2014-03-11, 23:51
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Om det nu är såhär varför kan du inte materialisera en chokladkaka framför dig nu när du sitter vid datorn? Varför saknar du helt kontroll över det?

Är det inte mer rimligt att anta att man inte har superkrafter om man inte kan demonstrera det?

Jag tror inte att det är möjligt.
Eller faktum är - att jag skulle skita på mig av skräck om jag lyckades. För det skulle bevisa att "jag drömmer." Vilket som sagt är min största skräck.
Citera
2014-03-11, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMoonRising
Så trots att mitt, generellt ska sägas, positva sinne letar lycka så skapar jag mig själv med imperfektioner? Jag har en fullständig förmåga att skapa vackra och karismatiska bikaraktär medan huvudkaraktären, alltså jag, är något utav en i mängden. Jag kan skapa en verklighet där jag sitter i en Ferrari och får avsugningar av valfri modell... Istället väljer jag att ge min mor cancer eller inbördes krig i valfritt Afrikanskt land? Nja. Tänk efter. Din hjärna är nog mer utvecklad än vad gemene man tror, den har dock inte skapat ditt universum. Livet är ofta fantastiskt och ibland är det skit och så är det, tror jag, på grund av att det är slumpmässigt. Förstår du min poäng?

Alla förstår din poäng, förutom de som av någon totalt irriterande anledning ej kan eller ännu värre ej vill förstå.
Citera
2014-03-11, 23:56
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Så trots att mitt, generellt ska sägas, positva sinne letar lycka så skapar jag mig själv med imperfektioner? Jag har en fullständig förmåga att skapa vackra och karismatiska bikaraktär medan huvudkaraktären, alltså jag, är något utav en i mängden. Jag kan skapa en verklighet där jag sitter i en Ferrari och får avsugningar av valfri modell... Istället väljer jag att ge min mor cancer eller inbördes krig i valfritt Afrikanskt land? Nja. Tänk efter. Din hjärna är nog mer utvecklad än vad gemene man tror, den har dock inte skapat ditt universum. Livet är ofta fantastiskt och ibland är det skit och så är det, tror jag, på grund av att det är slumpmässigt. Förstår du min poäng?

Vad är det som säger att du nödvändigtvis måste skapa något positivt när du drömmer?
Gör du det varje gång du sover?
Om inte? Varför inte?
Citera
2014-03-11, 23:56
Medlem
Det verkar inte vara ett intellektuellt ställningstagande utan mer ett baserat på rädsla?
Citera
2014-03-11, 23:58
Medlem
Blaskas avatar
Varför skulle det påverka någon? Livet kommer ändå te sig likadant.
Citera
2014-03-12, 00:01
Avslutad
1. Du kan inte fantisera fram en god kopp kaffe nu.

2. Du kan inte fantisera fram den där snygga killen eller tjejen, som Nu ringer på dörren och vill ge dig ditt livs mastodontknull.

3. Varför känns det som vi "populärt" kallar drömmar annorlunda än detta verkliga livet (eller i ditt fall dröm-livet)?

4. Vad har du för nytta av att enbart vara en dröm?
4a. Om allt är en dröm, hur kan då drömmen ens existera?
b. Har någon skapat drömmen?
c. Om allt är en dröm, så är ALLT i universum en dröm (inklusive universum självt?)??? (Låter ju bara knepigt).

5. Hur skulle någon lycka övertyga dig om att du har fel i din tes?

Edit: ändringar gjorda.
Citera
2014-03-12, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Vad är det som säger att du nödvändigtvis måste skapa något positivt när du drömmer?
Gör du det varje gång du sover?
Om inte? Varför inte?

