2014-03-13, 07:06
Medlem
Arngrips avatar
Citat:
In a sign of how deep the distrust of waiting families has become, China’s state broadcaster CCTV News said on Twitter that relatives asked Malaysian diplomats in Beijing whether the military had shot down the plane - a suggestion the Malaysians swiftly denied. CCTV also said that relatives refused to let the embassy representatives leave the meeting.
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/13/mh370-satellite-images-show-possible-crash-debris-in-south-china-sea-live
Citera
2014-03-13, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigStig
På pprune nu...

http://www.bild.de/news/ausland/flugzeugunglueck/teile-gefunden-35048724.bild.html

Det känns ju lite typiskt...

Jag hade blivit väldigt förvånad om de hade hittat planet där, flytande.

Nej det som har hänt är med största sannolikhet att taket på planet sprack i närheten där alla kommunikationsantenner sitter. Det innebär dels att all kommunikation med omvärlden bryts och att man får tryckfall i kabinen. När piloterna insåg vad som hade hänt gjorde de en 180 graders gir och gick ned till 9000 meter sedan blev de medvetslösa av syrebrist. Därefter har planet fortsatt rakt fram på egen hand och det sista man har sett av planet var när det passerade Pulau Perak i Indonesien, det finns även en indikation utan för Thailands västkust, men den är osäker.

Var planet till sist slog ner är svårt att veta men det var troligen inte över land eftersom man då borde sett planet på primär radar någon stans eller så borde det ha hittats vid det här laget.

Om det har gått till på detta sätt så har nog inte passagerarna lidit särskilt mycket i alla fall för troligen har alla varit medvetslösa eller döda redan när bränslet tog slut.
Citera
2014-03-13, 07:12
Medlem
Arngrips avatar
Och nu verkar det som att även Malaysia inte har hittat något på den plats där de kinesiska satellitbilderna visar tre objekt:
Citat:
The AP has tweeted that Malaysia’s civil aviation chief Azharuddin Abdul Rahman says no plane debris has been found at the spot identified in Chinese satellite images. Earlier tweets were quoting Vietnamese authorities saying they too had searched the area in the photographs to no avail.
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/13/mh370-satellite-images-show-possible-crash-debris-in-south-china-sea-live
Citera
2014-03-13, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Från Wall Street Journal: U.S. investigators suspect that Malaysia Airlines 3786.KU -2.04% Flight 370 stayed in the air for about four hours past the time it reached its last confirmed location, according to two people familiar with the details, raising the possibility that the plane could have flown on for hundreds of additional miles under conditions that remain murky.
Aviation investigators and national security officials believe the plane flew for a total of five hours based on data automatically downloaded and sent to the ground from the Boeing Co. BA -0.99% 777's engines as part of a routine maintenance and monitoring program.

Jävligt intressant!
Detta innebär ju, om uppgifterna stämmer, att planet måste ha landat innan bränslet tog. Detta i kombination med att det fortsatt flyga i fyra timmar efter det försvann från primärradarn kan för mig bara betyda en sak: planet var under medveten kontroll. Vi bör nu kunna avskriva totalhaveri av kontrollsystem och medvetandeförlust hos besättningen mfl teorier.

Frågan är nu bara: vart kan man ta sig med 4 timmars flygtid från den aktuella platsen?
Citera
2014-03-13, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Jävligt intressant!
Detta innebär ju, om uppgifterna stämmer, att planet måste ha landat innan bränslet tog. Detta i kombination med att det fortsatt flyga i fyra timmar efter det försvann från primärradarn kan för mig bara betyda en sak: planet var under medveten kontroll. Vi bör nu kunna avskriva totalhaveri av kontrollsystem och medvetandeförlust hos besättningen mfl teorier.

Frågan är nu bara: vart kan man ta sig med 4 timmars flygtid från den aktuella platsen?

Avskriva totalhaveri kan vi inte ännu men det var intressant. Nu spekulerar jag vilt men om någon terroristorganisation tagit över planet, stängt av transpondern, styrt det till en övergiven flygplats. Just nu lyfter man ombord kärnvapen, kemiskt- eller biologiskt-vapen. Nästa steg är att nu som vanligt kommersiellt trafikflyg flyga mot någon land för att sedan spränga/störta det på någon strategiskt plats. Möjligt?

