2014-01-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmia
Tjena, har telefonintervju med Skanska imorgon ang. P3 programmet! jag vett att dessa frågor dyker upp har ni några bra svar man kan köra?

Vad behöver en ledare kunna i framtiden?
Vad tycker du om säkerhet och etnicitet?
Vad andra ser för fördelar med dig?
Vad andra ser för nackdelar med dig?
Vad du själv ser för fördelar med dig?
Vad du själv ser för nackdelar med dig?
Vad kan jag tillföra P3 gruppen.
Vad plockar jag för position i en grupp?
Varför sökte jag P3?
Hur är jag som person?
Vad har jag för byggerfarenheter?
Vem har jag som idol?

Hur gick det?
Är det nånn form för Summer Internship eller Trainee?
Citera
2014-01-25, 21:04
Medlem
Jag står och väger mellan h.ing, byggteknik & design eller byggproduktion (120hp) båda på kth. Har som mål att arbeta som projektledare/byggledare/platschef. Är inte speciellt sugen på att jobba med cad eller olika beräkningar. Kommer den här utbildningen räcka eller bör jag lägga ett år extra? i så fall varför/varför inte?
Citera
2014-01-26, 16:18
Medlem
farmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtenSidestykke
Hur gick det?
Är det nånn form för Summer Internship eller Trainee?

Gick grymt bra!

Det är deras P3 program det gäller.

Var år tar de 2st studenter från bygg2an på min skola. Bådar väldigt gott då de typ ring upp 5 personer samt slutintervjun inleds första veckan i februari.
Citera
2014-01-26, 20:55
Medlem
Vallemams avatar
Är Byggingenjör som arbetat som konstruktör i 3 år nu. Jag har lite svårigheter att hitta bra vidareutbildningar/fördjupningskurser inom yrket. Några tips??
Citera
2014-01-26, 21:24
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vallemam
Är Byggingenjör som arbetat som konstruktör i 3 år nu. Jag har lite svårigheter att hitta bra vidareutbildningar/fördjupningskurser inom yrket. Några tips??

ABK/UL/AMA AF K-kurser?
Citera
2014-01-27, 19:35
Medlem
Vallemams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
ABK/UL/AMA AF K-kurser?

Har du någon länk till någon av dessa föreslagna utbildningar?
Citera
2014-01-27, 22:15
Medlem
Citat:
Är du verkligen ingenjör?
Citera
2014-01-27, 22:39
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:

No idea, vi har en kvalitetsansvarig som håller koll på sånt och tar upp det när det sker.

Citat:
Ursprungligen postat av shithelmet

Det är inget man direkt kan googlea fram, eller ja någon typ av sådan utbildning kan man väl googlea fram, men man vet ju inte vad det är för nivå på det hela. Chefen vill sällan pynta +10kkr för en utbildning du hittat på google.
Citera
2014-01-28, 20:06
Medlem
Vallemams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shithelmet
Är rätt knepigt att hitta bra fördjupningskurser inom exempelvis praktiska tillämpningar av vindlaster.
Sedan vill man gärna gå kurser som man vet har något värde därav rekommendationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
No idea, vi har en kvalitetsansvarig som håller koll på sånt och tar upp det när det sker.

Det är inget man direkt kan googlea fram, eller ja någon typ av sådan utbildning kan man väl googlea fram, men man vet ju inte vad det är för nivå på det hela. Chefen vill sällan pynta +10kkr för en utbildning du hittat på google.

Man måste välja sina kurser med omsorg helt klart. Sedan är vissa kurser rätt dyra vilket gör att man måste prioritera det viktigaste. Jag tycker även många kurser är inriktade till arbetsledare, platschefer etc.
Citera
2014-01-30, 21:56
Medlem
Tlagnojs avatar
Fördjupningskurser relaterade till tekniken har jag aldrig stött på. Då har det snarare handlat om seminarium eller liknande.
Citera
2014-02-11, 07:25
Medlem
Pierrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daktor
Jag står och väger mellan h.ing, byggteknik & design eller byggproduktion (120hp) båda på kth. Har som mål att arbeta som projektledare/byggledare/platschef. Är inte speciellt sugen på att jobba med cad eller olika beräkningar. Kommer den här utbildningen räcka eller bör jag lägga ett år extra? i så fall varför/varför inte?

Det är nog möjligt att nå dina mål med en 2-årig utbildning men jag kan nog lova att det kommer ta mycket längre tid än med en h.ing-examen men allt beror på hur driven du själv är i ditt yrkesliv. När du ändå är i skolan så skulle jag rekommendera att ta det där sista året för att få en riktig examen med bredare arbetsmöjligheter och snabbare karriärutveckling.
Citera
2014-02-11, 14:13
Medlem
På kth och säkert andra ställen också så finns ju inr. mot arkitektur, vad innebär det? vad kan man tänkas få för typ av jobb med den inr. och vad brukar h.ing på arkitektkontor jobba med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in