2014-03-11, 22:13
Medlem
Boredbynoobss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmia
Jag intervjuades på Skanska i förra veckan. Som jag uppfattade det så trycker de som allra hårdast på

Miljö
Säkerhet
Etnicitet

Jag vet att Skanska trycker extra hårt på just de punkterna men det är ändå väldigt viktiga punkter för samtliga stora byggföretag i framtiden.

Just hur vi måste bygga effektivare byggnader och tänka oss för vad och hur vi bygger.

Samt nollvisionen för olyckor.

Det blir allt fler och fler olika etniciteter på byggena och det är en utmaning som ledare att få alla att jobba för samma mål samt att integrera den kultur hos dom som företaget står för.

Det är iaf de tre punkter jag tröck som hårdast på och jag vet att de uppskattades enormt mycket. Vi pratade inte det minsta om vad jag lärt mig i skolan och angående mina tidigare jobb så pratade vi mest om hur jag tror mina kollegor uppfattat mig.

Lycka till! Tips, läs på väldigt bra om deras värderingar och mål på PEABs hemsida.

Tack så mycket för ditt svar. Förstår inte riktigt det du menar med att "integrera den kultur hos dom som företaget står för" dock. Menar du att man som ledare ska försöka baka in företagskulturen hos arbetare med olika bakgrund eller tvärt om? :/
Citera
2014-03-11, 22:23
Medlem
farmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boredbynoobs
Tack så mycket för ditt svar. Förstår inte riktigt det du menar med att "integrera den kultur hos dom som företaget står för" dock. Menar du att man som ledare ska försöka baka in företagskulturen hos arbetare med olika bakgrund eller tvärt om? :/

Man måste få med alla på samma spår liksom, antar att det mycket handlar om att banka in i skallen på unga grabbar samt personer från andra länder med mindre säkerhetskrav att ha ett bättre säkerhetstänk.

Hur säkra system och maskiner man än har så är det alltid i slutänden hur personen tänker som avgör om en olycka uppkommer eller ej. Det egna beteendet som dom snackar om.
Citera
2014-03-12, 19:00
Medlem
ProjectBlues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daktor
Att läsa in ekonomi under utbildningen och ta ut en dubbelexamen är det något som kan rekomenderas? Lönar det sig? Hur ser företagen på en sådan kombo och finns det någon här som gjort det?

Har själv studerat ekonomi under min tid som byggingenjör men inte tagit examen i det. Tror inte det var avgörande för två öre när jag blev anställd. Men kunskap är aldrig negativt och min chef har nämnt i lönesamtal det är framförallt där som byggingenjörer brister, så han uppskattar det. Byggingenjörer, oavsett om du riktar dig mot produktion eller projektering, kommer i kontakt med den ekonomiska faktorn i betydligt högre grad än andra typer av ingenjörer som jag har uppfattat det, antingen som uppdragsledare eller som platschef senare i yrkeslivet.

Med det sagt, tyvärr tycker jag inte det räcker att studera ekonomi. Det finns otroligt många som studerar ekonomi bara för att det är flashigt eller ett bra tillägg. Det är desto viktigare att ha det genuina intresset för att driva och genomföra ekonomiska projekt och/eller företagande. Men ja, hellre kunskap utan intresse än inget alls.

Känner du att det är skittråkigt eller att det går ut mycket över ingenjörsstudierna så är det bara att skita i det.

Citat:
Jag intervjuades på Skanska i förra veckan. Som jag uppfattade det så trycker de som allra hårdast på

Miljö
Säkerhet
Etnicitet

Jag vet att Skanska trycker extra hårt på just de punkterna men det är ändå väldigt viktiga punkter för samtliga stora byggföretag i framtiden.

Just hur vi måste bygga effektivare byggnader och tänka oss för vad och hur vi bygger.

Samt nollvisionen för olyckor.

Det blir allt fler och fler olika etniciteter på byggena och det är en utmaning som ledare att få alla att jobba för samma mål samt att integrera den kultur hos dom som företaget står för.

Det är iaf de tre punkter jag tröck som hårdast på och jag vet att de uppskattades enormt mycket. Vi pratade inte det minsta om vad jag lärt mig i skolan och angående mina tidigare jobb så pratade vi mest om hur jag tror mina kollegor uppfattat mig.

