Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Vad kriminalinspektör C H Sjöblom skrev var:
Han var klädd i en blå, något litet "bullig" täckjacka som gick en bit nedanför midjan.
Vad han frågade eller vad hon svarade vet vi inte, utan bara hur han sammanfattade det.
Och sedan är frågan: hur ska orden i Sjöbloms sammanfattning tolkas?
- Var "bulligheten" ringa eller påtaglig?
- Vad menas med "en bit" nedanför midjan? Helt enkelt nedanför eller bara lite nedanför?
- Och "täckjacka", syftar det på typen av material eller på "jacka"?
Hon har sagt att jackan/rocken gick halvvägs till knäna och andra har sett ett tyg i liknande material som i täckjackor. Om sedan "litet bullig" syftar på att "bulligheten" var ringa, så har hon sett en man i en mörk rock. Som alla andra!
Det hänger på hur orden, som kan vara Sjöbloms egna, ska tolkas.
Detaljer, nonverbal kommunikasjon og nyanser forsvinner når vitnesuppgifter skrives ned. Men jag går ut ifra at de ansvarlige formulerer seg så presist som mulig, og at de bruker samme ord som vitnene gjør når det gjelder så sentrale uppgifter som GMs klær. Hvis ikke kan vi bare underkjenne det skrevne materialet og se det som ganske verdiløst.
Hvor mye "bullig" jackan har vært, det vet vi ikke, men LP sier: nogåt "litet" bullig, der "litet" ser ut til å være et direkte sitat. Vi vet heller ikke eksakt hvor lang den har vært, men kort nok til at den betegnes som en jacka, og formuleringen "en bit nedanför midjan" minner vel lite om en lång rock?
Hva gjelder sammenstilling av ord (her: "täck" + "jacka"), så betyr det vanligvis at fenomenet har begge de to kjennetegnene.
Når det gjelder denne jackan, ser det ut til at LP har vært noe usikker på lengden, men at hun har vært mer sikker når det gjelder fargen som hun sier var blå (mellanblå i lørdagens etterlysning, mørkblå/marinblå i senere forhör med LP). LP gir også uppgifter om ansikt, hår og hals, og det kan være at hun husker dette bedre enn detaljer angående klærne. En uke etter mordet gir hun en ganske detaljert beskrivelse av ansiktet.
LP befinner seg ansikt til ansikt med personen, og ser honom i ögonen. I traumatiske situasjoner får vi ofte et tunnelsyn slik at vi fokuserer på et lite, men sentralt utsnitt av virkeligheten. Det som befinner seg utenfor fokus blir da mer uklart. Det sentrale fokus etses inn i hukommelsen og kan bli en del av såkalte flashbacks. Det vil også si at innrykket kan gjenhentes i minnet over lengre tid enn vanlige inntrykk. Det kan forklare at LP etter å ha kommet over det første sjokket kan gi tilleggsuppgifter om mannens ansikt etter ei uke. Disse er nok ganske pålitelige. Med en slik opplevelse, vil de deler av bildet som ikke er i fokus blekne mye etter kort tid.
Jeg prøver bare å forstå om LP har sett samme mann som de andre sentrale vitnene. Og det kan være at hun har det, men at hun har fokusert på ansikt mer enn på klær. Hun assosierer dessuten mannen med den personen hun tidligere har sett på Västerlånggatan, der hun trolig gjorde en bedre observasjon av jackan. Det kan påvirke hennes minnesbilde av mannen på mordplatsen.
Min konklusjon blir at LP ikke er det beste vitnet når det gjelder å beskrive klær, men at hun nok har merket seg fargen. Om det er samme person som andre har sett holde i pistolen er jeg usikker på. Mannens plassering (hvis jeg forstår den rett) og at han sprang inn i Tunnelgata tyder på det, men i det LP ser mannen som springer har hun vel tatt blikket vekk fra mannen et øyeblikk, og hun ser ham nå kun bakfra.
En annen forklaring kan være at det er AB hun først ser. Men siden hun plasserer mannen i hörnet på Tunnelgatan kan det vel ikke være ham? ABs ansikt stemmer vel heller ikke med LPs beskrivelse (jf. tegninger fra Tingsrätten)? Jeg ville dessuten tro at hun hadde gjenkjent ham hvis det var AB hun så i ögonen.
Mannen hun ser ved barackerna etterpå må vel være Jeppson selv om LP tror det er GM? Denne personen ser jo LP ganske lenge etter MOP. Jeg tror det var snakk om et par minutter (men hennes uppfatning av tid kan være noe forstyrret). Likevel mener LP å se det stirrende blicket også på denne mannen. Det kan jo si litt om hvordan vi fyller ut info ut ifra antakelser.
Mannen i beige som LP ser er en interessant person. Ljungqvist som beskriver en mann som går fortere enn alle andre, legger merke til ham også fordi han har ljusare kläder enn andre.
Beklager at de siste innleggene mine ble litt lange, men det er fordi jeg mener det er viktig å tilstrebe presisjon.
Når det gjelder knäpping av rocken, er det litt ulike uppfatningar blant vittnene, men det kan jo være så enkelt som at den er halvt åpen.