Citat:
Ursprungligen postat av
Pad
Det vet jag inte. Det enda vi vet med säkerhet är att liv uppstått på jorden. Jag är personligen ganska säker på att liv även uppstått på andra ställen i universum, men det är ändå givetvis bara en gissning. Hur sådant liv skulle se ut eller bete sig har vi inte heller någon aning om. Det enda vi VET är att kolbaserat liv fungerar, kanske är det det enda sättet att få till liv, kanske kan man under andra förhållanden basera liv på något annat sätt.
Så jag är öppen både för att vi är ensamma och att det kan krylla av liv i universum. Jag vill dock poängtera att vi inte vet.
Ja. Vad vi vet, vet vi ju redan. Frågan blir istället vad som är mer eller mindre troligt och rimligt att tro.
Annars hamnar vi ju i en naiv realism som de mest hårdföra ateisterna har ramlat ner i.
Det här med liv i universum är ju ett ganska bra exempel. OM det är så att liv finns på flera ställen så är det inte fråga om en lokal avvikelse utan om en allomfattande princip i naturen. Dvs om något uppstår sysimatiskt är det inte frågan om slump
Citat:
Det var fortfarande ingen definition från din sida.
Du vill definiera verkshöjd på vattenpölen. Jag går inte på den dock
Man kan likna designen med en datorkod snarare än en statisk form för en staty.
Det är många "if" i koden. Om något blir på vissa sätt utifrån givna förutsättningar är det per definition formgivet. Dvs det finns styrande mekanismer bakom. Om allt däremot grötar ihop och blir väldigt olika fast förutsättningarna varit lika är det mindre troligt att "något" ligger bakom (eller inuti, eller vad man nu vill säga)
Vad jag tror det handlar om är att vissa gör tankefelet, eller tankeskillnaden, med att tro att det "är gjort
av" en intelligens. Jag tror det är så att det "
är en intelligens". Det är en stor skillnad på det.