Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Som jag redan har nämnd en sisådär 50 gånger tidigare: T.ex. deduktiv logik. Tråkigt att ditt minne eller din förståelses-kapacitet ignorerar detta. (1)
Iövrigt är det upp till dig att presentera ditt eget möjliga alternativa underlag med tillhörande metodologi.
Var i så fall vänlig att ge induktiva argument legitimitet.
Har du problemer med den deduktiva logik jag anser vara bevisbärande?
Men det handlar inte om absolut bevisning. Du måste fatta att det som vi VET idag inte gick att "bevisa" deduktivt igår. Det är en fråga om vad som är mer eller mindre troligt. Induktion ÄR en vetenskaplig metod. Att du ANSER det vara helt nödvändigt att ha absoluta bevis är ett ställningstagande inte något som är rätt eller fel
Ett ytterligare förtydligande:
För att deduktiv slutledning ska fungera måste man vara helt överens om premisserna.
Problemet är att deduktion bara fungerar för att logiskt "sortera bort" rent logiskt mekaniska felslut.
Det funkar inte som metod för härleda premisser.
Ma skulle kunna sätta upp olika påståenden enligt deduktiv slutledning.
Tex
Allt är från början ett
Inget har separerat det
Allt är fortfarande ett
Citat:
Refererar du till Platon?
Iövrigt sägar du ju själv:
Vilket är kvasisolipsism.
Naturligvis, jag har en bias FÖR deduktiv logik.
Se (1).
Om du inte anser vetenskaplig bevisning vara relevant är det i så fall konstigt att du själv referar till "stimuli (information från sinnena".
Resten av din pagraf ovan är "goddag ... yxskaft" eftersom min kommentar fokuserade på ditt användande av ordet "Flera".
Naturligvis.
"Det bara är så" från ett rent spekulativt underlag legitimerar ingenting.
Du har helt fel. Du vet inte skillnaden på solipsism och empirism. Det jag säger om att verkligheten skapas av sinnesintryck är själva kärnan i den empiriska vetenskaps teorin.