2014-03-13, 21:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Är man långt från land räcker det med utslagen satcom för att flygplanet ska uppgöra med all automatisk kommunikation.

Men det gäller väl knappast i det här fallet?
Vad jag förstått så är det god radio- och radartäckning utefter rutten.

Personligen tror jag inte den uteblivna radiotrafiken beror på avbrutna antenner utan att något har hänt snabbt och plötsligt. Piloterna har haft fullt upp med att flyga och har helt enkelt inte haft tid att kommunicera: aviate, navigate, communicate
Citera
2014-03-13, 21:35
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trongforhud
Är det bara jag som tycker att det är jävligt märkligt det här? Man kan inte pejla in ett 75 meter lång och sextio meter brett flygplan, vart det ligger någonstans med allt typ av gps utrustning som bör finnas på ett flygplan. Men en mobiltelefon går att pejla in med mindre fel marginal än en gosspitts storlek. Känns lite konstigt tycker jag!

Nä, en pling med en satellittelefon med koordinater från gps om tex strömmen till kretsen bryts borde räcka för att lokalisera planet.
Citera
2014-03-13, 21:35
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaxumi
Kanske lite Ot, men kan man inte fjärrlanda ett flygplan om det skulle vara så att tex båda piloterna blir akut sjuka eller liknande, eller om det skulle bli som Helios att dom blir medvetslösa?

Nej
Citera
2014-03-13, 21:37
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej den enda helt korrekta sammanfattningen man kan gör är väl i stil med:
Ett plan har försvunnit

Att sen jag tror att det faktiskt har havererat är en annan sak. Jag skulle bli glad om jag motbevisades och passagerarna är vid liv

Tror att de flesta tror att det har crashat, jag är en av de. Däremot vill jag definitivt inte utesluta möjligheten att planet faktiskt har kapats och man har flygit den någonstans för att sedan förbereda någon terroraktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Undrar om inte ni som tror att planet har kapats och står i en hemlig grotta någonstans har sett lite för många Bond filmer.

Klart att det har kraschat men framtiden får väl utvisa det....

Varför är det klart att det har crashat? Så du menar att smarta, intelligenta och väldigt erfarna människor skulle se till så det spendereas hundratusentals, kanske miljontals kronor på att utreda ifall planet har kapats och flygits iväg, ifall det var helt uteslutet?

Självklart är det troligaste att planet har crashat. Men man måste ändå medge att det är mycket märkligt att ingenting hittas. Detta kan inte jämföras med flytplan som försvunnit under andra världskriget exempelvis, som inte hittades då och inte kan hittas idag. Det är 2014 nu där det finns övervakning av allt överallt, via radar, via satelit, via radiovågor via gps lokalisering, via mobilnätet, och min moster vet vad. Att ett plan IDAG, 2014 sonika plötsligt försvinner, och man inte ens kan hitta vrakdelar då snart häften av mänskligheten är till sjöss och letar, är ju trots allt inte särskilt vanligt. Snarare helt fullkomligt obegripligt.

Man måste ändå medge att själva tillvägagångsättet, om det nu skulle vara en äkta kapning, är ju fullkomligt genial. Kapa en 777:a, landa den i något land där man obemärkt kan landa ett sådant plan, för att sedan förbereda den för värsta terrorhandlingen mänskligheten skådat.

11 september var ju ingen som kunde ens drömma mardrömmar om, ändå hände det.

Tänk om terrorister, där kanske rent av även piloten är inblandad, har landat planet, som skall målas om och förvandlas till någon annan vanlig airliner, för att sedan förse den med en atombomb som skulle kunna utplåna exempelvis New York eller Washington.
De flyger planet rätt in i city, rätt ner i smeten och spränger en atombomb. Hela staden skulle ju pulveriseras.

Återigen, detta skulle snarare kunnat vara en film, men så skulle 11 september också kunnat vara säg år 1995, eller hur?
Citera
2014-03-13, 21:41
Medlem
Det är så sjukt, att ett flygplan med flera hundra ombord "försvinner". Lider så med de anhöriga, fy fan för att leva med denna ovissheten...
Citera
2014-03-13, 21:42
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Tror att de flesta tror att det har crashat, jag är en av de. Däremot vill jag definitivt inte utesluta möjligheten att planet faktiskt har kapats och man har flygit den någonstans för att sedan förbereda någon terroraktion.

Varför är det klart att det har crashat? Så du menar att smarta, intelligenta och väldigt erfarna människor skulle se till så det spendereas hundratusentals, kanske miljontals kronor på att utreda ifall planet har kapats och flygits iväg, ifall det var helt uteslutet?

Självklart är det troligaste att planet har crashat. Men man måste ändå medge att det är mycket märkligt att ingenting hittas. Detta kan inte jämföras med flytplan som försvunnit under andra världskriget exempelvis, som inte hittades då och inte kan hittas idag. Det är 2014 nu där det finns övervakning av allt överallt, via radar, via satelit, via radiovågor via gps lokalisering, via mobilnätet, och min moster vet vad. Att ett plan IDAG, 2014 sonika plötsligt försvinner, och man inte ens kan hitta vrakdelar då snart häften av mänskligheten är till sjöss och letar, är ju trots allt inte särskilt vanligt. Snarare helt fullkomligt obegripligt.

