2014-03-13, 10:49
  #10441
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Det var alltså ingen housing bubble som sprack i USA för några år sedan, eller en IT-bubbla innan det, osv? Fantastiskt. Vad är då din tolkning av de senaste decenniernas krascher som alla andra säger beror på spruckna bubblor?

Jo, och precis som dessa bubblor var det väldigt få som trodde att de existerade innan de sprack.

Jag är säker på att det fanns de på slutet av 90-talet som precis som idag menade att mobiltelefoner och datorer skulle säljas i sådana mängder att börskurserna aldrig skulle vända neråt igen..

Eller folk som köpte dyra lägenheter i Stockholm på 80-talet?
2014-03-13, 11:24
  #10442
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Jo, och precis som dessa bubblor var det väldigt få som trodde att de existerade innan de sprack.

Jag är säker på att det fanns de på slutet av 90-talet som precis som idag menade att mobiltelefoner och datorer skulle säljas i sådana mängder att börskurserna aldrig skulle vända neråt igen..

Eller folk som köpte dyra lägenheter i Stockholm på 80-talet?

Vill du ge exempel på höga priser som inte är bubblor?
2014-03-13, 19:26
  #10443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Jo, och precis som dessa bubblor var det väldigt få som trodde att de existerade innan de sprack.
Nja, i just de fallen var det faktiskt ganska gott om folk som ifrågasatte prissättningen.

Både grönhinken och Bernanke fick frågor om housing bubble och det var för att folk ansåg att det existerade en sådan. Och it-bolagens värderingar skakade många på huvudet åt. Notabelt där är att fonderna inte gick in och köpte i it-bolagen. Ca 99 fick fonderna rejält på skalle för att dom "missat" de fantastiska it-bolagen och var tvungna att ordna it-fonder.
Skälet till att fondförvaltarna inte köpt in sig var att de inte såg något bestående värde utan bara bubbelvärde. Dom är inte så klantiga som dom framställs i media.

Buffett köpte inte heller it-bolagen och fick rejält med stryk för det. Men menade att han inte förstod sig på sådant. I stället köpte han på sig företag i byggbranschen. Och det var ju inte en felaktig bedömning när man ser till hur mycket de fick jobba från 2000 och framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Jag är säker på att det fanns de på slutet av 90-talet som precis som idag menade att mobiltelefoner och datorer skulle säljas i sådana mängder att börskurserna aldrig skulle vända neråt igen..
Inte så bra val då det är företag som är hårt konkurrensutsatta. IBM t ex fick ge upp sin laptop-verksamhet.
2014-03-13, 19:30
  #10444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Vill du ge exempel på höga priser som inte är bubblor?
Jag brukar peka på gamla frimärken. Skulle det vara en bubbla är den väldigt seglivad.
Vad jag förstår var dipparna 90-93 och 2000-2003 ganska små.

Här finns också en internationell komponent. Svenska märken kan köpas av utlänningar och det påverkar prisnivån.
2014-03-14, 11:22
  #10445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det startade med ett påstående om att RB:s uppdrag var 2% inflation. Jag uppmärksammade då att uppdraget var prisstabilitet. Och att det var RB själva som tolkade prisstabilitet som 2% årlig prisökning.

Min uppfattning har jag nämnt tidigare och det är att RB ska söka utföra sitt uppdrag och det är prisstabilitet. (T ex reglera mot ett givet KPIF värde). Skulle Riksdagen i stället vilja ha 2% årliga prisökningar så kan dom lämpligen beställa det från Riksbanken.

Jag är lite förbryllad över att detta tilldrar sig så mycket uppmärksamhet. Och hur någon kan hamna i en annan uppfattning. Om jag lägger ut ett uppdrag förväntar jag mig att det uppdraget blir utfört och inte något jag inte bett om.
Man kan ha uppfattningar om hur uppdraget borde vara formulerat men det är en annan fråga.
Med tanke på den fobi centralbanker världen över har när det kommer till deflation skulle två procents inflationsmål kunna anses vara så nära man kommer total prisstabilitet (utan att riskera deflation).
2014-03-14, 18:11
  #10446
Medlem
Trillskes avatar
Nytt jobb och precis mött tusende personen som helt oprovocerat talat om bostäder som en säker monetär investering.

