Citat:
Ett ensidigt propagerande för en skattehöjning är i mina ögon detsamma som att propagera för ökad skatt.Det är en tydlig skillnad. Det jag vänder mig mot är, som jag vid upprepade tillfällen påpekat, skatternas utformning, och då specifikt ränteavdraget och dess effekter. Den önskade nivån på skattetrycket är en separat fråga från dess utformning. Om du inte förstår du det, bör vi diskutera den punkten specifikt innan vi går vidare. Att invända att ett slopande av ränteavdraget isolerat skulle innebära ett höjt skattetryck är ungefär lika relevant som att påpeka att en höjning av tobaksskatten isolerat skulle höja skattetrycket i en diskussion om hur man bör komma till rätta med rökning som ett hälsoproblem. Ja, det skulle isolerat höja skattetrycket men man kan enkelt kompensera det genom att sänka någon annan skatt, typ inkomstskatten. Det som är intressant när man diskuterar en enskild skatt är rimligen dess incitamentseffekter, inte dess effekter på skattetrycket, speciellt om alla inblandande uttryckligen säger sig vara införstådda med att skattetrycket bör hållas konstant.
Hade du i stället propagerat för ett borttagande av skatt på inkomst av kapital (och därmed avlägsnande av avdrag för underskott av kapital) hade jag inte sagt något. Det är ett rationellt resonemang.
Citat:
Avdraget brukar poppa upp då och då. Symtomatiskt är att de som propagerar för ett borttagande brukar börja ett osäkert mumlande om att man skulle kunna sänka någon annan skatt, när de får påpekande om att de propagerar för en skattehöjning. Så nej, folk förstår inte det förrän de får det skrivet på näsan.
Citat:
Jag har inte sett så mycket av anledning. Mest tyckande att det ska bort. Och då för att det, som du påstod, var en subvention. Hela diskussionen började med att jag pekade på att det inte var en subvention.
Citat:
Det är inte en fråga om att förstå. Och jag får upprepa: vill du diskutera om avsaknad av skatt är en donation av en klumpsumma så starta en ny tråd om det.Och hur du hanterar det internt i din hjärna är inte en fråga för den här tråden. Om du har behov av att diskutera det så gör det i delforum för psykiatrisk hälsa.
Citat:
Din textmassa var inte direkt dechiffrerbar. Hade den varit det hade jag inte frågat.Men snälla. Eftersom det är uppenbart för en treåring att jag med "ha tillgång till" inte avser "tillgångar" i en redovisningsbetydelse, så vet jag att du förstår mig. Eftersom det var din enda kommentar tolkar jag det som att vi har släppt diskussionen om huruvida en sänkning av reporäntan skulle ha några effekter på ekonomin.
Citat:
Vad är det för svaghet i det jag varit konsekvent med. En räntesänkning av bankernas utlåningsränta leder till ökad skuldsättning och i sin tur till aggregerad efterfrågan. Men om reporäntan är tillräckligt låg har inte bankerna möjlighet att sänka räntorna, eller om bankernas upplåningskostnad inte sänks så kan de inte sänka utlåningsräntan.Ja, men jag förstår inte vad det har uttalandet skulle ha för bäring på diskussionen. Ingves har ju varit tydlig med att anledningen till att han inte vill sänka räntan är att han tror att det skulle påverka hushållens skuldsättning, trots att han även tror att det skulle öka inflationen vilket han också ansett önskvärt. Jag har väldigt svårt att tolka ditt tidigare inlägg på något annat sätt än att du trots allt tror att riksbankens räntebeslut påverkar hushållens skuldsättning. Men eftersom jag uppenbarligen har misstolkat dig där kan du väl förtydliga vad du egentligen menar.
Är det något i det som inte är begripligt?
Citat:
Betyder det att vi nu är överens om att en sänkning av reporäntan inte nödvändigtvis leder till sänkta in/utlåningsräntor hos MFI.Som jag uttryckligen sa så var det du citerade ett förtydligande (som alltså avsåg att undanröja eventuella missförstånd). Räntan i det exempel du gav (där en räntesänkning på 0,75% hade gjort effekten neutral) var inte reporäntan.
Det finns som sagt inget ett-till-ett förhållande mellan reporäntan och bolåneräntan så det går inte att ge ett exakt kvantitativt svar på frågan vilka effekter en specifik sänkning av reporäntan skulle ha.
Det finns som sagt inget ett-till-ett förhållande mellan reporäntan och bolåneräntan så det går inte att ge ett exakt kvantitativt svar på frågan vilka effekter en specifik sänkning av reporäntan skulle ha.
Citat:
När uppdraget är prisstabilitet så tar man vid den tidpunkten ett lämpligt KPI-mått och reglerar mot det. Behöver du verkligen fråga om det.Om jag nu uttryckligen säger att jag, om du inte anser att riksbanken bör tolka sitt mål som att uppnå nollinflation, tyvärr har missförstått dig och ber om ursäkt för det så får du väl köpa det. Istället för att upprepa en anklagelse om att jag avsiktligt ljög (vad jag nu skulle ha att vinna av det) så kan du väl svara på den direkta fråga som var avsedd att reda upp missförståndet. Varför anser du riksbankens inflationsmålstolkning vara ett flagrant brott mot dess uppdrag? Och vad bör den korrekta tolkningen istället vara?
Vill Riksdagen i stället ha prisökningar så får dom beställa det.
Citat:
Nej, för du har också sagt att du vill ha stimulans. Och du propagerar för något som ger motsatt verkan. Det är inte riktigt seriöst.Då har jag missförstått dig igen. Vi är alltså överens om att det är önskvärt att minska hushållens skuldsättning. Du pekar dessutom på att detta önskvärda utfall blir en konsekvens av att slopa ränteavdraget. Då antar jag att du förstår varför jag tycker att det skulle vara en bra idé.
Dessutom går det inte att se borttagande av avdrag för underskott av kapital utan att samtidigt ta bort inkomst av kapital som en bra ide. Det kvalar inte ens in som ide.
Citat:
Varför skulle inte företagen ingå i låntagare eller långivare?Vad jag skrev var "Man kan inte tackla hushållens skuldsättning genom att förmå dem att låna mer. Men en räntesänkning påverkar som sagt andra delar av ekonomin." De "andra delar" som avses är alltså de som inte utgörs av hushållen. Specifikt hade jag företagen i åtanke. Jag antar att det är uppenbart för dig hur en räntesänkning skulle påverka företagens kapitalkostnader, så jag kanske har missförstått sin fråga. I sådana fall ber jag dig förtydliga den.
Du är inte speciellt tydlig på det. Men du påstår indirekt det tidigare.