2014-03-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeloovesbeef
Vill inte låta för självsäker men kolla på denna bild....

http://www.ladda-upp.se/bilder/kmsfxmyrfdjag

Ser inte det jag ringat in EXAKT ut som rester från planet??

Vad säger ni "flygnördar" som är insatta i detta med flyg och allt? Är det planet alla letat efter?

Skulle vara riktigt skönt visst det var det för nu känner jag att de har hållt på att leta lite för länge nästan..!!

Var fick du bilden från?
Citera
2014-03-13, 20:52
Medlem
Citat:
Samtidigt har källor till Sky News meddelat att signaler från flygplanets motorer snappats upp av satelliter – efter att man tappat kontakt med planet. Däremot ska någon aktuell information inte lämnats då Malaysian Airlines inte har ett sådant avtal med motortillverkaren Rolls-Royce, enligt källan till Sky News.

Kan det vara så att Rolls-Royce vet exakt vart planet är, men inte vill säga eftersom de vet att det är något stort fel på planets motorer som kommer göra att dom tappar stora kunder eftersom 229 människor dött.
Citera
2014-03-13, 20:52
Medlem
De senaste rapporterna, om jag tolkat det rätt, säger alltså att det funnits ett system på MH370 som sänder signaler via satellit som helt enkelt sagt "Hej, jag är här och är redo att upprätta kommunikation" men att Malaysia inte har upptäckt detta och heller inte upprättat kontakt? Och att det är på grund av denna svaga kontakt som man kommit fram till att planet har kunnat fortsätta flyga i ett X antal timmar?

Hmm. Undra om detta kan vara sanning och en faktor att ta hänsyn till?

Att eventuella spänningar mellan länderna i den här delen av världen och eventuella konflikter med omvärlden gör att man inte vill avslöja om, när eller hur långt man ser planet på grund av risken med att avslöja hur långt respektive land har radarkontroll över luftrummet?
Citera
2014-03-13, 20:56
Medlem
Wittgensteins avatar
Nu påstår jänkarna att flygplanet visst kan ha flugit en bra bit innan det försvann:

Citat:
Earlier Thursday the Malaysian government denied a Wall Street Journal report that the plane was transmitting data after the last transponder signal.

A senior aviation source with detailed knowledge of the matter also told CNN's Richard Quest on Thursday that there was no technical data suggesting the airplane continued flying for four hours, and said specifically that the Wall Street Journal account was wrong.

But the American officials said Thursday afternoon this is information that is being actively pursued in the plane investigation. The Malaysians have not ascertained without a doubt the data is from the missing flight, leaving open the possibility it is a reading from another flight that was nearby, according to the senior US official.

http://edition.cnn.com/2014/03/13/world/asia/malaysia-airlines-plane/index.html

Ett jävla hattande.
Senast redigerad av Wittgenstein 2014-03-13 kl. 21:00.
Citera
2014-03-13, 21:01
Medlem
trongforhuds avatar
Är det bara jag som tycker att det är jävligt märkligt det här? Man kan inte pejla in ett 75 meter lång och sextio meter brett flygplan, vart det ligger någonstans med allt typ av gps utrustning som bör finnas på ett flygplan. Men en mobiltelefon går att pejla in med mindre fel marginal än en gosspitts storlek. Känns lite konstigt tycker jag!
Citera
2014-03-13, 21:01
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deotetu
De senaste rapporterna, om jag tolkat det rätt, säger alltså att det funnits ett system på MH370 som sänder signaler via satellit som helt enkelt sagt "Hej, jag är här och är redo att upprätta kommunikation" men att Malaysia inte har upptäckt detta...

Jodå planet har upptäckt detta men som jag skrev några sidor tillbaks så är detta (ACARS)
ett slags abonnemang som flygbolagen måste betala för, för att kunna utnyttja det.

MH har valt ett enklare abonnemang som endast skickar tre uppdateringar per flight,
typ en gång vardera vid start, climb och cruise. I detta fallet så kände satelliten och
planet av varandra men eftersom MH hade det enklare abonnemanget så gjordes ingen
uppdatering/överföring vid det här tillfället.
Citera
2014-03-13, 21:02
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deotetu
De senaste rapporterna, om jag tolkat det rätt, säger alltså att det funnits ett system på MH370 som sänder signaler via satellit som helt enkelt sagt "Hej, jag är här och är redo att upprätta kommunikation" men att Malaysia inte har upptäckt detta och heller inte upprättat kontakt? Och att det är på grund av denna svaga kontakt som man kommit fram till att planet har kunnat fortsätta flyga i ett X antal timmar?

