Citat:
Ursprungligen postat av
jazzmange
Precis, håll dig då till ämnet och inte blanda in sådant som inte rör ämnet.
En gnutta mer självinsikt kan vara på sin plats innan man anklagar andra för att vara offtopic.
Citat:
Ursprungligen postat av
jazzmange
Att hålla Herren, Kristus heligt i sitt hjärta och svara var och en som kräver besked om ert HOPP är inte desamma som att det kommer an på dig att BEVISA att Gud finns utan snarare ge besked vad din tro betyder för dig!
Nej, tyvärr har du fortfarande fel.
Det finns en anledning till att citatet fanns på två språk.
Man kan säga att det var ett litet kunskapstest.
Ett av dessa två citat är betydligt närmare orginalkällorna på hebreiska, arameiska samt grekiska än den andra.
Lyckas du hitta ditt egentillverkade kryphål i det engelska citatet?
Eller varför inte i detta, ifrån en ännu tidigare utgiven bibelversion:
"..sanctify Christ as Lord in your hearts, always being ready to make a
defense to everyone who asks you to give an account for the hope that is in you, yet with gentleness and reverence; and keep a good conscience so that in the thing in which you are slandered, those who revile your good behavior in Christ may be put to shame." (1 Peter 3:15-16)
Märk väl det fetmarkerade ordet.
Är du medveten om hur många gånger bibeln skrivits om? Hur många varianter som finns?
Är du medveten om
varför de flesta svenska biblar är så pass långt ifrån orginaltexterna som de är?
För övrigt kan nämnas att det inte finns någon dispyt om tolkningen av 1 Peter 3:15. Konsensus råder om att Peter/Petrus och by proxy G-d, vill att kristna skall vara förberedda på samt vara redå att besvara alla frågor om samt försvara sin tro.
Det är helt ok att erkänna att man har fel. Jag kan respektera någon som har fel.
Jag respekterar många personer som är mycket religösa. De är i många fall mycket kunniga i ämnet och diskuterar det gärna.
Dock finner jag det något svårare att respektera a la carte troende.
Citat:
Ursprungligen postat av
jazzmange
Som du säger kan det ibland vara bra att kunna lite innan man uttalar sig.
Ska jag vara ärlig så tvivlar jag på att du hört talas om 1 Peter 3:15 innan du läste mitt inlägg. Än mindre läst det i någon bibelvariant...
Men det får stå för mig.
*Edit* Stavfel