Samtidigt har källor till Sky News meddelat att signaler från flygplanets motorer snappats upp av satelliter – efter att man tappat kontakt med planet. Däremot ska någon aktuell information inte lämnats då Malaysian Airlines inte har ett sådant avtal med motortillverkaren Rolls-Royce, enligt källan till Sky News.
Kan det vara så att Rolls-Royce vet exakt vart planet är, men inte vill säga eftersom de vet att det är något stort fel på planets motorer som kommer göra att dom tappar stora kunder eftersom 229 människor dött.
De senaste rapporterna, om jag tolkat det rätt, säger alltså att det funnits ett system på MH370 som sänder signaler via satellit som helt enkelt sagt "Hej, jag är här och är redo att upprätta kommunikation" men att Malaysia inte har upptäckt detta och heller inte upprättat kontakt? Och att det är på grund av denna svaga kontakt som man kommit fram till att planet har kunnat fortsätta flyga i ett X antal timmar?
Hmm. Undra om detta kan vara sanning och en faktor att ta hänsyn till?
Mutual suspicion and a lack of communication among regional neighbors continue to hamper the search for MH370, Agence France-Presse reports. In particular, governments are loathe to give away the quality of their radar systems, a Singapore aviation expert tells AFP:
“There clearly are communication problems on multiple levels. There is an underlying lack of trust in these matters,” Bridget Welsh, an associate professor of political science at Singapore Management University, told AFP.
“The issues of protecting territory, security intelligence and interests are starting to win over the common goal of finding the plane and closure.” [...]
Singapore-based Aviation expert Terence Fan said military radar from various countries may have detected the plane but governments were reluctant to share the data because it would reveal their capabilities and compromise security.
“There may be some military sensitivity because the radar is not continuous, it sort of sweeps around a couple of times,” Fan said.
“The rate at which they can take the picture can also reveal how good the radar system is and that I think is probably why the countries around here are not very fond of sharing the information.”
Att eventuella spänningar mellan länderna i den här delen av världen och eventuella konflikter med omvärlden gör att man inte vill avslöja om, när eller hur långt man ser planet på grund av risken med att avslöja hur långt respektive land har radarkontroll över luftrummet?
Nu påstår jänkarna att flygplanet visst kan ha flugit en bra bit innan det försvann:
Citat:
Earlier Thursday the Malaysian government denied a Wall Street Journal report that the plane was transmitting data after the last transponder signal.
A senior aviation source with detailed knowledge of the matter also told CNN's Richard Quest on Thursday that there was no technical data suggesting the airplane continued flying for four hours, and said specifically that the Wall Street Journal account was wrong.
But the American officials said Thursday afternoon this is information that is being actively pursued in the plane investigation. The Malaysians have not ascertained without a doubt the data is from the missing flight, leaving open the possibility it is a reading from another flight that was nearby, according to the senior US official.
Är det bara jag som tycker att det är jävligt märkligt det här? Man kan inte pejla in ett 75 meter lång och sextio meter brett flygplan, vart det ligger någonstans med allt typ av gps utrustning som bör finnas på ett flygplan. Men en mobiltelefon går att pejla in med mindre fel marginal än en gosspitts storlek. Känns lite konstigt tycker jag!
De senaste rapporterna, om jag tolkat det rätt, säger alltså att det funnits ett system på MH370 som sänder signaler via satellit som helt enkelt sagt "Hej, jag är här och är redo att upprätta kommunikation" men att Malaysia inte har upptäckt detta...
Jodå planet har upptäckt detta men som jag skrev några sidor tillbaks så är detta (ACARS)
ett slags abonnemang som flygbolagen måste betala för, för att kunna utnyttja det.
MH har valt ett enklare abonnemang som endast skickar tre uppdateringar per flight,
typ en gång vardera vid start, climb och cruise. I detta fallet så kände satelliten och
planet av varandra men eftersom MH hade det enklare abonnemanget så gjordes ingen
uppdatering/överföring vid det här tillfället.
De senaste rapporterna, om jag tolkat det rätt, säger alltså att det funnits ett system på MH370 som sänder signaler via satellit som helt enkelt sagt "Hej, jag är här och är redo att upprätta kommunikation" men att Malaysia inte har upptäckt detta och heller inte upprättat kontakt? Och att det är på grund av denna svaga kontakt som man kommit fram till att planet har kunnat fortsätta flyga i ett X antal timmar?
