2014-03-11, 21:34
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Tsunamis, spädbarnsdöd, vulkanutbrott, cancer, hungersnöd mm är resultat av mänsklighetens eller större grupper människors samlade negativt medvetande. Om du vill förstå, vad jag menar här, läs "Samtal med Gud", band 2. Om Guds skapelse inte tillfredställer dina behov, kan du skapa en egen Universum, som är bättre i dina ögon. Men i Guds värld får man lära sig och anpassa sig till Hans lagar, annars blir man bara olycklig i onödan. Eller hjälper det dig att skylla allt på Gud, mår du bättre utav det?

Haha nej ja skyller inget på gud undra bara hur ni folk tänker. Jag själv anser Gud vara en stor myt och ganska löjligt i mina ögon att "tro" på, men det är klart folk är uppfostrade olika. Men ja tycker du verkar lite hjärntvättad.
Citera
2014-03-11, 21:52
Medlem
Egentligen spelar det ingen roll. Folk får tro på gud om dom vill. Men då lägger dom ner en mängd tid till att be, då dom kunde gjort nåt vettigare istället. De är som å tro på spöken. Meningslöst.
Citera
2014-03-12, 06:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Egentligen spelar det ingen roll. Folk får tro på gud om dom vill. Men då lägger dom ner en mängd tid till att be, då dom kunde gjort nåt vettigare istället. De är som å tro på spöken. Meningslöst.

Eller på att
  • döda folk
  • censurera
  • få folk att må dåligt (thought crime)
  • hjärntvätta barn, ofta i extrema former (jesus camp)
  • organisera pedofili (vatikanen)
  • bekämpa evolutionsteori
  • sprida anti-bög propaganda
  • "förbjuda" kondomer i afrika så att HIV sprids
  • förbanna vaccin mot polio, när den var så nära att bli utrotad en gång för alla (som med smallpox )
  • skapa fördomar mot ateister och andra religioner
  • hallalslakt i U-länder, det är smärtsamt (jag har inte superkoll på det där.. men i norden kan man göra en kompromissad smärtefri hallal-variant)

http://www.youtube.com/watch?v=BEWSshovoKw
Citera
2014-03-12, 06:29
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IslamSucks
Eller på att
  • döda folk
  • censurera
  • få folk att må dåligt (thought crime)
  • hjärntvätta barn, ofta i extrema former (jesus camp)
  • organisera pedofili (vatikanen)
  • bekämpa evolutionsteori
  • sprida anti-bög propaganda
  • "förbjuda" kondomer i afrika så att HIV sprids
  • förbanna vaccin mot polio, när den var så nära att bli utrotad en gång för alla (som med smallpox )
  • skapa fördomar mot ateister och andra religioner
  • hallalslakt i U-länder, det är smärtsamt (jag har inte superkoll på det där.. men i norden kan man göra en kompromissad smärtefri hallal-variant)

http://www.youtube.com/watch?v=BEWSshovoKw
Jepp, det finns religiösa som gör de där sakerna. Det finns en hel drös ateister som också gör en hel del på den där listan. Och beträffande halalslakt tycker jag att det är en löjlig sak att rikta in sig på. Nej, det är inte speciellt humant, men det är några minuter av djurets liv. Innan dess har djuret ofta haft ett helvete i trånga burar i flera år. Om du vill göra något för djuren är det inte själva slakten du ska lägga krut på.
Citera
2014-03-12, 06:30
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
De flesta normala kristna säger sig tro på Gud inte att de vet att Gud finns. Självklart är det så att om jag påstår att Gud finns och du inte tror mig, så kommer det an på mig att bevisa det. Men säger jag att jag TROR på Gud, så gäller inte det.

