2014-03-13, 20:34
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Tack så jättemycket för din eleganta pedagogiska förklaring. Nu känner jag mig fullständigt lyrisk över att du kunnat hjälpa mig med denna detalj. Skönt att du tog dig tid att l å n g s a m t förklara.

Därmed är dagens Mamma korad.

haha, piken noterad och jag fortjanade den, np. Ok, men utan sarkasm denna gang sa greppar du vad jag ville ha sagt.
Citera
2014-03-13, 20:38
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Ja, detta var min första tanke med när bilder kom ut på de två med stulna passen. Men jag saknade den uppgiften från myndigheterna. Malaysiska företrädare borde i så fall passat på att få lite Goodwill genom att skryta över hur de letade rätt på de två via flygplatsens system.

Men det får de inte eftersom det var parallella aktiviteter som ledde fram till identifieringen. Anhöriga har uttalat sig i media att de visste vilka namn männen skulle resa i. Sedan behövde Interpol m fl bara ta de anmält saknade och matcha mot resten av informationen, CCTV etc. Jag vet inte hur många som anmäldes, men gissar att det inte var så jättemånga. Ibland passar ljusskygga individer på att försöka bli dödförklarade (se tsunamin t ex) för att slippa ifrån preskriptionstid för brott de är efterlysta för etc.
Citera
2014-03-13, 20:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Nu när amerikanerna på allvar blandat sig i det här, blir det ju än mer intressant. ABC skulle nog inte gå ut så säkert om de inte hade mycket trovärdiga källor. Dessutom tror Pentagon på sin information så mycket att man beordrat USS Kidd att gå till området.
Jag tror dock inte på att man fått radarinformation av malaysia och bearbetat den. Nej, de har sina egna källor som de inte vill avslöja. Säkerligen bedriver man mycket egen signalspaning från baser i området och har plockat upp något den aktuella natten. Under några dagar har man försökt "läcka" infon på bakvägar till Malaysia men nu har man uppenbarligen ledsnat på deras inkompetens och strul och går själva ut och letar för att få slut på resursslöseriet med sökoperationer söder om Vietnamn.

Jag tror mer och mer på att planet till slut kommer hittas väster om Malaysia, om det nu hittas. Den här acars-historien verkar inte sluta här heller, nu kommer det nu andra uppgifter om att något faktiskt registrerats av satellitlänkar.

Det här, dvs att jänkarna fokuserar mot ett specifikare område.., undrar om deras SOSUS kan ha snappat upp något..?, något som man givetvis inte vill berätta om "vad".
Citera
2014-03-13, 20:43
Medlem
Arngrips avatar
Medan vi väntar på att USA ska lösa det här mysteriet har jag en annan fundering. Hur tror ni att det som hänt - hittills - kommer att påverka flygindustrin framöver?

Jag tänker mest på det faktum att ett stort flygplan kan "tappas bort" så enkelt och att det inte finns teknik som med 100% säkerhet gör att ett plan är spårbart oavsett vad som händer. Eller ja, tekniken finns säkert men flygbolagen har ju pressade marginaler och teknik kostar pengar.

Kommer flygbolagen tvingas att göra sina plan mer spårbara och blir det på bekostnad av högre flygpriser? Eller kommer kraven att ställas på andra "aktörer" som flygvapen/militär, annan luftövervakning etc?

Jag vet att det egentligen är alldeles för tidigt för såna här funderingar, men jag tror att skuldfrågan kommer att diskuteras under lång tid efter att vi fått reda på vad som har hänt. Eller tror ni att detta bara blir en i raden av flygkatastrofer som mer eller mindre kommer att "glömmas" efter en tid?
Citera
2014-03-13, 20:45
Moderator
ksvs avatar
Nu har jag inte följt tråden, så det här kanske har varit uppe redan.

Men jag hörde idag från kollegor att det tydligen sedan tidigare ska finnas en service bulletin ute för vissa B777, som handlar om sprickbildning i tryckskrovet i närheten av där flera antenner är monterade.

Googlade lite snabbt och hittade det här:
http://www.smh.com.au/world/us-warnings-on-boeing-safety-applied-to-missing-malaysia-airlines-plane-20140313-hvi0y.html

Citat:
Any structural failure related to the flaw could not only have led to a decompression that left the 239 passengers and crew on the missing flight unconscious, it would also have disabled satellite communications, including the Aircraft Communications Addressing and Reporting System (ACARS), which transmits data of the plane’s location automatically.