Man måste ändå medge att själva tillvägagångsättet, om det nu skulle vara en äkta kapning, är ju fullkomligt genial. Kapa en 777:a, landa den i något land där man obemärkt kan landa ett sådant plan, för att sedan förbereda den för värsta terrorhandlingen mänskligheten skådat.

Tänk om terrorister, där kanske rent av även piloten är inblandad, har landat planet, som skall målas om och förvandlas till någon annan vanlig airliner, för att sedan förse den med en atombomb som skulle kunna utplåna exempelvis New York eller Washington.
De flyger planet rätt in i city, rätt ner i smeten och spränger en atombomb. Hela staden skulle ju pulveriseras.

Återigen, detta skulle snarare kunnat vara en film, men så skulle 11 september också kunnat vara säg år 1995, eller hur?

Fast ärligt, vad är sannolikheten för att man en tid efter detta skulle kunna smyga in planet, med eller utan kärnvapen, utan att det skulle upptäckas?
IMHO snudd på obefintlig, torde vara enklare att lasta de sprudlande atomerna på ett lastfartyg (billiga och anonyma) och skicka iväg dom till valfri hamn i den "onda" delen av världen
Citera
2014-03-13, 21:42
Medlem
[quote=EnergizerBunny|47922014]Tror att de flesta tror att det har crashat, jag är en av de. Däremot vill jag definitivt inte utesluta möjligheten att planet faktiskt har kapats och man har flygit den någonstans för att sedan förbereda någon terroraktion.

Men då är frågan vart planet flög. Hur pass bra koll har ländernas olika försvar på okända flygplan? Vi pratar ju inte stealthplan här.
Citera
2014-03-13, 21:49
Medlem
Tritonuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ja, det är ju ett långskott som alla andra teorier, i brist på mer att gå på.

Har du hunnit få någon känsla av hur personal i branschen känner och tänker? Finns det någon ökad oro eftersom det finns en risk för kapning. Känner ni piloter att det är något scenario som känns troligare än de andra?
Citera
2014-03-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny

Långsökt teori. Vilka terrorceller har tillgång till sådana landningsbanor som en Boeing 777 kräver? Om det är en stat som agerat borde man kunna få man få fram ett flygplan på annat sätt än riskera denna aktion. Varför har ingen ombord larmat på något sätt alls?

Nej det där tror jag ingenting på....:-).

Men vet vem, kanske det är rätt, ingen sitter med sanningen just nu.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2014-03-13 kl. 21:52.
Citera
2014-03-13, 21:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
såg detta på en utlänsk facebook vän

http://www.snopes.com/photos/airplane/malaysia.asp

Jaha? Har du läst texten själv?

Bilderna är på två helt andra plan, på två helt olika platser och vid två andra tidpunkter.
Vad har det med den här tråden att göra? Vad vill du egentligen säga?
Citera
2014-03-13, 21:51
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaxumi
Kanske lite Ot, men kan man inte fjärrlanda ett flygplan om det skulle vara så att tex båda piloterna blir akut sjuka eller liknande, eller om det skulle bli som Helios att dom blir medvetslösa?
Om du med frågan menar typ radiostyra som ett radiostyrt flygplan, så är svaret nej.

Om man istället tänker sig fjärrstyra som att via radiokommunikation tala ner ett flygplan med hjälp av en annan person än ordinarie pilot, så kan svaret bli ett ja, nja, kanske, dvs det beror på.
En 777 som i det här fallet, så blir det ett ganska klart nej, om det nu inte skulle finnas en kommersiell pilot ibland passagerarna, som har erfarenhet av större jetkärror.

Det har hänt att mindre flygplan har landats av personer utan flygcert, med hjälp av en erfaren pilot på marken, som har hjälpt den stackaren i luften som blivit ofrivilligt befälhavare, att ta ner kärran till marken, faktiskt med riktigt lysande resultat. Det förutsätter självklart att kärran är fullt funktionsduglig, vädret på ett strålande humör, och en skärpt "flygelev". En man fick hjärtstopp, och hans fru landade med hjälp från marken för några år sedan.

Flygvärdinnan som landade i en film - ja, det är bara på film.
Citera
2014-03-13, 21:52
Medlem
BleAivanos avatar
@EnergizerBunny

Problemet som jag ser det med teorin om att flygplanet har blivit stulet för att
någon har tänkt använda det är att det inte är någon som gett en vettig
förklaring till vart de i sådana fall var på väg. Det enda de med denna teori
kan komma upp med är ett slentrianmässigt Somalia som dock ligger för
långt bort för att de skulle kunna nå dit.

Visst det finns flera mindre nogräknade länder men i och med att denna
händelse har väckt såpass stor uppmärksamhet i världen så har jag svårt att se
att de bara kan landa på en flygplats utan att trafikledare och motsvarar reagerar.

Nordkorea är en möjlighet men i sådana fall så flög de åt fel håll eftersom
de verkar ha flugit västerut från den punkt där de försvann och som du kanske
vet så ligger Nordkorea nord-ost från den punkt de försvann.

Dessutom har jag inte sett några plausibla teorier om vem som skulle
ha utfört en sådan gärning och vad de skulle ha haft för motiv.

Jag utesluter ingenting men jag tror bara inte att det är särskilt sannolikt
att de skulle lyckas utföra en sådan grej och komma undan med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in