Där har du fel enligt bibeln:

1 Petrus 3:15
"Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp. Men gör det ödmjukt och respektfullt,"

1 Peter 3:15
"But in your hearts revere Christ as Lord. Always be prepared to give an answer to everyone who asks you to give the reason for the hope that you have. But do this with gentleness and respect,"

Ibland kan det vara bra att kunna lite om det man uttalar sig om.
Bara en tanke...
Citera
2014-03-12, 07:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jepp, det finns religiösa som gör de där sakerna. Det finns en hel drös ateister som också gör en hel del på den där listan.
Inte av anledningen till att de inte tror på gud. Skillnaden är att listan ovan görs just för att de tror på någon sjuk religion. Det vore en sak om de hade fog för att halshugga folk pga tweets, och skicka BARN på hjärntvättningsbarnmisshandelcamps. Men nu så finns ju inte gud, det finns inga bevis.

Skillnaden är att religion kapar människors psyken, och gör barnen till offer.
Senast redigerad av IslamSucks 2014-03-12 kl. 07:04.
Citera
2014-03-12, 07:03
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Inte av anledningen till att de inte tror på gud. Skillnaden är att listan ovan görs just för att de tror på någon sjuk religion. Det vore en sak om de hade fog för att halshugga folk pga tweets, och skicka BARN på hjärntvättningsbarnmisshandelcamps. Men nu så finns ju inte gud, det finns inga bevis.
Öh, va? Menar du att de där grejerna är ok så länge inte religion är motivationen?
Citera
2014-03-12, 07:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Öh, va? Menar du att de där grejerna är ok så länge inte religion är motivationen?
Jag menar att merparten av jesuscamp, omskärningar på bäbisar, exorcism, religiöst betingad censur, försök till bannlysningar av evolutionsteori, creationism/ID mm försvinner med religionerna.
Citera
2014-03-12, 07:38
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jag menar att merparten av jesuscamp, omskärningar på bäbisar, exorcism, religiöst betingad censur, försök till bannlysningar av evolutionsteori, creationism/ID mm försvinner med religionerna.
Och hur hade du tänkt ta bort religionerna?
Citera
2014-03-12, 08:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Tsunamis, spädbarnsdöd, vulkanutbrott, cancer, hungersnöd mm är resultat av mänsklighetens eller större grupper människors samlade negativt medvetande.
Några som helst belägg för det? Denna tråd heter inte "Påstå vad du vill om Gud". Det handlar om bevis.

Citat:
Eller hjälper det dig att skylla allt på Gud, mår du bättre utav det?
Även om jag inte gillar att tala för andra så handlar det generellt sett inte om att skylla på Gud.
Det handlar om att påpeka att det gängse bilden av Gud inte är överensstämmande med en Gud som låter dessa saker hända. Det är Teodicéproblemet i praktiken.
Citera
2014-03-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Där har du fel enligt bibeln:

1 Petrus 3:15
"Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp. Men gör det ödmjukt och respektfullt,"

1 Peter 3:15
"But in your hearts revere Christ as Lord. Always be prepared to give an answer to everyone who asks you to give the reason for the hope that you have. But do this with gentleness and respect,"

Ibland kan det vara bra att kunna lite om det man uttalar sig om.
Bara en tanke...

Precis, håll dig då till ämnet och inte blanda in sådant som inte rör ämnet. Att hålla Herren, Kristus heligt i sitt hjärta och svara var och en som kräver besked om ert HOPP är inte desamma som att det kommer an på dig att BEVISA att Gud finns utan snarare ge besked vad din tro betyder för dig! Som du säger kan det ibland vara bra att kunna lite innan man uttalar sig.
Citera
2014-03-12, 10:56
Medlem
AntiTheists avatar
Citat:
Tsunamis, spädbarnsdöd, vulkanutbrott, cancer, hungersnöd mm är resultat av mänsklighetens eller större grupper människors samlade negativt medvetande. Om du vill förstå, vad jag menar här, läs "Samtal med Gud", band 2. Om Guds skapelse inte tillfredställer dina behov, kan du skapa en egen Universum, som är bättre i dina ögon. Men i Guds värld får man lära sig och anpassa sig till Hans lagar, annars blir man bara olycklig i onödan. Eller hjälper det dig att skylla allt på Gud, mår du bättre utav det?

Du kan inte mena allvar? Nu tror jag minsann att det är trollning på gång.
Skulle vulkanutbrott vara orsakat av människans medvetande???

Det är nog bara medlemmar i Westboro Baptist Church skulle kunna påstå något så enfaldigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in