2014-02-12, 18:36
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daktor
På kth och säkert andra ställen också så finns ju inr. mot arkitektur, vad innebär det? vad kan man tänkas få för typ av jobb med den inr. och vad brukar h.ing på arkitektkontor jobba med?

Stora delar av arkitektyrket innebär att sitta och rita sakerna i cad-miljö, där skiljer sig ju en byggingenjör på ett arkitektkontor inte särskilt mycket från en konstruktör eller vvsare eller vadsom.
Citera
2014-02-12, 18:59
Medlem
Vad finns det för tips när man ska söka jobb på produktions sidan?
Vad bör man kunna innan man söker jobben (dvs ha stenkoll på)

Är det vanligt byggföretag tar emot praktikanter och tränar dem?
Citera
2014-03-01, 18:03
Medlem
farmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derekstudio
Vad finns det för tips när man ska söka jobb på produktions sidan?
Vad bör man kunna innan man söker jobben (dvs ha stenkoll på)

Är det vanligt byggföretag tar emot praktikanter och tränar dem?

De två första frågorna har jag inget direkt svar på förutom att jag tror de söker arbetsledare som är bra på att handskas med mångfald och få folk att jobba för ett gemensamt mål.

Företagen plockar in väldigt många ingenjörsstudenter för sommarjobb så de efter examen har dom lindade runt sitt finger.

Skanskas P3 program är ett sjukt bra exempel på det.
Citera
2014-03-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Stora delar av arkitektyrket innebär att sitta och rita sakerna i cad-miljö, där skiljer sig ju en byggingenjör på ett arkitektkontor inte särskilt mycket från en konstruktör eller vvsare eller vadsom.

Okej tack, om man hamnar på ett arkitektkontor, hur ser utvecklingsmöjligheterna ut? Kan man avancera till chefspositioner eller jobba med projektledning eller är man fast vid datorn.

Hur stor roll spelar inr. Man väljer under utbildningen, hur ser chanserna ut att jobba med andra uppgifter om man skulle ändra sig eller inte få ngt vettigt jobb inom den inr. Man valt?
Citera
2014-03-08, 15:15
Medlem
hej! tänkte söka till byggingenjör!

1.förstår inte riktigt skillnaden mellan inriktningarna någon snäll som kan förklara? vilken rekommenderar ni?

2. vilka kurser ingår och finns det kurser om miljön? vilken del av miljön?

3. ni som gått utbildningen om tiden går tbx hade ni valt maskiningenjör istället? sitter mellan dessa två utbildningar och vet inte vilken jag ska välja -.- maskiningenjör vs byggingenjör?
Citera
2014-03-09, 20:50
Medlem
ProjectBlues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realmadridlover
hej! tänkte söka till byggingenjör!

1.förstår inte riktigt skillnaden mellan inriktningarna någon snäll som kan förklara? vilken rekommenderar ni?

Inriktning väljer man först i mitten av andra året, då vet du nog själv vad du vill. Läs det du tycker är roligast är mitt generella tips.

Citat:
2. vilka kurser ingår och finns det kurser om miljön? vilken del av miljön?

Läs på respektive universitet/högskolas hemsida. Det finns kurser om miljö, dock inte så många på kth (hing alltså).

Citat:
3. ni som gått utbildningen om tiden går tbx hade ni valt maskiningenjör istället? sitter mellan dessa två utbildningar och vet inte vilken jag ska välja -.- maskiningenjör vs byggingenjör?

Har ingen aning om vad en maskiningenjör jobbar med. Men jag är nöjd över mitt val, det är en rolig bransch att verka i med varierande och spännande arbetsuppgifter.
Citera
2014-03-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProjectBlue
Inriktning väljer man först i mitten av andra året, då vet du nog själv vad du vill. Läs det du tycker är roligast är mitt generella tips.

Läs på respektive universitet/högskolas hemsida. Det finns kurser om miljö, dock inte så många på kth (hing alltså).

Har ingen aning om vad en maskiningenjör jobbar med. Men jag är nöjd över mitt val, det är en rolig bransch att verka i med varierande och spännande arbetsuppgifter.

tack för svaret! trodde att man väljer direkt i början av utbildningen haha... men förstår nu

men när man går in på studera.nu står det "Byggingenjör, Teknik och arkitektur (3 år, 180 hp)" blir inte inriktningen teknik och arkitektur?

annat:
Byggingenjör, Byggteknik (3 år, 180 hp)
Byggingenjör, Fastighetsteknik (3 år, 180 hp)
Byggingenjör, Projekt- och produktionsledning (3 år, 180 hp)

tacksam för svar
Citera
2014-03-10, 19:50
Medlem
ProjectBlues avatar
Vet inte vilken skola det gäller, så det kan stämma som du säger att man söker en inriktning direkt. Det låter däremot konstigt eftersom man lär få mycket flytt mellan inriktningarna och/eller avhopp.

Värt att notera är att det råder inflation i antalet fina namn på utbildningar nu för tiden. På KTH heter t.ex. linjen "byggteknik och design", varför design har kommit med är ju för att locka fler kvinnor men det speglar inte utbildningen särskilt mycket då det är en vanlig byggteknikutbildning.

