2014-03-10, 18:22
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej det är bara din hjärna som ger ett sken av att det borde vara designat, universum är ett dynamiskt system som även innehåller entropi.

Nej detta är också vad ateister ser och uttrycker när de studerar funktionerna i cellerna.

Vissa läromedel försöker t ex verkligen förklara att fast allt "detta" verkar designat så måste men hålla i minnet att det är resultatet av årmiljarder av naturligt urval.

Det gäller ju att elever inte lockas att dra egna de uppenbara slutsatserna utanför den tillåtna materialistiska ramen.

stebe2
Citera
2014-03-10, 18:22
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Lite märkligt sätt att debattera på kan man tycka.
Jag debatterar inte nu. Och, kommer från rätt person..

Citat:
Du brukar väl vara noga med källor. (Inte alltid så noga med att sammanfatta poängen med artiklarna dock).

Vi säger väl att du hittar på detta eller kommer ihåg helt fel.

Så får vi väl se om du tystnar för att du hade fel eller fixar fram inläggen med länkarna.

stebe2
Så nu menar du att jag ljuger? Du är fan helt otrolig. När vi hade debatten om "rent positiva mutationer" så länkade jag till artiklen. Jag bad dig läsa den gång på gång. Vad gäller splitsningartiklarna så sa du att du skulle läsa dem över sommaren. Och nej, jag tänker inte länka dem DÄRFÖR att jag inte är intresserad av att föra en debatt med dig, OK!?
Citera
2014-03-10, 18:29
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Jag fintar ingenting. Jag har köttat på med ett slagskott och nu förklarat vad jag menade.

Vad menar du är det angörande som skiljer Lucy nära föregångare och dagens schimpanser?

Jag menar att dessa är i det närmaste identiska.

Precis som t ex kvastfeningar, flugor, räkor eller bakterier inte förändrats märkbart genom 40, 80, 300 eller 3000 miljoner år av evolution så har heller inte schimpansen förändrats nämnvärt på kanske 5 miljoner år.

stebe2
Att säga att bakterierna inte förändrats märkbart i spann av miljoner år tangerar till att vara det enskilt dummaste du någonsin skrivit (vilket säger rätt mycket om kvaliteten), speciellt som vi länkat till long term E.coli experiment ett otal gånger. och där snackar vi om 26 år.

Läs på om genotypiska förändringar.
Citera
2014-03-10, 18:34
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Att säga att bakterierna inte förändrats märkbart i spann av miljoner år tangerar till att vara det enskilt dummaste du någonsin skrivit (vilket säger rätt mycket om kvaliteten), speciellt som vi länkat till long term E.coli experiment ett otal gånger. och där snackar vi om 26 år.

Läs på om genotypiska förändringar.
Men de är ju fortfarande bakterier!
Citera
2014-03-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ja hur var det med skräp-DNA nu igen. Är det skräp eller har det viktiga funktioner?

Om det visar sig att det s k skräp-DNAt har viktiga funktioner till 90 %, talar det för en designer eller talar det för de slumpmässiga kopieringsfelen?

Givetvis har en massa mutationer skett genom historien som inte det naturliga urvalet kunnat rensa bort. Dessa har då blivit kvar och spridits eftersom de inte orsakat tillräckligt stor skada för att rensas bort av det naturliga urvalet.

stebe2

Om alternativen är "skräp" eller "viktiga funktioner" så ligger det första alternativet närmare sanningen. Eller menar du att de 5-8% av vårt DNA som är resultat av retrovirus har viktiga funktioner? Ca hälften av vårt DNA består av transposoner, bara det är ju en gigantisk käftsmäll för den som hävdar intelligent design. Visst har en hel del av detta reglerande funktion men den är ju sekundärt vad gäller denna diskussion - poängen är att det är arvsmassa som tillförts under tidens gång och under slumpmässiga former.
Citera
2014-03-10, 18:42
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ja hur var det med skräp-DNA nu igen. Är det skräp eller har det viktiga funktioner?
Skräp. Annars hade vi inte levt nu.

Citat:
Om det visar sig att det s k skräp-DNAt har viktiga funktioner till 90 %, talar det för en designer eller talar det för de slumpmässiga kopieringsfelen?
om 90% av genomet skulle vara funktionellt så skulle de fortfarande vara konsistent med evolutionsteorin. Dock skulle det naturliga urvalet spela en större roll än vad vi tidigare trott (Finns folk som anser detta; typ John Mattick). Iofs är jag mycket skeptisk gentemot detta.

Ingenting kan utgöra bevis för en designer då att postulera en designer inte ger några förutsägelser.
Senast redigerad av baylife 2014-03-10 kl. 18:59.
Citera
2014-03-10, 18:46
Medlem
guderis avatar
Citat:
Nej detta är också vad ateister ser och uttrycker när de studerar funktionerna i cellerna.

Vissa läromedel försöker t ex verkligen förklara att fast allt "detta" verkar designat så måste men hålla i minnet att det är resultatet av årmiljarder av naturligt urval.

Det gäller ju att elever inte lockas att dra egna de uppenbara slutsatserna utanför den tillåtna materialistiska ramen.

stebe2

Jag syftade inte på din hjärna specifikt men använde dig som exempel eftersom jag svarade på din fråga
Citera
2014-03-10, 18:48
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Men de är ju fortfarande bakterier!
Jupp. Och fåglar är fortfarande dinosaurier
Citera
2014-03-11, 06:10
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Haha, du förnekar dig inte iallafall, menpalla.

