Citat:
Ursprungligen postat av
Daktor
Att läsa in ekonomi under utbildningen och ta ut en dubbelexamen är det något som kan rekomenderas? Lönar det sig? Hur ser företagen på en sådan kombo och finns det någon här som gjort det?
Har själv studerat ekonomi under min tid som byggingenjör men inte tagit examen i det. Tror inte det var avgörande för två öre när jag blev anställd. Men kunskap är aldrig negativt och min chef har nämnt i lönesamtal det är framförallt där som byggingenjörer brister, så han uppskattar det. Byggingenjörer, oavsett om du riktar dig mot produktion eller projektering, kommer i kontakt med den ekonomiska faktorn i betydligt högre grad än andra typer av ingenjörer som jag har uppfattat det, antingen som uppdragsledare eller som platschef senare i yrkeslivet.
Med det sagt, tyvärr tycker jag inte det räcker att studera ekonomi. Det finns otroligt många som studerar ekonomi bara för att det är flashigt eller ett bra tillägg. Det är desto viktigare att ha det genuina intresset för att driva och genomföra ekonomiska projekt och/eller företagande. Men ja, hellre kunskap utan intresse än inget alls.
Känner du att det är skittråkigt eller att det går ut mycket över ingenjörsstudierna så är det bara att skita i det.
Citat:
Ursprungligen postat av
farmia
Jag intervjuades på Skanska i förra veckan. Som jag uppfattade det så trycker de som allra hårdast på
Miljö
Säkerhet
Etnicitet
Jag vet att Skanska trycker extra hårt på just de punkterna men det är ändå väldigt viktiga punkter för samtliga stora byggföretag i framtiden.
Just hur vi måste bygga effektivare byggnader och tänka oss för vad och hur vi bygger.
Samt nollvisionen för olyckor.
Det blir allt fler och fler olika etniciteter på byggena och det är en utmaning som ledare att få alla att jobba för samma mål samt att integrera den kultur hos dom som företaget står för.
Det är iaf de tre punkter jag tröck som hårdast på och jag vet att de uppskattades enormt mycket. Vi pratade inte det minsta om vad jag lärt mig i skolan och angående mina tidigare jobb så pratade vi mest om hur jag tror mina kollegor uppfattat mig.
Lycka till! Tips, läs på väldigt bra om deras värderingar och mål på PEABs hemsida.
Handlar detta om en genuin vilja eller image däremot?
Miljökraven står ju beställaren för. Säkerheten förstår jag. Etnicitet har jag aldrig upplevt som ett problem överhuvudtaget.
Jag kanske låter som om jag är emot detta, det är jag inte, däremot så känns det väldigt krystat och "image"-aktigt snarare än vad man faktiskt gör.
Iofs kanske detta rullar lite off-topic, men tycker det är en intressant diskussion. Finns intresse kanske vi kan starta en tråd om arbetet och företagen i sig i arbetsliv&arbetsmarknad alt. stadsplanering.