2014-03-13, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Det intressanta att det här måste man ha känt till från dag 1, trots det hävdades det först att inga "ovanliga" Acars-meddelanden tagits emot...

Ja och de som borde veta vägrar säga nånting

Citat:
Ursprungligen postat av WSJ
A Malaysia Airlines official declined to comment. A Boeing executive who declined to be would not comment except to say, "We've got to stand back from the front line of the information."
...
"We continue to monitor the situation and to offer Malaysia Airlines our support," a Rolls-Royce representative said Wednesday, declining further comment.
Citera
2014-03-13, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Jävligt intressant!
Detta innebär ju, om uppgifterna stämmer, att planet måste ha landat innan bränslet tog. Detta i kombination med att det fortsatt flyga i fyra timmar efter det försvann från primärradarn kan för mig bara betyda en sak: planet var under medveten kontroll. Vi bör nu kunna avskriva totalhaveri av kontrollsystem och medvetandeförlust hos besättningen mfl teorier.

Frågan är nu bara: vart kan man ta sig med 4 timmars flygtid från den aktuella platsen?

Hur lång tid borde det ha kunnat flyga om det hade gått till att bränslet tog slut?

Ett kapningsscenario är mycket osannolikt av flera skäl. Om någon så att säga skulle ha stulit planet så kan man verkligen undra vad de skulle ha det till och vad gjorde kaparna med de 250 passagerarna i så fall. Man kan ju också undra varför de väntade så länge innan de kapade planet eftersom de troligen skulle i motsatt riktning.
Citera
2014-03-13, 08:23
Medlem
Enligt DN ska motorn även ringt hem info om höjd och hastighet. Utifrån detta bör man åtminstone kunna klargöra om det rör sig om en krach eller kontrollerad landning
dn
Citera
2014-03-13, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardlok
Enligt DN ska motorn även ringt hem info om höjd och hastighet. Utifrån detta bör man åtminstone kunna klargöra om det rör sig om en krach eller kontrollerad landning
dn

Det beror på hur ofta som den sänder informationen. Någon som vet?
Citera
2014-03-13, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratpaws
Tagga ner lite nu va , hur kan du utesluta medvetandeförlust? De känns väl som att de är den rimmligaste teorin om det som Wall Street Journal skriver är sant.

Hjärnan funkar inte speciellt bra vid syreförlust , kanske därför som piloterna inte skickade nån nödsignal. Det sista dom hann göra innan dom tuppade av var att vända planet.

Elementärt min käre Watson, vid medvetandeförlust borde planet ha fortsatt tills bränslet tog slut. Enligt vad som sagts tidigare i tråden hade planet bränsle för ca ytterligare 6 timmar. Om planet däremot bara fortsatt 4 timmar, vad säger det? Självklart kan inget helt uteslutas innan vi har planet, och självklart behöver matten ses över, men stämmer de data jag baserar mina spekulationer på, blir medvetslöshetsscenariot rejält mindre sannolikt, inte sant?
Citera
2014-03-13, 08:29
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur lång tid borde det ha kunnat flyga om det hade gått till att bränslet tog slut?

Jag vill minnas att den normala flygtiden KUL-PEK är 5 timmar och 30 minuter. Dessutom måste de ha extra bränsle för minst en timmes extra flygtid, säkert mer. De hade varit i luften i 40 minuter när transpondersignalen dog, så bränslet bör ha räckt för ytterligare ca 6 timmar kanske.

Sedan får man tänka på att ACARS-meddelandena inte sänds ut kontinuerligt (jag försökte söka och folk talade om 30-minuters eller 1-timmes intervall under normala förhållanden) så med de få uppgifterna vi har så är det nog omöjligt att pricka in exakta tidpunkter på något.
Citera
2014-03-13, 08:30
Medlem
TheKnowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Ett kapningsscenario är mycket osannolikt av flera skäl. Om någon så att säga skulle ha stulit planet så kan man verkligen undra vad de skulle ha det till och vad gjorde kaparna med de 250 passagerarna i så fall. Man kan ju också undra varför de väntade så länge innan de kapade planet eftersom de troligen skulle i motsatt riktning.

