Citat:
Ursprungligen postat av
Boredbynoobs
Har intervju med PEAB nästa vecka angående en tjänst som arbetsledare för att på sikt (inom 5-6 år) bli platschef. Har redan haft en kort itnervju med HR-personen men nu ska jag intervjuas av både HR-tjejen och en arbetschef på PEAB.
Är civilingenjör sista året och lär vara färdig med min utbildning i Juni. Har inriktat mig på husbyggnad/konstruktion. Detta är egentligen inget som PEAB älskar, utan de vill helst ha personer som läst inriktningen byggproduktion eller husbyggnad. Men har blivit kallad på intervju eftersom de värderar det faktum att jag tydligt poängterat att jag vill bli arbetsledare och jobba med produktion. Jag har alltså inte läst fortsättningskurserna som man läser på byggproduktionsinriktningen som har att göra med byggledning (förutom de obligatoriska i tvåan och trean).
Har ingen erfarenhet från byggproduktion sen tidigare. Min enda erfarenhet från byggbranschen är en kortare praktik som jag har gjort under en sommar på ett VVS-konsultföretag.
Min fråga:
Hur borde jag på bästa sätt förbreda mig inför intervjun? Någon som sitter på insider-info om företaget etc?
Jag intervjuades på Skanska i förra veckan. Som jag uppfattade det så trycker de som allra hårdast på
Miljö
Säkerhet
Etnicitet
Jag vet att Skanska trycker extra hårt på just de punkterna men det är ändå väldigt viktiga punkter för samtliga stora byggföretag i framtiden.
Just hur vi måste bygga effektivare byggnader och tänka oss för vad och hur vi bygger.
Samt nollvisionen för olyckor.
Det blir allt fler och fler olika etniciteter på byggena och det är en utmaning som ledare att få alla att jobba för samma mål samt att integrera den kultur hos dom som företaget står för.
Det är iaf de tre punkter jag tröck som hårdast på och jag vet att de uppskattades enormt mycket. Vi pratade inte det minsta om vad jag lärt mig i skolan och angående mina tidigare jobb så pratade vi mest om hur jag tror mina kollegor uppfattat mig.
Lycka till! Tips, läs på väldigt bra om deras värderingar och mål på PEABs hemsida.