2014-03-11, 16:21
Medlem
phunques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Fast om det var över en miljard människor som påstod att det fanns flygande grisar med den övertygelse som de kristna, muslimer och judar har om att det finns en gud. Borde det då inte vara upp till de skeptiska att bevisa motsatsen?

I Europa var man länge övertygad om att det inte fanns några svarta svanar. Sen seglade man till Australien.
I Tyskland under trettiotalet var de flesta tyskar övertygade om det riktiga i att diskriminera judar. F.ö., se Sepiritz post.
Citera
2014-03-11, 16:22
Medlem
Lothbroks avatar
Gud är den största myt som existerar, tänk för att så är det.
Citera
2014-03-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Men det är inte mitt jobb att motbevisa.

Jag ska ta ett exempel på nåt annat så du förstår vad jag menar.

Om jag kommer till dig och säger att jag har sett en gris som kan flyga, så kanske du säger att du inte tror mig. Då är det ju upp till mig att bevisa detta. Du behöver ju inte bevisa nåt.

Sen har ju ingen sett gud, så att tro på det för att någon annan säger det.. är ju oerhört underligt. Lite svagt.

De flesta normala kristna säger sig tro på Gud inte att de vet att Gud finns. Självklart är det så att om jag påstår att Gud finns och du inte tror mig, så kommer det an på mig att bevisa det. Men säger jag att jag TROR på Gud, så gäller inte det.
Citera
2014-03-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiTheist
Tja, i sak är det ju så, men det är inte det tråden går ut på.

Dessutom så påstår man ju vanligtvis inte att något inte existerar, utan att någon först påstått att det gör det. Varför skulle man göra det?

Jo, det var någon som påstod att Gud inte existerar i något inlägg tidigare.
Citera
2014-03-11, 17:11
Medlem
AntiTheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Jo, det var någon som påstod att Gud inte existerar i något inlägg tidigare.

Jo, jag förstår det, det var inte meningen att dissa ditt inlägg alls, sorry om du uppfattade det så. Ville bara komma med en poäng till de som försöker vända bevisbördan.

Som t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Fast om det var över en miljard människor som påstod att det fanns flygande grisar med den övertygelse som de kristna, muslimer och judar har om att det finns en gud. Borde det då inte vara upp till de skeptiska att bevisa motsatsen?

Nej! Varför skulle det vara det? Påstår man någon har man bevisbördan. Man kan väl inte påstå att folk kan påstå vad som helst, sen är det sant om ingen kan motbevisa det?

Jag har nog gett exempel tidigare, men gör det igen: jag påstår att det finns en planet i universum vars inre består av skumbilar och kolasås. Så, bevisa att det inte är sant, annars är det så, eftersom jag påstår det.
Med ett sånt exempel blir det lätt att se vem som har bevisbördan.
Citera
2014-03-11, 17:27
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:

Inte för starkt troende som lever i självförnekelse. Hur mycket logik, sunt förnuft och bevis du än lägger fram så kommer de troligen inte kunna ta det till sig. Fy och skam, hela deras världsbild skulle ju kunna rasa samman...
Citera
2014-03-11, 17:53
Medlem
Citat:
Jo, jag förstår det, det var inte meningen att dissa ditt inlägg alls, sorry om du uppfattade det så. Ville bara komma med en poäng till de som försöker vända bevisbördan.

Som t.ex.

Nej! Varför skulle det vara det? Påstår man någon har man bevisbördan. Man kan väl inte påstå att folk kan påstå vad som helst, sen är det sant om ingen kan motbevisa det?

Jag har nog gett exempel tidigare, men gör det igen: jag påstår att det finns en planet i universum vars inre består av skumbilar och kolasås. Så, bevisa att det inte är sant, annars är det så, eftersom jag påstår det.

Det är lugnt! Jag är med dig i ditt resonemang
Citera
2014-03-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
De flesta normala kristna säger sig tro på Gud inte att de vet att Gud finns. Självklart är det så att om jag påstår att Gud finns och du inte tror mig, så kommer det an på mig att bevisa det. Men säger jag att jag TROR på Gud, så gäller inte det.
Men varför tror du på gud då? Du måste väl ha sett honom eller nåt? Man kan la inte bara tro på nåt?
Isåfall är man feg :P
Citera
2014-03-11, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Men varför tror du på gud då? Du måste väl ha sett honom eller nåt? Man kan la inte bara tro på nåt?
Isåfall är man feg :P

Vad jag tror på är ovidkommande i det vi nu diskuterar...
Citera
2014-03-11, 19:21
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som jag redan har nämnd en sisådär 50 gånger tidigare: T.ex. deduktiv logik. Tråkigt att ditt minne eller din förståelses-kapacitet ignorerar detta. (1)

Iövrigt är det upp till dig att presentera ditt eget möjliga alternativa underlag med tillhörande metodologi.