Såg nån bild där någon ritat ut hur långt Malaysias radar sträckte sig! Om nu planet blivit kapat, kan det inte vara så att dom som gjorde det, slog till när dom var utanför radarns område?
Citera
2014-03-13, 08:49
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arngrip
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/13/mh370-satellite-images-show-possible-crash-debris-in-south-china-sea-live
In a sign of how deep the distrust of waiting families has become, China’s state broadcaster CCTV News said on Twitter that relatives asked Malaysian diplomats in Beijing whether the military had shot down the plane - a suggestion the Malaysians swiftly denied. CCTV also said that relatives refused to let the embassy representatives leave the meeting.
Det var ett scenario som jag och andra tagit upp innan, att militären skjutit ner jetflygplanet. Om militären gjort det så skulle de inte säga något om det dvs total mörkläggning, locket på, nyckeln bortkastad. Därför är det inte speciellt sförvånade att de förnekar att de skjutit ner 777:an men det är ändå en tokig idée man skjuter inte ner sina egna cilivilplan i fredstid. Det finns dock tokiga krigshökar inom militären så man vet aldrig hur de skulle reagera inför ett allvarligt hot från en grupp terrorister/kidnappare.

Nåja försöka kan man ju alltid göra.
Citera
2014-03-13, 09:00
Medlem
Jag tror att det kan vara en mycket välplanerad terroristkapning. Som någon sa har kaparna säkert haft åtminstone elementär kunskap om räckvidden på primärradarn. Eftersom kaparna inte kommunicerat några krav till omvärlden trots att det gått flera dagar tror jag att syftet med planet är något annat än att kräva pengar/lösen av fångar/världsfred i utbyte för passagerarna. Eller så misslyckades kapningen i sluttampen.

Finns det några öar i indiska oceanen med gamla övergivna militärbaser med längre landningsbanor? (Är det inte också möjligt att förlänga en landningsbana med hjälp av en terroristingengör och en terroristasfaltläggare?)
Citera
2014-03-13, 09:05
Medlem
portnoys avatar
Ja, sen det senaste med ACARS-meddelandena så börjar detta verkligen bli RIKTIGT intressant...
Citera
2014-03-13, 09:06
Medlem
Är det någon flygplanskunnig som vet om cockpit kan sänka lufttryck/syrgashalt i resten av planet utan att själva påverkas? Det jag funderar på är att ifall eventuella kapare tagit sig in i cockpit, slängt ut piloterna och därefter "kvävt" besättning + passagerare med hjälp av de reglage som man reglerar kabintrycket med.
Citera
2014-03-13, 09:08
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Jag tror att det kan vara en mycket välplanerad terroristkapning. Som någon sa har kaparna säkert haft åtminstone elementär kunskap om räckvidden på primärradarn. Eftersom kaparna inte kommunicerat några krav till omvärlden trots att det gått flera dagar tror jag att syftet med planet är något annat än att kräva pengar/lösen av fångar/världsfred i utbyte för passagerarna. Eller så misslyckades kapningen i sluttampen.

Finns det några öar i indiska oceanen med gamla övergivna militärbaser med längre landningsbanor? (Är det inte också möjligt att förlänga en landningsbana med hjälp av en terroristingengör och en terroristasfaltläggare?)
Frågan är då vad har denna kapning för syfte???
Kan det vara någon som vill utöva utpressning mot Malaysian Airlines???

Vart planet landat det måste vara en MINST sagt isolerad plats som planet tagits ned på och står på i väntan på rätt tidpunkt för utväxling, Svårt att se att den kan landa på en vanlig int Airport planet om nu inte det är i ett sk terrorbaserat land som gav ok för landning då kan den stå i princip var som....

Känns som att detta kommer bli intressant att följa allt igenom för någonstans finns planet helt klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in