Hmm. Undra om detta kan vara sanning och en faktor att ta hänsyn till?

Att eventuella spänningar mellan länderna i den här delen av världen och eventuella konflikter med omvärlden gör att man inte vill avslöja om, när eller hur långt man ser planet på grund av risken med att avslöja hur långt respektive land har radarkontroll över luftrummet?

Du har tolkat info om hur ACARS kan ha fungerat precis som jag så jag är ju tvungen att hålla med dig i det mesta

Att inblandade länder inte vill avslöja sin militära förmåga är väl inget konstigt men ganska trist i aktuellt läge; nu har dock USA avslöjat en del av sin.

Som jag tolkat det har de (USA) reagerat på uppkopplingsförsök av ACARS som pågått regelbundet (en gång i halvtimmen?) trots att planet försvunnit från radar etc. Tesen tycks vara att ACARS, oavsett vilket abonnemang kunden (Malaysian Airlines) haft, gör ett regelbundet försök att koppla upp kommunikationslänken. Ingen uppkoppling sker men försöket att etablera den registreras?
Inget i detta motsäger att Rolls Royce bara uppges ha fått två meddelanden om motordata, sanningen om detta ska de, enligt reglerna, i vilket fall bara delge den myndighet som bär ansvaret för utredningen (gissar att det är DCB, Malaysias motsvarighet till Luftfartsverket)
Citera
2014-03-13, 21:10
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konika
Källor uppger att planet kan ha stigit så pass högt att det nu hamnat i omloppsbana i rymden. Borde inte satelliter upptäcka planet om det ligger i omloppsbana.?

Bara när det börjar störa satelliterna som sänder dina TV-kanaler
Citera
2014-03-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jopen
När uppdaterades dom bilderna?

Enligt min beräkningar så vet ja inte :/

Men sånt där är väl inte så noga??
Citera
2014-03-13, 21:15
Medlem
deathofyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jopen
När uppdaterades dom bilderna?
De bilder han har är väl från 2009 eller nåt sånt.
Citera
2014-03-13, 21:17
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Till de som är så emot tanken att planet inte har crashat, vill jag citera Aftonbladet, hur pålitlig den informationen nu är dvs.

"Enligt WSJ utreder nu amerikanska terrorutredare möjligheten att en pilot eller någon annan ombord stängt av planets transpondrar, för att helt obemärkt kunna föra planet till hemligt ort och kunna använda planet vid ett senare tillfälle, skriver The Wall Street Journal."

Amerikanarna är ju ändå inte helt bakom flötet, och om de utreder något sådant så borde det rimligen ändå finnas möjligheter att något sådant skall kunnat inträffa.

Och tusen tack för att någon klok moderator faktiskt ändrade trådrubriken till "saknas" och tog bort crashat - något jag efterfrågade tidigare.

Eftersom allt detta är väldigt mystiskt, praktiskt taget utan motstycke, så tycker jag ändå man bör vara väldigt försiktig med att till 110% rikta in sig på att planet har crashat.

Over and out.
Citera
2014-03-13, 21:21
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trongforhud
Är det bara jag som tycker att det är jävligt märkligt det här? Man kan inte pejla in ett 75 meter lång och sextio meter brett flygplan, vart det ligger någonstans med allt typ av gps utrustning som bör finnas på ett flygplan. Men en mobiltelefon går att pejla in med mindre fel marginal än en gosspitts storlek. Känns lite konstigt tycker jag!
Alltså - det var ett himla tjat om mobiltelefoner.

Här hemma i svedala på torra land så är det också ett jävla gnällande om dålig täckning numera. Ändå sitter det en jävla mobilmast i vart enda hörn och på hustak med max 1 km avstånd.

Hur litet tror Ni havet är???? Som en sketen ankdamm på Karlaplan?

Tänk lite och för tråden framåt istället för en massa skit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in