Ett fel som alltså teoretiskt sett skulle kunna leda till att flygplanet blir trycklöst på kort tid, samtidigt som viktiga antenner slås ut.
Citera
2014-03-13, 20:46
Medlem
volante007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

Men jag hörde idag från kollegor att det tydligen sedan tidigare ska finnas en service bulletin ute för vissa B777, som handlar om sprickbildning i tryckskrovet i närheten av där flera antenner är monterade.

http://www.smh.com.au/world/us-warnings-on-boeing-safety-applied-to-missing-malaysia-airlines-plane-20140313-hvi0y.html

Ett fel som alltså teoretiskt sett skulle kunna leda till att flygplanet blir trycklöst på kort tid, samtidigt som viktiga antenner slås ut.
Inte sett här förr tror jag, tack! Din närvaro är väldigt välkommen i denna tråd ksv
Citera
2014-03-13, 20:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det här, dvs att jänkarna fokuserar mot ett specifikare område.., undrar om deras SOSUS kan ha snappat upp något..?, något som man givetvis inte vill berätta om "vad".

Som t. ex. att SOSUS mer eller mindre lagts ner sen kalla kriget? Och att det är väldigt långt till närmsta relik från sosus
Citera
2014-03-13, 20:48
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arngrip
Medan vi väntar på att USA ska lösa det här mysteriet har jag en annan fundering. Hur tror ni att det som hänt - hittills - kommer att påverka flygindustrin framöver?

Jag tänker mest på det faktum att ett stort flygplan kan "tappas bort" så enkelt och att det inte finns teknik som med 100% säkerhet gör att ett plan är spårbart oavsett vad som händer. Eller ja, tekniken finns säkert men flygbolagen har ju pressade marginaler och teknik kostar pengar.

Kommer flygbolagen tvingas att göra sina plan mer spårbara och blir det på bekostnad av högre flygpriser? Eller kommer kraven att ställas på andra "aktörer" som flygvapen/militär, annan luftövervakning etc?

Jag vet att det egentligen är alldeles för tidigt för såna här funderingar, men jag tror att skuldfrågan kommer att diskuteras under lång tid efter att vi fått reda på vad som har hänt. Eller tror ni att detta bara blir en i raden av flygkatastrofer som mer eller mindre kommer att "glömmas" efter en tid?

Jag läste någonstans igår att det var på tapeten att svarta lådorna skulle sända kontinuerlig information istället för att spela in. Då skulle man inte behöva söka efter dem som man nu är tvungen att göra.
Citera
2014-03-13, 20:49
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Men som inte berör aktuell flygplanstyp... behöver dina kollegor länkar för att själva läsa in sig på detta?
Citera
2014-03-13, 20:50
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Jo, det har varit uppe tidigare i ett antal tillfällen. Detta kvarstår som ett tänkbart scenario.
Citera
2014-03-13, 20:51
Medlem
Citat:

Nja asså om det blir en liten läcka så skulle det bara betyda att trycket succesivt sjunker i planet och sen kommer det bli en Helios 522 om igen, men då hade planet åkt med autopilot till slutdestination och börjat cirkulera där.

Det finns en hel del antenner på flygkroppen och chansen att alla slås ut samtidigt är verkligen 0%. Blir det en större skada i skrovet som skapar snabb trycksänkning bör besättningen fortfarande ha tid att larma.
Citera
2014-03-13, 20:51
Medlem
Kanske inte betyder något, men mycket skumt.

Citat:
A father-of-two left his wedding ring and watch to give to his children in case something happened to him before boarding the missing Malaysia Airlines flight as he flew out to start a dream job in Mongolia.
Mechanical engineer Paul Weeks, 39, of Perth, Australia, was on the flight as he made his way to his first shift in a fly-in fly-out job.
His wife Danica has revealed how he left the objects with her to give to their two boys if something was to happen to him.
Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2578358/Husband-gave-wedding-ring-watch-wife-boarding-missing-flight-MH370-case-happen-him.html#ixzz2vsFkuG2 h
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2578358/Husband-gave-wedding-ring-watch-wife-boarding-missing-flight-MH370-case-happen-him.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in