Välj vilken katt du vill - poängen är att katter är lika genetiskt diversifierade som primater. Det blir lite lustigt när kreationister först hävdar att den genetiska skillnaden mellan schimpanser och människor är så stor att den omöjligen har kunna uppstå på bara 5-8 miljoner år, bara för att i nästa inlägg presentera en teori att alla kattdjur har kunna artdelats på 4000 år, trots att skillnaden är ungefär lika stor där.

Angående att "samma konstruktör resulterar i likheter" så tror jag att du missade poängen igen. Min fråga är hur vi kan återskapa ett fylogenetiskt släktträd om alla arter skapades individuellt. Varför gjorde konstruktören så att människa och apor delar runt 100 000 retrovirus, som återfinns i samma position hos samtliga arter, trots att deras placering borde vara i princip helt slumpmässiga? Varför har människor och apor alla exakt samma mutation som resulterar i förlusten av förmågan att producera C-vitamin (något som alla andra däggdjur kan göra)?

Jag förväntar mig förstås inte att du kommer svara på dessa frågor menpalla. Lustigt för övrigt att du inleder ditt inlägg genom att reflektera över vad som menas med ett "troll". 😉
Varför ställer du om samma fråga om C-vitamin som besvarats hundratusentals gånger här? Vad gäller virus och katter så får du återigen ange dina källor annars skulle ju folk kunna tro att du hittat på det helt själv. Jag förväntar mig inte heller svar av troll som dig. Jag brukade svara på samtliga frågor för ett par år sen här men märkte att det var helt meningslöst.

Darwin förklarade bara det vi alla är överens om, dvs att samtliga arter härstammar från ett urpar. Men när man sedan påstår att t ex urparet katt och ursparet hund också delar förfader går man från verklighet till saga och det är därför "länkarna" bara består av pilar i dom fylogenetiska träden samt gapar med sin totala frånvaro i dag och i dom fossila avlagringarna. *Men fossilisering sker så sällan". Jo visst. Det är därför vi har hur många dinosaurier som helst som vi kan sitta och studera i detalj, det går inte med människans "släkting" i den kritiska perioden för 2,5 miljoner år sedan för där ryms allt i en skokartong bestående av nån halv käke och nån tand som hörde till en gris. Tråkigt nog.
Citera
2014-03-11, 06:21
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
oärlig person du är.
Jag debatterar inte nu.
inte påbörja fler debatter med dig.
jag inte är intresserad av att föra en debatt
Ingenting kan utgöra bevis för en designer
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
fåglar är fortfarande dinosaurier
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
mata dig ditt troll. Grattis, du har just dumförklarat dig
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Du har ingen koll alls
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Ännu en idiot
Citat:
Ursprungligen postat av geniet
Hade du minsta lilla kunskap
Bevisen för evolutionen är fortfarande lika övervtygande ser jag. Efter 150 år. Hoppas ni är stolta över era bevis.
Citera
2014-03-11, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Varför ställer du om samma fråga om C-vitamin som besvarats hundratusentals gånger här? Vad gäller virus och katter så får du återigen ange dina källor annars skulle ju folk kunna tro att du hittat på det helt själv. Jag förväntar mig inte heller svar av troll som dig. Jag brukade svara på samtliga frågor för ett par år sen här men märkte att det var helt meningslöst.

Darwin förklarade bara det vi alla är överens om, dvs att samtliga arter härstammar från ett urpar. Men när man sedan påstår att t ex urparet katt och ursparet hund också delar förfader går man från verklighet till saga och det är därför "länkarna" bara består av pilar i dom fylogenetiska träden samt gapar med sin totala frånvaro i dag och i dom fossila avlagringarna. *Men fossilisering sker så sällan". Jo visst. Det är därför vi har hur många dinosaurier som helst som vi kan sitta och studera i detalj, det går inte med människans "släkting" i den kritiska perioden för 2,5 miljoner år sedan för där ryms allt i en skokartong bestående av nån halv käke och nån tand som hörde till en gris. Tråkigt nog.

Jag noterar att du avstår att svara på frågorna om C-vitamin och retrovirusen, precis som jag förutspådde. Tyvärr är det väl bara pengarna tillbaka på det vadet. Noterar även att du är oförskämd och kallar mig troll, vilket väl får anses som stor humor med tanke på hur våra respektive inlägg ser ut.

Här har du annars källorna du bad om:

http://www.evolutionarymodel.com/ervs.htm

http://www.nature.com/ncomms/2013/130917/ncomms3433/full/ncomms3433.html

Ge gärna en alternativ förklaring till ERV-evidensen då jag antar att du inte alls delar artikelförfattarnas slutsatser.

Angående katterna så har jag inte heller fått svar, tycker jag. Jag är väl bekant med vad många skapelsetroende anser om "urparen" men jag vill fortfarande gärna veta om du anser att katter och tigrar är samma art eller två helt olika arter? Sedan kan man ju också undra varför vi inte hittar fossil av dessa urkatter och urhundar i samma strata som dinosaurierna (och längre bakåt)? Om man tror på sagan om Noaks ark så borde väl rimligen dessa urarter återfinnas också i de äldsta fossillagren?
Citera
2014-03-11, 07:07
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Bevisen för evolutionen är fortfarande lika övervtygande ser jag. Efter 150 år. Hoppas ni är stolta över era bevis.

Ja med tanke på hur många liv dessa bevis räddat i jämförelse med de primitiva öken religionerna där man mördar oskyldiga hänsynslös, så ja lite stolthet känner jag nog faktiskt, gör du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in