Citat:
Ursprungligen postat av
Echion
Avskriva totalhaveri kan vi inte ännu men det var intressant. Nu spekulerar jag vilt men om någon terroristorganisation tagit över planet, stängt av transpondern, styrt det till en övergiven flygplats. Just nu lyfter man ombord kärnvapen, kemiskt- eller biologiskt-vapen. Nästa steg är att nu som vanligt kommersiellt trafikflyg flyga mot någon land för att sedan spränga/störta det på någon strategiskt plats. Möjligt?
Personligen tror jag fortfarande att det något har hänt (mekaniskt/elektriskt/bomb/självmord etc) och planet sedan störtat men att alternativa spekulationer alltid är intressanta.
Ok, inte
avskriva kanske, men sannolikheten sjönk rejält! För om den hittils populära teorin, att planet efter haveri skall ha följt autopilotens kurs, skall kunna stämma måste ytterligare någon faktor till. För antingen borde planet havererat snart efter att felet inträffade, eller så borde planet krashat när bränslet tog slut. Att planet däremot bara nästan kommit upp i den maximala flygtiden, men inte riktigt, är betydligt mer osannolikt tycker jag.
Tycker absolut att teorin att planet kapats för att användas vid en terrorattack inte är helt osannolik, eller ja, hela detta scenario är så osannolikt att man måste fundera på vad det mest sannolika av det osannolika är.
Om man nu säger att exempelvis någon terrorgrupp kommit över en atombomb, då är det ändå relativt sannolikt att de skulle vilja komma över en boeing att använda som improviserad "IBM".