2014-03-13, 01:30
  #7705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Din iaktagelse är korrekt. Staropramen anses vara en "finöl" ute i stugorna, men den är egentligen inte mer märkvärdig än Sofiero, Pripps Blå eller Norrlands. Det är en slätstruken och standardiserad lager som lanserades i Sverige som något exklusivt och fint. Bra produktplacering och inget annat. Plocka lite öl ur finhyllan på bolaget nästa gång. Nån IPA, nån Hefe Weisse, nån Stout/Porter, nån trappistöl, etc. så får du mer smak. Läs lite i denna tråd så finns det också mycket bra tips. Och bry dig inte om vad som är populärt. Sofiero Original toppar försäljningslistan, så det är den mest populära ölen för tillfället. Det gör inte Sofiero till en bra eller spännande öl.
Är än ung och har inte mycket erfarenhet med bira men har ända sen jag var liten (runt 4-6 år) gillat Stockholms-ölen. Vet inte varför, men det var väl den första jag fick smaka och den är god
Citera
2014-03-13, 01:32
  #7706
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Har för mig att Cantillon sätter en bäst före datum på typ 10 år men rekommenderar att dricka mycket av deras produkter med frukt i inom ett år. Beror helt och hållet på vad man vill ha ut av produkten också. Vissa öl lagrar dom ju själva också innan försäljning.

Generellt kan man säga att frukten avtar med tiden och syran ökar.
Alright, låter som jag borde ta och satsa på att dricka min St Lamvinus under det första året då då jag förstått det som att druvorna är en viktig del i smakbilden. Får kanske bli till sommaren.



Det här tyckte jag förresten var ett rätt kul initiativ ifall någon missat det:
http://craftbeer.se/du-bestammer-vad-vi-brygger/
St Eriks och Sigtuna brygger gemensamt sommaröl och låter oss öldrickare välja vad det blir för recept.
Jag är personligen kluven mellan deras citrongräs-grapefrukt weissbier, som låter som en bra sommaröl och otroligt god på pappret, och imperial lagern, då jag fortfarande minns Skatkobben från i höstas med saknad och hoppas det blir något liknande. Jag tror jag ska sova på saken och rösta senare, men det vore kul att höra om ni andra tänker slänga iväg en röst och i så fall på vilken?
Citera
2014-03-13, 06:57
  #7707
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HestEtaGres
Är än ung och har inte mycket erfarenhet med bira men har ända sen jag var liten (runt 4-6 år) gillat Stockholms-ölen. Vet inte varför, men det var väl den första jag fick smaka och den är god

Ok.... Många frågetecken som väcks av detta inlägg. Men hur som helst, om du tänkt hänga i denna tråd så rekommenderas att du breddar dina vyer. Stockholm och dylik öl är OT, se trådrubriken.
Citera
2014-03-13, 07:25
  #7708
Medlem
Punklivs avatar
Mikkeller American Dream är min nya favoritlager, fan vad god! Den blir det många mer av. Humlearomatisk med en riktigt trevlig beska, tropiska frukter, speciellt passionsfrukt tycker jag, och lite tallbarr. Jag gillar tallbarr som fan har jag märkt, har även för mig att det främst kommer från amarillo?

Jag drack lite senare en 3 Fonteinen Oude Kriek, här snackar vi bra öl! Det är också en fröjd för ögat, fin röd färg och ett rosa skum som dock försvann väldigt tidigt. Luktar körsbär och ek, smakar ungefär likadant och har dessutom en mycket trevlig syrlighet som inte var fy skam. Jag undrar hur bra den smakar när mina smaksinnen utvecklats mer.
Citera
2014-03-13, 09:00
  #7709
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Mikkeller American Dream är min nya favoritlager, fan vad god! Den blir det många mer av. Humlearomatisk med en riktigt trevlig beska, tropiska frukter, speciellt passionsfrukt tycker jag, och lite tallbarr. Jag gillar tallbarr som fan har jag märkt, har även för mig att det främst kommer från amarillo?

