2014-03-13, 21:21
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Till de som är så emot tanken att planet inte har crashat, vill jag citera Aftonbladet, hur pålitlig den informationen nu är dvs.

"Enligt WSJ utreder nu amerikanska terrorutredare möjligheten att en pilot eller någon annan ombord stängt av planets transpondrar, för att helt obemärkt kunna föra planet till hemligt ort och kunna använda planet vid ett senare tillfälle, skriver The Wall Street Journal."

Amerikanarna är ju ändå inte helt bakom flötet, och om de utreder något sådant så borde det rimligen ändå finnas möjligheter att något sådant skall kunnat inträffa.

Och tusen tack för att någon klok moderator faktiskt ändrade trådrubriken till "saknas" och tog bort crashat - något jag efterfrågade tidigare.

Eftersom allt detta är väldigt mystiskt, praktiskt taget utan motstycke, så tycker jag ändå man bör vara väldigt försiktig med att till 110% rikta in sig på att planet har crashat.

Over and out.

Nej den enda helt korrekta sammanfattningen man kan gör är väl i stil med:
Ett plan har försvunnit

Att sen jag tror att det faktiskt har havererat är en annan sak. Jag skulle bli glad om jag motbevisades och passagerarna är vid liv
Citera
2014-03-13, 21:22
Medlem
Undrar om inte ni som tror att planet har kapats och står i en hemlig grotta någonstans har sett lite för många Bond filmer.

Klart att det har kraschat men framtiden får väl utvisa det....
Citera
2014-03-13, 21:23
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Jo, det har varit uppe tidigare i ett antal tillfällen. Detta kvarstår som ett tänkbart scenario.
Ja, det är ju ett långskott som alla andra teorier, i brist på mer att gå på.

Citat:
Ursprungligen postat av imroroyo
Nja asså om det blir en liten läcka så skulle det bara betyda att trycket succesivt sjunker i planet och sen kommer det bli en Helios 522 om igen, men då hade planet åkt med autopilot till slutdestination och börjat cirkulera där.
Antagligen.
Såvida inte piloterna lagt autopiloten i heading select i avsikt att styra undan från den airway de låg på, med avsikten att göra en emergency descent. Och sedan tuppat av..

Citat:
Ursprungligen postat av imroroyo
Det finns en hel del antenner på flygkroppen och chansen att alla slås ut samtidigt är verkligen 0%. Blir det en större skada i skrovet som skapar snabb trycksänkning bör besättningen fortfarande ha tid att larma.
Är man långt från land räcker det med utslagen satcom för att flygplanet ska uppgöra med all automatisk kommunikation.

Men det är som sagt endast ytterligare en långsökt teori. Intressant hur som helst att man funnit den typen av korrosionsproblem på andra 777or - även om det inte verkar varit med samma typ av antennmontage.
Citera
2014-03-13, 21:23
Medlem
Ok så min teori får inte vara kvar men att flygplanet är i rymden och svävar sure...

Läste någon sa att svarta lådan sänder signaler långt efteråt. Sänder till? Följdfråga varför får man då inte ut positionen av planet då?
Citera
2014-03-13, 21:26
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sture12347
Ok så min teori får inte vara kvar men att flygplanet är i rymden och svävar sure...

Läste någon sa att svarta lådan sänder signaler långt efteråt. Sänder till? Följdfråga varför får man då inte ut positionen av planet då?

Akustiska sändningar till mottagare som kan avlyssna slikt under vatten. Ovan ytan finns ELB som skriker ut var vraket är

Över ytan: ELT. Under ytan: ULB
Senast redigerad av DreamTwister 2014-03-13 kl. 21:34.
Citera
2014-03-13, 21:27
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Roddbåt..

http://www.ladda-upp.se/bilder/awwvozppdatcn/

trålare
Citera
2014-03-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathofyou
De bilder han har är väl från 2009 eller nåt sånt.

Precis det jag misstänker.
Citera
2014-03-13, 21:28
Medlem
Poddes avatar
Citat:

Lådan sänder en signal som kan tas emot om man är tillräckligt nära lådan, den är inte uppkopplad mot en server eller satellit dit den sänder sina kordinater..
Citera
2014-03-13, 21:31
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:

Läste någon sa att svarta lådan sänder signaler långt efteråt. Sänder till?
Följdfråga varför får man då inte ut positionen av planet då?

Ja den skickar ut radiosignaler om det befinner sig på land.
Hamnar den under vatten så gör radiosignalerna ingen nytta eftersom radiosignaler
inte fungerar under vatten. Därför använder de ljudsignaler när den är under vatten.

Som du säkert förstår så är räckvidden begränsad så de som letar måste
komma inom räckvidd för signalerna för att de ska kunna uppfatta dem.

Förövrigt så har det redan frågats ett otal gånger om de svarta lådorna så
prova att använd sökfunktionen.

https://www.flashback.org/sok/l%C3%A5da?sp=1&t=2333082
Citera
2014-03-13, 21:32
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:

Det verkar som om nedanstående länk har ett stort informationsvärde för ett flertal i tråden.

Google eller annan valfri sökmotor.

Svarta lådan
Citera
2014-03-13, 21:33
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jopen

Citat:
Ursprungligen postat av deathofyou
De bilder han har är väl från 2009 eller nåt sånt.

Precis det jag misstänker.

Kollar folk här inne inte på bilder innan man kommenterar dem eller?

För det första står det "Bilder (C) 2014, Kartdata (C) 2014" på hans bild.

Men det spelar ingen roll, för för det andra betyder inte den ovanstående dateringen ett dugg, då bilden ifråga ser ut att komma från Google Earth och kan vara precis hur gammal som helst, 2014 eller inte. Kan även tala om för er som inte orkar titta på den att den ser ut att föreställa ett område kring nordpolen i väldigt utzoomat läge, med tre vita pixlar som han ringat in med rött. Säger såklart inte ett smack, men det hindrar visst inte folk från att kommentera den ändå...

Skulle gissa att "flygplansdelarna" är isflak?
Senast redigerad av BadCash81 2014-03-13 kl. 21:35.
Citera
2014-03-13, 21:33
Medlem
Kanske lite Ot, men kan man inte fjärrlanda ett flygplan om det skulle vara så att tex båda piloterna blir akut sjuka eller liknande, eller om det skulle bli som Helios att dom blir medvetslösa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in