordkorea nord-ost från den punkt de försvann.

Dessutom har jag inte sett några plausibla teorier om vem som skulle
ha utfört en sådan gärning och vad de skulle ha haft för motiv.

Jag utesluter ingenting men jag tror bara inte att det är särskilt sannolikt
att de skulle lyckas utföra en sådan grej och komma undan med det.

Vart ligger Pakistan sett till där planet försvann? det lät ju som det skulle gått nå Pakistans kust på dom där 4 timmarna , där finns det ju en del extremister och annat skumt folk . känns mest logiskt det tagits dit om någon tänkt använda det i ett ont syfte.
Citera
2014-03-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Såvida inte piloterna lagt autopiloten i heading select i avsikt att styra undan från den airway de låg på, med avsikten att göra en emergency descent. Och sedan tuppat av..

Är man långt från land räcker det med utslagen satcom för att flygplanet ska uppgöra med all automatisk kommunikation.

Några funderingar till dig som är pilot(?):

- Om man sätter autopiloten i heading select och sedan tuppar av, kommer planet då att gå i en rak linje på kartan i exakt den riktningen man satt tills soppan är slut? (Kompenserar den för vindar och liknande för att hålla den kursen)

- Vad händer när soppan är slut, slår autopiloten av eller ordnar den en kontrollerad glidflygning i samma riktning tills planet träffar vattnet?

- Om du råkade ut för katastrofala problem med planet som pilot, skulle du sätta heading select i riktning mot flygplatsen eller programmera autopiloten att hitta till flygplatsen. Jag tänker på risken att man kraschar i bostadsområden om man programmerar in flygplatsen och förlorar kontrollen över planet.

- Hur sannolikt är det att man av misstag råkar slå av transpondern när man försöker göra något annat i en panikartad situation? (vilka knappar som man rimligen kan tänkas vilja använda sitter i närheten av transponder-brytaren)

- Om man fått tryckfall i planet, kan någon ha överlevt hela vägen tills soppan tog slut och kvicknat till på vägen ner?

(Jag har ställt några av frågorna tidigare i tråden, men inte fått vettiga svar)
Citera
2014-03-13, 22:34
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Vart ligger Pakistan sett till där planet försvann? det lät ju som det skulle gått nå Pakistans kust på dom där 4 timmarna , där finns det ju en del extremister och annat skumt folk . känns mest logiskt det tagits dit om någon tänkt använda det i ett ont syfte.

Samma problem som med Afghanistan, rakaste vägen går nästan
rakt över den Indiska flygbasen Car Nicobar och sedan tvärs över Indien.
Flyger du inte rakaste vägen så räcker inte bränslet.
Förklara gärna hur du har tänkt lösa de problemen.

http://www.gcmap.com/mapui?P=NAW-KHI&DU=nm&SG=.84&SU=mach
http://www.gcmap.com/mapui?P=NAW-CBD-KHI&MS=wls&DU=nm&SG=.84&SU=mach
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-13 kl. 22:37.
Citera
2014-03-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Samma problem som med Afghanistan, rakaste vägen går nästan
rakt över den Indiska flygbasen Car Nicobar och sedan tvärs över Indien.
Flyger du inte rakaste vägen så räcker inte bränslet.
Förklara gärna hur du har tänkt lösa de problemen.

http://www.gcmap.com/mapui?P=NAW-KHI&DU=nm&SG=.84&SU=mach
http://www.gcmap.com/mapui?P=NAW-CBD-KHI&MS=wls&DU=nm&SG=.84&SU=mach

Hehe ,får hålla med att det ser kämpigt ut.
Citera
2014-03-13, 22:45
Medlem
Theangleaxes avatar
[quote=Sture12347|47922109]
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Tror att de flesta tror att det har crashat, jag är en av de. Däremot vill jag definitivt inte utesluta möjligheten att planet faktiskt har kapats och man har flygit den någonstans för att sedan förbereda någon terroraktion.

Men då är frågan vart planet flög. Hur pass bra koll har ländernas olika försvar på okända flygplan? Vi pratar ju inte stealthplan här.

Och du tror inte att passagerNa ringt till någon när de märkt att planet helt plötsligt blir kapat? Eller tror du att de snubbarna bara dödade alla som i Rambo med Sina knytnävar och knivar? Nej så enkelt är det inte.

Planet har helt enkelt av någon anledning kraschat ned i havet någonstans. Alla andra förklaringar är orimliga. Detta är bara ett av de många plan som kraschat ned i havet.

Om inte piloterna själva blivit terrorister och landat planet i Afghanistan hos al Qaidas välutvecklade, högteknologiska flygplatser ute i öknen. Men vad är oddsen för det?
Citera
2014-03-13, 22:48
Medlem
[quote=Theangleaxe|47923378]
Citat:
Ursprungligen postat av Sture12347

Och du tror inte att passagerNa ringt till någon när de märkt att planet helt plötsligt blir kapat? Eller tror du att de snubbarna bara dödade alla som i Rambo med Sina knytnävar och knivar? Nej så enkelt är det inte.

Planet har helt enkelt av någon anledning kraschat ned i havet någonstans. Alla andra förklaringar är orimliga. Detta är bara ett av de många plan som kraschat ned i havet.

Om inte piloterna själva blivit terrorister och landat planet i Afghanistan hos al Qaidas välutvecklade, högteknologiska flygplatser ute i öknen. Men vad är oddsen för det?

Det beror ju på,kan ju varit så att passagerarna sövts ner på något sätt, det skulle ju för övrigt inte va första gången personer gör saker man kanske inte förväntar sig av dom ,pengar har stor makt i dagens värd , Piloterna kan mycket väl ha blivit erbjudna en stor summa pengar för att flyga planet någonstans.Men jag håller med dig ,det logiska är att det kraschat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in