Jag provade American Dream för första gången förra helgen. Den är god, absolut. Dock andas den inte direkt lager för mig. Jag skulle nog inte kunna identifiera den som en sådan vid blindprovning. American Dream är för mig utbytbar med en bra IPA, och är jag sugen på lager blir det förmodligen en Brooklyn Lager istället.
Citera
2014-03-13, 10:51
  #7710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Alright, låter som jag borde ta och satsa på att dricka min St Lamvinus under det första året då då jag förstått det som att druvorna är en viktig del i smakbilden. Får kanske bli till sommaren.



Det här tyckte jag förresten var ett rätt kul initiativ ifall någon missat det:
http://craftbeer.se/du-bestammer-vad-vi-brygger/
St Eriks och Sigtuna brygger gemensamt sommaröl och låter oss öldrickare välja vad det blir för recept.
Jag är personligen kluven mellan deras citrongräs-grapefrukt weissbier, som låter som en bra sommaröl och otroligt god på pappret, och imperial lagern, då jag fortfarande minns Skatkobben från i höstas med saknad och hoppas det blir något liknande. Jag tror jag ska sova på saken och rösta senare, men det vore kul att höra om ni andra tänker slänga iväg en röst och i så fall på vilken?

Jag valde citrongräs-grapefrukt weissbier av samma anledning som du skrev, tror det skulle bli en supergod sommaröl!
Citera
2014-03-13, 18:22
  #7711
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag provade American Dream för första gången förra helgen. Den är god, absolut. Dock andas den inte direkt lager för mig. Jag skulle nog inte kunna identifiera den som en sådan vid blindprovning. American Dream är för mig utbytbar med en bra IPA, och är jag sugen på lager blir det förmodligen en Brooklyn Lager istället.

Jag hade absolut inte kunnat peka ut den som en lager, men det tycker jag inte är allt för negativt. Jag ska dock varva med andra lager, finns ju en chans att jag fördricker mig på den.

Ikväll blir det antagligen Oppigårds Thurbo Stout eller Orval, möjligtvis båda två.
Citera
2014-03-13, 20:27
  #7712
Medlem
Jag var mitt uppe i annat när februarisläppet släpptes så köpte mig inget just då. Men jag antar att många av er var snabba och inhandlade lite gotta. Har kollat och det finns lite kvar men innan jag lägger en beställning så skulle jag vilja kolla med er om ni har något att rekommendera därifrån?
Citera
2014-03-13, 20:35
  #7713
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Jag var mitt uppe i annat när februarisläppet släpptes så köpte mig inget just då. Men jag antar att många av er var snabba och inhandlade lite gotta. Har kollat och det finns lite kvar men innan jag lägger en beställning så skulle jag vilja kolla med er om ni har något att rekommendera därifrån?

Smuttynose Barleywine Style Ale var min favorit med Näcken, som tyvärr inte går att köpa längre. Så köp några Smuttynose, ställ på lagring också.
Citera
2014-03-13, 20:49
  #7714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Smuttynose Barleywine Style Ale var min favorit med Näcken, som tyvärr inte går att köpa längre. Så köp några Smuttynose, ställ på lagring också.

Näcken går alldeles utmärkt att köpa då den finns kvar i flertalet butiker! Tack för förslagen, ska kolla upp Smuttynose också!
Citera
2014-03-13, 20:53
  #7715
Medlem
kryptonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Det här tyckte jag förresten var ett rätt kul initiativ ifall någon missat det:
http://craftbeer.se/du-bestammer-vad-vi-brygger/

vore kul att höra om ni andra tänker slänga iväg en röst och i så fall på vilken?

Lemongrass-Grapefruit Summer Wheat Beer

Gillar verkligen en del veteöl.. Köpte precis 15 flaskor TAPX Mein Cuvée Barrique för 98:- per flaska
Citera
2014-03-14, 00:55
  #7716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ok.... Många frågetecken som väcks av detta inlägg. Men hur som helst, om du tänkt hänga i denna tråd så rekommenderas att du breddar dina vyer. Stockholm och dylik öl är OT, se trådrubriken.
My bad. Är inte för ung för att hänga här men är för ung för att kunna testa nytt varje helg känns det som iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in