2014-03-11, 22:53
Medlem
P.Gs avatar
Hur lång tid var det från att uppgifterna om en möjlig sväng till uppgifterna om att planet möjligtvis finns i Malackasundet? Båda tog väl avstamp i findings med militärradar (jag hittar dock inte de första artiklarna som nämnde den möjliga svängen)? Hur kan man upptäcka att planet försökte svänga, men inte upptäcka att det fortsatte att flyga i ett antal mil efter det?

Praetori var inne på det malaysiska flygvapnets kända otillförlitlighet, men kan det finnas andra förklaringar (som inte är kopplade till konspirationer)?

Edit: nu grävde jag fram e källa.

Citat:
New leads have also emerged indicating that the missing aircraft made an 'air turn back' (the return of an aircraft to air port origin as a result of suspected malfunction).

Royal Malaysian Air Force chief Tan Sri Rozali Dau said the army’s radar records showed signs that the aircraft tried to make an air turn back and that it was supported by the civil radar.

http://english.astroawani.com/news/show/day-2-mh370-search-operation-intensifies-with-new-leads-31556

Så då lyckas man alltså inte i första läget att se att planet fortsätter flyga en bra bit?
Senast redigerad av P.G 2014-03-11 kl. 23:02.
Citera
2014-03-11, 22:54
Medlem
Är ju fan pinsamt att man inte ens har en ledtråd om fart planet är hade jag varit anhörig till någon på planet hade jag stämt bolaget på alla pengar i världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Vad har det för betydelse för det försvunna planet?

var någon som trodde att det var flygplanet och vi konstaterade att de var 2 båtar..

http://www.imghack.se/148995
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Vi vet egentligen inget, det vi tror oss veta är det media matar oss med. "Anhöriga" kan ha fått pengar för att skriva under papper. Det sannaste som står i medierna idag är horoskopet, spelet som spelas på jorden handlar om total makt och kontroll, till vilket pris som helst.

Ärligt talat, är du med i verkligheten bakom datorskärmen, tänk efter lite, om din flickvän som du älskar dyrt, eller kanske din mamma... vore med på planet, skulle du skriva på ett papper för pengar då?

Bara lägg ner, det vi säkert vet, är att planet hade en kurs mot Nord Korea, inte mot sin destination.. det är stenhårda fakta som inte går att fejka... det säger kapare!
Citera
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Under normala omständigheter skulle jag vilja påstå att det är foliehattsvarning på din teori. I det här fallet tillhör det ett av de mer rimliga förklaringarna till att planet försvunnit. Tillsammans med teorin att planet seglade ut ur atmosfären såklart

Personligen misstänker jag att informationsbristen och de motstridiga uppgifterna i första hand inte beror på någon medveten desinformationskampanj. Tror det kan vara mycket möjligt att de berörda malaysiska myndigheterna faktiskt inte vet vart planet tagit vägen.
Anta att den malaysiska militären inte har koll på sitt luftrum. Inte fan vill de att hela världen ska få veta det. De höga militärerna har säkert suttit de senaste dagarna och slitit sig i håret över att behöva hålla fasaden uppe och låtsas besitta info som de inte har.
Och planet skulle ha flugit helt oupptäckt över större delen av Kina? Get real.

Någon medveten desinformationskampanj behöver det inte vara frågan om, snarare att man väljer att inte delge en stor del av det man vet. Att man total missat planet om det vänt och korsat Malaysia köper jag bara inte. Ger mig fan på att dom isåfall vet ganska väl ungefär var det har flugit och var spåren slutar (i Andamanhavet).

Ska vi (som nån foliehatt sa) applicera Ockhams rakkniv så ligger det som finns kvar av planet på havsbotten och har så gjort sen ungefär kl 3 på morgonen i lördags. Troligtvis pga tekniska fel tillsammans med den mänskliga faktorn.
Citera
2014-03-11, 22:55
Medlem
Nu när Iran är på tapeten känns den här artikeln läsvärd:

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/terrorism-in-the-uk/10688067/Lockerbie-bombing-was-work-of-Iran-not-Libya-says-former-spy.html
Citera
2014-03-11, 22:56
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det som också stöder denna teori är att folk på den malaysiska kusten skall ha hört ett stort plan flyga över på låg höjd mitt i natten. De hade inte sett något ljus från planet vilket tyder på elektriskt fel.
Piloterna har både karta och kompass att navigera efter om det digitala navigeringssystemet havererar. Att man navigerat fel och rakt ned i plurret på andra sidan Malackahalvön förefaller osannolikt. Alla möjliga förklaringar är i och för sig osannolika, i någon mening.

Något annat som talar emot det är att varken pilot eller någon av de 200+ passagerna använt sina mobiltelefoner. Det låter otroligt att det skulle utbryta en kraftigt brand som släcks utan att någon passagerare skickar iväg en "sista hälsning", eller att piloten, om de i övrigt saknar kommunikationsutrustning, slår en signal till markkontrollen. Om de flyger över Malackahalvön på låg höjd saknas heller inte täckning.
Citera
2014-03-11, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beajedi
Men vad fan. Allt kan ju spåras.

varför tror du räddningstjänsten gick ut i media och varnade folk att inte förlita sig på att sin smartphone fungerar i fjällen när de skulle ut och vandra? en mast räcker ca 4 km, med berg och vegetation ivägen lite sämre. haft turer med telenor som visat sin närmaste mast på datorn och säger att jag "har" täckning i stugan när jag i själva verket inte har det.
Citera
2014-03-11, 22:57
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
http://ireport.cnn.com/docs/DOC-1103537

Om det här stämmer (dvs inte är en fake av någon lustigkurre) så verkar plankroppen vara intakt. Då borde det även finnas överlevande i livbåtar. Hoppas.
Citera
2014-03-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Mycket intressant med iaktagelsen om plan på låg höjd utan ljus. Har jag missat helt. Varifrån kommer dom uppgifterna?

Här bland annat:
http://www.nst.com.my/latest/font-color-red-missing-mh370-font-loud-noise-reported-believed-linked-to-missing-plane-1.507926

Det finns längre artiklar också för den som orkar söka.

Men vad jag förstår så observerade dessa personer aldrig nåt plan utan det handlar bara om att de hörde misstänkta ljud.
Citera
2014-03-11, 23:01
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyv
Varför skulle ett flygbolag vilja sänka ett helt lands säkerhetsrykte?

Naturligtvis så vill man inte det eftersom alla krascher riskerar att även påverka
det egna flygbolaget i och med att en krasch kan medföra att färre väljer att flyga.
Citera
2014-03-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Mycket intressant med iaktagelsen om plan på låg höjd utan ljus. Har jag missat helt. Varifrån kommer dom uppgifterna?

Ett strömlöst plan med motorerna igång? Om de nu hade ett elfel av den dimensionen så lär knappast motorerna varit i drift. Och glidflygning är knappast högljud, så tror inte på den teorin en sekund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in