Var i så fall vänlig att ge induktiva argument legitimitet.

Har du problemer med den deduktiva logik jag anser vara bevisbärande?
Men det handlar inte om absolut bevisning. Du måste fatta att det som vi VET idag inte gick att "bevisa" deduktivt igår. Det är en fråga om vad som är mer eller mindre troligt. Induktion ÄR en vetenskaplig metod. Att du ANSER det vara helt nödvändigt att ha absoluta bevis är ett ställningstagande inte något som är rätt eller fel

Ett ytterligare förtydligande:
För att deduktiv slutledning ska fungera måste man vara helt överens om premisserna.
Problemet är att deduktion bara fungerar för att logiskt "sortera bort" rent logiskt mekaniska felslut.
Det funkar inte som metod för härleda premisser.
Ma skulle kunna sätta upp olika påståenden enligt deduktiv slutledning.
Tex
Allt är från början ett
Inget har separerat det
Allt är fortfarande ett

Citat:
Refererar du till Platon?

Iövrigt sägar du ju själv:

Vilket är kvasisolipsism.

Naturligvis, jag har en bias FÖR deduktiv logik.

Se (1).

Om du inte anser vetenskaplig bevisning vara relevant är det i så fall konstigt att du själv referar till "stimuli (information från sinnena".

Resten av din pagraf ovan är "goddag ... yxskaft" eftersom min kommentar fokuserade på ditt användande av ordet "Flera".

Naturligvis.

"Det bara är så" från ett rent spekulativt underlag legitimerar ingenting.
Du har helt fel. Du vet inte skillnaden på solipsism och empirism. Det jag säger om att verkligheten skapas av sinnesintryck är själva kärnan i den empiriska vetenskaps teorin.
Citera
2014-03-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Det var Gud som bara skapade ett system. Är det jorden du menar då och som fungerar automatiskt? Visst det köper jag men om man nu är troende. Vems fel är det som inte är människans egna fel? Såsom tsunamis,spädbarnsdöd,vulkanutbrott, cancer m.m allt som har med naturen att göra. Om ni tackar gud för allt bra som sker er måste man ju även då skylla på Gud när hemska saker som ingen kan påverka sker ? Eftersom det är han som skapade allt enligt er är det även han som får stå som ansvarig när sånna saker händer, vem annars?

Därför är Gud en ond varelse i mina ögon, och har misslyckats ganska katastrofalt med sin "skapelse"!
Tsunamis, spädbarnsdöd, vulkanutbrott, cancer, hungersnöd mm är resultat av mänsklighetens eller större grupper människors samlade negativt medvetande. Om du vill förstå, vad jag menar här, läs "Samtal med Gud", band 2. Om Guds skapelse inte tillfredställer dina behov, kan du skapa en egen Universum, som är bättre i dina ögon. Men i Guds värld får man lära sig och anpassa sig till Hans lagar, annars blir man bara olycklig i onödan. Eller hjälper det dig att skylla allt på Gud, mår du bättre utav det?
Citera
2014-03-11, 20:35
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Tsunamis, spädbarnsdöd, vulkanutbrott, cancer, hungersnöd mm är resultat av mänsklighetens eller större grupper människors samlade negativt medvetande. Om du vill förstå, vad jag menar här, läs "Samtal med Gud", band 2. Om Guds skapelse inte tillfredställer dina behov, kan du skapa en egen Universum, som är bättre i dina ögon. Men i Guds värld får man lära sig och anpassa sig till Hans lagar, annars blir man bara olycklig i onödan. Eller hjälper det dig att skylla allt på Gud, mår du bättre utav det?

Är det inte konstigt att vi här i den mest sekulariserade delen av världen är som mest förskonade från dessa katastrofer? Det kanske är ett tecken på att det vi gör är rätt i guds ögon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in