För att få bättre grepp om vad programmet du hittar på studera faktiskt är så gå in på respektive universitets hemsida och läs upplägget på programmet där. Är man bombsäker på vad man vill hålla på med, visst välj något direkt från början, men det är lätt att vara bombsäker på att en viss sak är rolig, sen när man väl börjar utbildningen märker man att någon annan del är mycket mer intressant än den man valt. Då slipper du problem med att behöva byta osv om du väljer ett universitet där man väljer inriktningen senare.
Citera
2014-03-10, 20:23
Medlem
farmias avatar
Citat:
tack för svaret! trodde att man väljer direkt i början av utbildningen haha... men förstår nu

men när man går in på studera.nu står det "Byggingenjör, Teknik och arkitektur (3 år, 180 hp)" blir inte inriktningen teknik och arkitektur?

annat:
Byggingenjör, Byggteknik (3 år, 180 hp)
Byggingenjör, Fastighetsteknik (3 år, 180 hp)
Byggingenjör, Projekt- och produktionsledning (3 år, 180 hp)

tacksam för svar

Jag går Byggnadsteknik på LiU och det är typ som en "grundkurs" vi lär oss lite om allt.
Skulle du gå teknik & arkitektur skulle du nog läsa typ de samma kurser som mig. Fast lite mer modellering och projektering.

Det brukar först vara när man läser en master som ens utbildning får en viss nish.
Citera
2014-03-11, 02:18
Medlem
Att läsa in ekonomi under utbildningen och ta ut en dubbelexamen är det något som kan rekomenderas? Lönar det sig? Hur ser företagen på en sådan kombo och finns det någon här som gjort det?
Citera
2014-03-11, 14:57
Medlem
Boredbynoobss avatar
Har intervju med PEAB nästa vecka angående en tjänst som arbetsledare för att på sikt (inom 5-6 år) bli platschef. Har redan haft en kort itnervju med HR-personen men nu ska jag intervjuas av både HR-tjejen och en arbetschef på PEAB.

Är civilingenjör sista året och lär vara färdig med min utbildning i Juni. Har inriktat mig på husbyggnad/konstruktion. Detta är egentligen inget som PEAB älskar, utan de vill helst ha personer som läst inriktningen byggproduktion eller husbyggnad. Men har blivit kallad på intervju eftersom de värderar det faktum att jag tydligt poängterat att jag vill bli arbetsledare och jobba med produktion. Jag har alltså inte läst fortsättningskurserna som man läser på byggproduktionsinriktningen som har att göra med byggledning (förutom de obligatoriska i tvåan och trean).

Har ingen erfarenhet från byggproduktion sen tidigare. Min enda erfarenhet från byggbranschen är en kortare praktik som jag har gjort under en sommar på ett VVS-konsultföretag.

Min fråga:

Hur borde jag på bästa sätt förbreda mig inför intervjun? Någon som sitter på insider-info om företaget etc?
Senast redigerad av Boredbynoobs 2014-03-11 kl. 15:02.
Citera
2014-03-11, 20:43
Medlem
farmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boredbynoobs
Har intervju med PEAB nästa vecka angående en tjänst som arbetsledare för att på sikt (inom 5-6 år) bli platschef. Har redan haft en kort itnervju med HR-personen men nu ska jag intervjuas av både HR-tjejen och en arbetschef på PEAB.

Är civilingenjör sista året och lär vara färdig med min utbildning i Juni. Har inriktat mig på husbyggnad/konstruktion. Detta är egentligen inget som PEAB älskar, utan de vill helst ha personer som läst inriktningen byggproduktion eller husbyggnad. Men har blivit kallad på intervju eftersom de värderar det faktum att jag tydligt poängterat att jag vill bli arbetsledare och jobba med produktion. Jag har alltså inte läst fortsättningskurserna som man läser på byggproduktionsinriktningen som har att göra med byggledning (förutom de obligatoriska i tvåan och trean).

Har ingen erfarenhet från byggproduktion sen tidigare. Min enda erfarenhet från byggbranschen är en kortare praktik som jag har gjort under en sommar på ett VVS-konsultföretag.

Min fråga:

Hur borde jag på bästa sätt förbreda mig inför intervjun? Någon som sitter på insider-info om företaget etc?

Jag intervjuades på Skanska i förra veckan. Som jag uppfattade det så trycker de som allra hårdast på

Miljö
Säkerhet
Etnicitet

Jag vet att Skanska trycker extra hårt på just de punkterna men det är ändå väldigt viktiga punkter för samtliga stora byggföretag i framtiden.

Just hur vi måste bygga effektivare byggnader och tänka oss för vad och hur vi bygger.

Samt nollvisionen för olyckor.

Det blir allt fler och fler olika etniciteter på byggena och det är en utmaning som ledare att få alla att jobba för samma mål samt att integrera den kultur hos dom som företaget står för.

Det är iaf de tre punkter jag tröck som hårdast på och jag vet att de uppskattades enormt mycket. Vi pratade inte det minsta om vad jag lärt mig i skolan och angående mina tidigare jobb så pratade vi mest om hur jag tror mina kollegor uppfattat mig.

Lycka till! Tips, läs på väldigt bra om deras värderingar och mål på PEABs hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in