Jag brukar runka upp den innan - väldigt ofta leder det till positiva drömmar, ja. Och jag drömmer om saker i mitt undermedvetna som kommit dit av social interaktion med människor med större eller annorlunda erfarenhet än den jag har. Som barn har du en viss erfarenhet som växer med andras hjälp - vore befängt att tro att du någonsin kunnat hitta på allt du kan idag. Ställningstaganden som detta grundar sig nog tyvärrr i din egna rädsla. Eller?
Senast redigerad av BlueMoonRising 2014-03-12 kl. 00:05.
Citera
2014-03-12, 00:04
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Det verkar inte vara ett intellektuellt ställningstagande utan mer ett baserat på rädsla?

Det är minst lika intellektuellt som att säga att himlen är blå
Ingen har någon aning eller kan motbevisa den här teorin.

Om vi vänder på det.
Hur skulle vederläggandet av teorin att "allt är en dröm" låta?

Börjar du haja?
Citera
2014-03-12, 00:07
Avslutad
Citat:

Om vi vänder på det.

Börjar du haja?

Men himlen är ju blå?! Det spelar väl ingen roll vilket namn vi ger färgen. Vad vi ser ändras ändå inte. Och via våra minnen, så kan vi definiera blå hädanefter. Och blir man dement, eller liknande, så försvinner inte färgen blå, utan enbart din vetskap om den. Som sagt, universum startar och slutar inte med Din existens. Hur gärna du än vill (vara större än allt).
Citera
2014-03-12, 00:12
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
1. Du kan inte fantisera fram en god kopp kaffe nu.

2. Du kan inte fantisera fram den där snygga killen eller tjejen, som Nu ringer på dörren och vill ge dig ditt livs mastodontknull.

3. Varför känns det som vi "populärt" kallar drömmar annorlunda än detta verkliga livet (eller i ditt fall dröm-livet)?

4. Vad har du för nytta av att enbart vara en dröm?
4a. Om allt är en dröm, hur kan då drömmen ens existera?
b. Har någon skapat drömmen?
c. Om allt är en dröm, så är ALLT i universum en dröm (inklusive universum självt?)??? (Låter ju bara knepigt).

5. Hur skulle någon lycka övertyga dig om att du har fel i din tes?

Edit: ändringar gjorda.

1. Hur vet du att jag inte gjort det? Sätter du begränsningar i din egna dröm? Om att jag inte kan trolla fram kaffe?

2. Sant. För att jag tror inte själv på att det är möjligt. Just nu

3. Mina "drömmar" har ibland känts tusen ggr verkligare än verkligheten själv. (Lucid dreaming)

4. Det är tiotusenkronorsfrågan. Hoppas vi får veta när vi dör - och att du kommer ihåg den här tråden då.

5. Det går inte. Och det är det som är så jobbigt.
Citera
2014-03-12, 00:14
Medlem
patriot8s avatar
Citat:

Om vi vänder på det.

Börjar du haja?

Efter att ha läst lite i tråden, är din poäng att hela universum är en illusion, som du ser?

För visst är det en spännande tanke, och det är ju svårt att "motbevisa", men om du försöker se det mer objektivt är det inte större sannolikhet att universums grundlagar och allt som hör till faktiskt finns - och att du och ditt medvetande bara är en produkt utav universum?
Citera
2014-03-12, 00:16
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Jag brukar runka upp den innan - väldigt ofta leder det till positiva drömmar, ja. Och jag drömmer om saker i mitt undermedvetna som kommit dit av social interaktion med människor med större eller annorlunda erfarenhet än den jag har. Som barn har du en viss erfarenhet som växer med andras hjälp - vore befängt att tro att du någonsin kunnat hitta på allt du kan idag. Ställningstaganden som detta grundar sig nog tyvärrr i din egna rädsla. Eller?

Ja jag vet ju som sagt inte. Jag är helt öppen för att vi ligger i kuvöser aka Matrix. Vaknar upp och säger tills oss själva - vilken sjuhelvetes resa. Jag hittade på att det fanns ett universum, ett jordklot, en porrsida och ett Flashback där jag till och med diskuterade hur sjukt allt var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in