Hmm. Undra om detta kan vara sanning och en faktor att ta hänsyn till?
Mutual suspicion and a lack of communication among regional neighbors continue to hamper the search for MH370, Agence France-Presse reports. In particular, governments are loathe to give away the quality of their radar systems, a Singapore aviation expert tells AFP:
“There clearly are communication problems on multiple levels. There is an underlying lack of trust in these matters,” Bridget Welsh, an associate professor of political science at Singapore Management University, told AFP.
“The issues of protecting territory, security intelligence and interests are starting to win over the common goal of finding the plane and closure.” [...]
Singapore-based Aviation expert Terence Fan said military radar from various countries may have detected the plane but governments were reluctant to share the data because it would reveal their capabilities and compromise security.
“There may be some military sensitivity because the radar is not continuous, it sort of sweeps around a couple of times,” Fan said.
“The rate at which they can take the picture can also reveal how good the radar system is and that I think is probably why the countries around here are not very fond of sharing the information.”
Att eventuella spänningar mellan länderna i den här delen av världen och eventuella konflikter med omvärlden gör att man inte vill avslöja om, när eller hur långt man ser planet på grund av risken med att avslöja hur långt respektive land har radarkontroll över luftrummet?
Du har tolkat info om hur ACARS kan ha fungerat precis som jag så jag är ju tvungen att hålla med dig i det mesta
Att inblandade länder inte vill avslöja sin militära förmåga är väl inget konstigt men ganska trist i aktuellt läge; nu har dock USA avslöjat en del av sin.
Som jag tolkat det har de (USA) reagerat på uppkopplingsförsök av ACARS som pågått regelbundet (en gång i halvtimmen?) trots att planet försvunnit från radar etc. Tesen tycks vara att ACARS, oavsett vilket abonnemang kunden (Malaysian Airlines) haft, gör ett regelbundet försök att koppla upp kommunikationslänken. Ingen uppkoppling sker men försöket att etablera den registreras?
Inget i detta motsäger att Rolls Royce bara uppges ha fått två meddelanden om motordata, sanningen om detta ska de, enligt reglerna, i vilket fall bara delge den myndighet som bär ansvaret för utredningen (gissar att det är DCB, Malaysias motsvarighet till Luftfartsverket)
Källor uppger att planet kan ha stigit så pass högt att det nu hamnat i omloppsbana i rymden. Borde inte satelliter upptäcka planet om det ligger i omloppsbana.?
Bara när det börjar störa satelliterna som sänder dina TV-kanaler
Till de som är så emot tanken att planet inte har crashat, vill jag citera Aftonbladet, hur pålitlig den informationen nu är dvs.
"Enligt WSJ utreder nu amerikanska terrorutredare möjligheten att en pilot eller någon annan ombord stängt av planets transpondrar, för att helt obemärkt kunna föra planet till hemligt ort och kunna använda planet vid ett senare tillfälle, skriver The Wall Street Journal."
Amerikanarna är ju ändå inte helt bakom flötet, och om de utreder något sådant så borde det rimligen ändå finnas möjligheter att något sådant skall kunnat inträffa.
Och tusen tack för att någon klok moderator faktiskt ändrade trådrubriken till "saknas" och tog bort crashat - något jag efterfrågade tidigare.
Eftersom allt detta är väldigt mystiskt, praktiskt taget utan motstycke, så tycker jag ändå man bör vara väldigt försiktig med att till 110% rikta in sig på att planet har crashat.
Är det bara jag som tycker att det är jävligt märkligt det här? Man kan inte pejla in ett 75 meter lång och sextio meter brett flygplan, vart det ligger någonstans med allt typ av gps utrustning som bör finnas på ett flygplan. Men en mobiltelefon går att pejla in med mindre fel marginal än en gosspitts storlek. Känns lite konstigt tycker jag!
Alltså - det var ett himla tjat om mobiltelefoner.
Här hemma i svedala på torra land så är det också ett jävla gnällande om dålig täckning numera. Ändå sitter det en jävla mobilmast i vart enda hörn och på hustak med max 1 km avstånd.
Hur litet tror Ni havet är???? Som en sketen ankdamm på Karlaplan?
Tänk lite och för tråden framåt istället för en massa skit!