Ni som inte tror att stockholmare spekulerar i bostäder för lånade miljoner kan nog släppa det där.

Detta handlar faktiskt om en slags efterblivenhet eller åtminstone vansinnig kollektiv inkompetens, men samtidigt är det ju statens fel (alternativt systemet som sådant) att det blivit såhär, så jag menar inte att folk är kroniskt korkade. Så ingen känner sig påhoppad.

Heja bitcoin. Nog för att jag har en del emot vissa flummande liberaler, men att tvingas betala för den här typen av kollektiv efterblivenhet är faktiskt inte okej.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2014-03-14 kl. 18:14.
2014-03-14, 19:10
  #10447
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Vill du ge exempel på höga priser som inte är bubblor?

Kan du definiera vad du menar med "höga priser"?

.
2014-03-14, 19:16
  #10448
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Borallyt fortsätter, upp ytterligare även denna månad:

Kod:
Boprisutveckling februari 2014 Bostadsrätter 
		1 månad 	3 månader 	12 månader
Sverige 	1,2% 	4,6% 	12,9%
Stockholm 	1,3% 	4,4% 	13,4%
Göteborg 	0,7% 	3,2% 	9,4%
Malmö 		1,7% 	4,4% 	6,4%

	
Villor 		1 månad 	3 månader 	12 månader
Sverige 	0,7% 	6,5% 	6,7%
Stockholm 	0,5% 	4,9% 	7,9%
Göteborg 	1,5% 	4,4% 	4,7%
Malmö 		2,3% 	4,9% 	5,5%
http://www.di.se/artiklar/2014/3/13/bopriserna-fortsatter-uppat/
2014-03-15, 10:47
  #10449
Medlem
En sak man bör tänka på i den här debatten är att de som har mycket lån inte gärna "vill" se någon bubbla. Man ser som bekant det man vill se... Det är ju förståeligt att känslorna talar när så mycket pengar står på spel.
2014-03-15, 10:48
  #10450
Medlem
Fusket med avskrivningar... Tittade på ett objekt där jag bor. En hyfsad ny fastighet, byggd 2002. Där en lägenhet låg ute. Det visade sig att de bara skrivit av 1,5 miljoner av fastighetens 50 miljoner i köpekostnad på 12 år. Vilket alltså ger en avskrivningstid på 400 år! Progressiv kan man väl anta... Fusket med avskrivningar utbrett!
2014-03-15, 14:02
  #10451
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
En sak man bör tänka på i den här debatten är att de som har mycket lån inte gärna "vill" se någon bubbla. Man ser som bekant det man vill se... Det är ju förståeligt att känslorna talar när så mycket pengar står på spel.

Det gäller förstås även åt andra hållet. Sitter man i sunkig hyresrätt i slummigt område med hög hyra och längtar till en BR i attraktivt läge så vill man gärna intala sig att det är en bubbla som snart kommer spricka. Det har hyresmupparna gjort i årtionden samtidigt som priserna har stigit ännu mycket kraftigare under tiden.

Själv har jag en obelånad BR + ett kapital som är ännu större än min BRs värde så jag är inte det minsta rädd för fallande priser. Jag har nog därför större möjligheter att både se potential och risk än de flesta här.

.
2014-03-15, 14:16
  #10452
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Fusket med avskrivningar... Tittade på ett objekt där jag bor. En hyfsad ny fastighet, byggd 2002. Där en lägenhet låg ute. Det visade sig att de bara skrivit av 1,5 miljoner av fastighetens 50 miljoner i köpekostnad på 12 år. Vilket alltså ger en avskrivningstid på 400 år! Progressiv kan man väl anta... Fusket med avskrivningar utbrett!

Men herregud hur räknar du? Man behöver inte skriva av hela köpebeloppet. Varför ska man skriva av mark och stomme?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in