Lycka till! Tips, läs på väldigt bra om deras värderingar och mål på PEABs hemsida.

Handlar detta om en genuin vilja eller image däremot?

Miljökraven står ju beställaren för. Säkerheten förstår jag. Etnicitet har jag aldrig upplevt som ett problem överhuvudtaget.

Jag kanske låter som om jag är emot detta, det är jag inte, däremot så känns det väldigt krystat och "image"-aktigt snarare än vad man faktiskt gör.

Iofs kanske detta rullar lite off-topic, men tycker det är en intressant diskussion. Finns intresse kanske vi kan starta en tråd om arbetet och företagen i sig i arbetsliv&arbetsmarknad alt. stadsplanering.
Senast redigerad av ProjectBlue 2014-03-12 kl. 19:04.
Citera
2014-03-17, 22:10
Medlem
Finns det några vänliga själar som intresserar sig för byggingenjör, nu när det är dags att söka till högskola?

Hjälper gärna med att svara på frågor om själva utbildningen.

Chalmerist.
Citera
2014-03-18, 19:28
Medlem
Vad finns det för vägar att gå karriärsmässigt förutom arbetsledare > platschef > ?
Citera
2014-03-18, 21:06
Medlem
farmias avatar
Citat:
Vad finns det för vägar att gå karriärsmässigt förutom arbetsledare > platschef > ?

Projektledare, byggherre. Man kan väl göra lite vad man vill bara man visar det.
Citera
2014-03-18, 21:16
Medlem
Citat:
Projektledare, byggherre. Man kan väl göra lite vad man vill bara man visar det.

Okej, men vad finns det för andra vägar att ta istället för att börja som arb.ledare? Och hur är det att göra karriär i byggbranschen generellt?
Citera
2014-03-19, 10:33
Medlem
farmias avatar
Så jävla boss! Både jag och min vän kom in på P3 Skanska!
Citera
2014-03-19, 11:58
Medlem
[quote=farmia]Så jävla boss! Både jag och min vän kom in på [URL=
Citera
2014-03-19, 14:36
Medlem
Byggingenjör - byggproduktio , 180 hp Högskolan i Halmstad
Byggingenjör, Projekt- och p , 180 hp Malmö högskola
BYGGINGENJÖR , 180 hp Chalmers tekniska högskola
Byggingenjör, Byggteknik , 180 hp Malmö högskola
Byggingenjör, Teknik och ark , 180 hp Malmö högskola
Byggingenjörsprogrammet , 180 hp Örebro universitet
Högskoleingenjörsprogrammet , 180 hp Umeå universitet
Högskoleingenjörsprogrammet , 180 hp Karlstads universitet
Högskoleingenjörsprogrammet , 180 hp Uppsala universitet

vad sägs om ovan :/ förslag ? råd? fler byggnadsutbildningar?
Citera
2014-03-19, 15:29
Medlem
Citat:
Så jävla boss! Både jag och min vän kom in på P3 Skanska!

Grattis! kan du berätta lite om ansökan och antagningsprocessen?
Senast redigerad av Daktor 2014-03-19 kl. 15:35. Anledning: citeringen funkade inte
Citera
2014-03-19, 18:27
Medlem
farmias avatar
Citat:
Grattis! kan du berätta lite om ansökan och antagningsprocessen?

Sista ansökningsdatumet var 1a december tror jag.

Utav ca 40 ansökande från min klass ringdes kanske 14 upp för en telefonintervju.
Jag pratade med en HR assistent i ca 30 min som frågad lite om både det ena och det andra. Hur jag såg på etnicitet, miljö och säkerhet. Varför jag pluggar just bygg, starka/svaga sidor. En typisk telefon intervju.

Sen gick 5 personer vidare till personlig intervju, de betalade mitt tåg till sthlm och där träffa jag HRmanager och en headhunter. Då pratade vi mest om skanska och mina möjligheter där, samt vad jag tycker om skanska och varför jag just valt att söka mig till dem. Lite om varför jag tror jag skulle va en bra ledare och varför jag valt att just utbilda mig till byggare.

Sen vart jag uppringd här om dagen och antagen. Plus min vän då, så vi är väl 2 av 40 som kom med. Denna gången vart jag bara frågad om vad jag hade för skostorlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in