I hate to say I told you so. But I told you so.
Aftonbladet:
"Men när de första delarna av SKL:s analys redovisades beslutade åklagaren att släppa honom på fri fot."
(I ovan nämnda citat menas med SKL:s analys röstanalysen.)
Så här skrev jag den 5 mars:
Citat:
1. Anledningen till att de valde att släppa RO måste vara att röstanalysen visar att han sannolikt inte är uppringaren.
Så här skrev jag den 14 februari:
Citat:
Personligen anser jag att om röstanalysen hade matchat RO, så hade de ändå inte släppt honom [även] om de hade en DNA-profil som inte matchade. Av den enkla anledning att de då hade trott att det var två personer med på plats, varav RO var en.
= Röstanalysen matchar inte RO = RO är inte uppringaren. = RO har inget med saken att göra.
Man kommer ganska långt med enkel logik. Det förutsätter dock att man inte har skygglappar, bestående av tidigare felaktiga slutsatser, på sig.
Tyvärr ger artikeln i Aftonbladet ingen ytterligare vägledning när det gäller frågan huruvida polisen har tillgång till en DNA-profil. I texten står det:
"Inte heller mannens DNA har gett någon träff." Men det betyder inget eftersom polisen inte varit specifika i sin information kring DNA. Vilket kan innebära både att det inte är en träff mot profilen såväl som att någon profil överhuvudtaget inte finns. Jag lutar mot det senare, men hoppas på det förra.