Personligen tror jag fortfarande att det något har hänt (mekaniskt/elektriskt/bomb/självmord etc) och planet sedan störtat men att alternativa spekulationer alltid är intressanta.
Senast redigerad av Echion 2014-03-13 kl. 07:55.
Citera
2014-03-13, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Jävligt intressant!

Tagga ner lite nu va , hur kan du utesluta medvetandeförlust? De känns väl som att de är den rimmligaste teorin om det som Wall Street Journal skriver är sant.

Hjärnan funkar inte speciellt bra vid syreförlust , kanske därför som piloterna inte skickade nån nödsignal. Det sista dom hann göra innan dom tuppade av var att vända planet.
Citera
2014-03-13, 08:00
Medlem
Summerbirds avatar
Från DN:

Citat:
Nu kommer uppgifter om att amerikanska utredare misstänker att planet flög i hela fyra timmar efter att besättningen hade tappat kontakten med den malaysiska trafikledningen, uppger Wall Street Journal.

Källor med insyn i utredningen hävdar att motorernas övervakningssystem, tillverkat av Rolls Royce, regelbundet sänder data till anläggningar på marken om tillståndet i motorerna, funktion och planets rörelser. I enlighet med Malaysia Airlines underhållsavtal direktsänder flygbolaget data till tillverkaren för analys. Informationen innehåller även uppgifter om planets höjd och hastighet.

På fyra timmar skulle planet ha kunnat flyga ytterligare 2 200 nautiska mil, eller så långt som till Indiska oceanen, gränsen till Pakisten eller till Arabiska havet, beroende på dess hastighet.
Citera
2014-03-13, 08:08
Medlem
Om motorn kört i ytterligare fyra timmar efter att man förlorat kontakten så kan de ha kommit ca 3200 km i en hastighet på 800 km/h.
Karta över vart de då kan vara
Citera
2014-03-13, 08:11
Medlem
Motorerna kan alltså "ringa hem" även mitt ute över havet? Någon som vet vilken teknik dom använder?
Citera
2014-03-13, 08:13
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Motorerna kan alltså "ringa hem" även mitt ute över havet? Någon som vet vilken teknik dom använder?

ACARS

Det intressanta att det här måste man ha känt till från dag 1, trots det hävdades det först att inga "ovanliga" Acars-meddelanden tagits emot...
Citera
2014-03-13, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo

Jag skulle anta att det är via satellit fast jag är långt ifrån säker. Man får hoppas att motorerna även ringer hem sin position när de är på, fast de skulle nog sagt det redan i så fall.
Citera
2014-03-13, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Echion
Avskriva totalhaveri kan vi inte ännu men det var intressant. Nu spekulerar jag vilt men om någon terroristorganisation tagit över planet, stängt av transpondern, styrt det till en övergiven flygplats. Just nu lyfter man ombord kärnvapen, kemiskt- eller biologiskt-vapen. Nästa steg är att nu som vanligt kommersiellt trafikflyg flyga mot någon land för att sedan spränga/störta det på någon strategiskt plats. Möjligt?

Personligen tror jag fortfarande att det något har hänt (mekaniskt/elektriskt/bomb/självmord etc) och planet sedan störtat men att alternativa spekulationer alltid är intressanta.

Ok, inte avskriva kanske, men sannolikheten sjönk rejält! För om den hittils populära teorin, att planet efter haveri skall ha följt autopilotens kurs, skall kunna stämma måste ytterligare någon faktor till. För antingen borde planet havererat snart efter att felet inträffade, eller så borde planet krashat när bränslet tog slut. Att planet däremot bara nästan kommit upp i den maximala flygtiden, men inte riktigt, är betydligt mer osannolikt tycker jag.

Tycker absolut att teorin att planet kapats för att användas vid en terrorattack inte är helt osannolik, eller ja, hela detta scenario är så osannolikt att man måste fundera på vad det mest sannolika av det osannolika är.

Om man nu säger att exempelvis någon terrorgrupp kommit över en atombomb, då är det ändå relativt sannolikt att de skulle vilja komma över en boeing att använda som improviserad "IBM".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in