Citat:
Ursprungligen postat av
wooten
Att kunna producera ett protein i en ny miljö, anaerob-->aerob eller vice versa, något den inte kunde tidigare (ergo, ny egenskap) är klart och tydligt en ny egenskap. Varför är det inte det? För att det inte är ett nytt protein? Skulle du isf också mena att en förändring av människans egenskaper som tillät denne att andas under vatten inte heller är en ny egenskap? Vad ställer du för krav för att något ska räknas som en/ett ny/nytt utseende, funktion, organ eller egenskap?
Den frågan anser jag högst befogad här.
Jag finner inget riktigt intresse att ta upp Lenskisk experiment ånyo. Det jag finner intressant här är vad du ställer för kriterier för att erkänna en förändring av de områden du tog upp; Utseende, funktion, organ och egenskaper. De verkar skilja sig aningens från gängse.
Du kanske bara läser halva inläggen....
Huvudfrågan gällde alltså om organismer har tagit sig genom miljoner eller t o m miljarder år av evolutionshistorien i stort sett oförändrade.
Vissa bakterier, räkor, kvastfeningar, krokodiler, sköldpaddor, olika kräldjur, flugor och schimpanser har ungefär samma utseende, funktioner, organ, egenskaper och förmodat levnads sätt som de hade vid den förmodade tid de levde i enligt de tidigaste fynden.
Jag vet inte om du förstår vilken mängd system och nya funktioner och organ samt hur mycket ny information som måste uppkomma för att en människa skulle kunna andas under vatten.
Om du tycker att den jämförelsen är bra angående vad som hänt i Lenskis bakterier så vet jag inte om jag kan hjälpa dig mer att förstå vilken förändring som skett hos dessa e.coli bakterier.
Är det förresten omöjligt att tänka sig:
1) att någon bakterie haft förmågan att producera proteinet CITT även under aeroba förhållanden tidigare i historien?
2) Eller att någon bakterie haft liknande mutation som försämrat formen på samma receptorprotein tidigare i historien som hos antibiotikaresistenta bakterier?
3) Eller att någon bakterie tidigare i historien haft samma mutation som försämrat formen hos det enzym som efter mutation lyckas katalysera och bryta ned restprodukter från nylon?
Jag hoppas ni kan förstå vad det är som ligger bakom och orsakar dessa "nya" egenskaper som finns hos bakterier.
stebe2