Citat:
Ursprungligen postat av
wooten
Åtminstone jag tycker att det vore på tiden att du sätter upp lite tydligare riktlinjer och skippar ord som"avgörande förändringar". Det blir allt för subjektivt och godtyckligt om vi ska hålla på så och det blir lätt att komma efteråt och säga "det duger inte". De förändringar jag tror att kommentaren syftade på var, vad jag tror de som bl. a gått att observera i Lenskis experiment. Dessa förändringar verkar inte ha gjort jobbet. Så vad ställer du för krav? Det är nog en rätt springande punkt i diskussionen.
Vad skulle du acceptera som en avgörande förändring?
Jag hoppas att du inte glömt vad den "stora" förändringen var hos Lenskis e.coli-bakterier var för något.
Förändringen var alltså att Lenskis e.coli-bakterier inte bara producerade proteinet CITT under anaeroba förhållanden utan även producerade CITT under aeroba förhållanden. Alltså samma protein, samma funktion som aktiveras under två olika förhållanden och miljöer.
Det ser jag inte som en avgörande förändring.
Jag beskrev i förra inlägget vad jag anser är en avgörande förändring. Utseende, funktion, organ och egenskaper är ju exempel på avgörande skillnader.
Men om du börjar räkna upp vilka avgörande skillnader till utseende, funktioner, organ och egenskaper som du vet om så blir det nog ganska tydligt hur stor och avgörande skillnaden egentligen är.
Och man skall ju jämföra om det inte idag finns bakterier som ser ut, har ungefär samma funktioner, organ och egenskaper som de som man tror levde för miljarder år sedan.
Sedan finns det säkert olika bakterier idag som man inte hittat motsvarigheten till i jordlagren.
Mitt påstående gäller alltså att det skulle finnas bakterier som ser ungefär likadana ut och har ungefär samma funktioner, organ och egenskaper som sina släktingar som man tror existerade för miljarder år sedan.
stebe2