2014-03-10, 20:17
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Enligt den där BBC-länken lät det som att med dagens kameror/sökredskap handlar det inte om att man missar vrakdelar de kan se föremål även från luften som inte är större än en basketboll.

Precis. Nu vet jag inte hur snabbt man får fram kameror med HÖG upplösning o kvalitet för flygfoto, men med dem borde man kunna scanna av ganska stora områden på en dag.
Citera
2014-03-10, 20:26
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
"Planet vände."

Det ända som är känt är att planet avvek från den planerade rutten.

"Piloten sände inga larm."

Den/de som befann sig i cockpit kanske valde att inte sända larm etc.?

En annan teori som det kan spekuleras om är syre.

En grekisk flight blev utan syre och alla ombord svimmade. Hur ser trådens deltagare på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Vart är beviset att de har avvikit från färdplanen? Och även om de gjort det, vad säger att det inte är en ruttförändring som är gjord av flygledarna? Teorin i mina ögon avskriven.

Dum att spekulera i att piloterna gjort något fel, en kapten med flera års erfarenhet och en styrman som uppenbarligen är oerhört stolt över sitt yrke (info från Facebook)

Syre, då skulle planet ha fortsatt i förprogrammerad data från flygdatorn (FMS) fram tills det ramlade ner från en holding utanför Peking för att bränslet tagit slut.

Färdplanen, jag har utgått från att de flög norrut mot Peking. En sväng tillbaka är i min värld en avvikelse. Vad är det för bevis du behöver?

Piloterna Om du inte ens kan läsa vad jag skriver, bemöda dig inte heller att ge dig in på en kommentar. Teorin jag spekulerar i är att cockpit är under kontroll av andra än crew från flygbolaget.

Facebook? Hade du förväntat dig att om de planerat ett dåd mot planet att de då hade skyltat med det på deras egna Facebook? Hur tänkte du där?

Om man utgår från att de använde autopilot, så ja, då håller inte mitt resonemang. Men eftersom jag inte har tagit del av info där det bekräftas att de använde autopiloten, så var denna teori värd att lyfta.

Ordet dum har nog aldrig varit högre i kurs än nu.
Senast redigerad av Nicke08 2014-03-10 kl. 20:27. Anledning: stevfal
Citera
2014-03-10, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skid-mask
då hade planet skickat ut nödsignaler

Om flygplanet träffar vattenytan i en hastighet av 800+ knyck så finns det ingenting kvar som kan skicka nödsignaler. Om flightrecorders överlevt själva nedslaget så skulle kanske hydrofonutrustade fartyg som passerar platsen kunna uppfatta signalen men i övrigt så är det som att leta efter en nål i en höstack.

Trasiga givare är för övrigt något som skulle förklara varför flygplanet bara "försvinner" från en rapporterad höjd om 10000m (om det nu inte sprängts eller brutits sönder i luften av någon anledning).
Om flygplanet sprängts eller fallit sönder i luften så borde det dock finnas en del vrakdelar där ute eftersom de individuella delarna då torde ha en markant lägre hastighet när de når havsytan än om det är en CFIT (dock fortfarande inte sagt att de garanterat borde ha hittat något vid det här laget).
Citera
2014-03-10, 20:30
Medlem
Perferos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMonster
Hoppas bara inte att flygplanet har snotts för att användas för något terroristiskt syfte

Är det ens möjligt? Borde ju ha upptäckts på radarn i så fall.
Citera
2014-03-10, 20:31
Medlem
kanelipullas avatar
Hela historien om det försvunna planet från Malaysia Airlanes blir bara konstigare och konstigare. Och absolut ingenting stämmer ihop.. dom har varken hittat delar eller något annat heller för den delen. Dom upptäcker skummare saker ju mer dom börjar rota i det hela. Personer som aldrig varit ombord.. personer som liknar kända personer som gått ombord på planet. Flera pass av olika delar av världen försvunnit och sen andvänts för att checka in på planet. Och inte nog med det.. planet försvann spårlöst på 10.000 km/höjd. Inte ett ljud.. inget "mayday" ens. hmmm.. njaa.. något är riktigt fel. Och vart är planet? Utomjordingar? Jag tror något riktigt onaturligt ligger bakom flygplanets försvinnande.
Citera
2014-03-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Om flygplanet träffar vattenytan i en hastighet av 800+ knyck så finns det ingenting kvar som kan skicka nödsignaler. Om flightrecorders överlevt själva nedslaget så skulle kanske hydrofonutrustade fartyg som passerar platsen kunna uppfatta signalen men i övrigt så är det som att leta efter en nål i en höstack.

Trasiga givare är för övrigt något som skulle förklara varför flygplanet bara "försvinner" från en rapporterad höjd om 10000m (om det nu inte sprängts eller brutits sönder i luften av någon anledning).
Om flygplanet sprängts eller fallit sönder i luften så borde det dock finnas en del vrakdelar där ute eftersom de individuella delarna då torde ha en markant lägre hastighet när de når havsytan än om det är en CFIT (dock fortfarande inte sagt att de garanterat borde ha hittat något vid det här laget).

Det där är något jag tolkade fel och åt andra hållet tidigare. Jag trodde först att mera spår skulle finnas om planet kraschat i vattnet istället för att ha sprängts på höjd. CFIT ner i vattnet ger nog minst spår att gå efter. Små delar på en liten havs yta och som troligen sjunker eller ligger flytande mycket lågt i vattnet. Tester på det här borde nog utföras. En automatiserad flygning ner i vatten ytan (utan personer ombord) med ett uttjänt flygplan så vi lär oss hur mycket vrakdelarna sprids och hur länge vrakdelarna finns kvar att leta efter. En fråga som vore bra att veta svaret på är om stjärtfenan överlever CFIT ner i vattenytan och om där då skulle kunna finnas en alternativ sändare för just en vatten krasch.
Senast redigerad av FulAgent007 2014-03-10 kl. 20:38.
Citera
2014-03-10, 20:36
Medlem
Alltså, nog är sökområdet stort, men som flera sagt tidigare så borde man hittat nåt nu.

Man undrar ju lite om det är nån misslyckad kapning eller pilot som kollat för mycket på Lost och fått hjärnsläpp.
Har dom stängt av transpondern, gått ner på lite lägre höjd för att inte hamna i vägen för andra plan och hållit sig långt från land för att undvika primärradar så kan dom ha tagit sig långt utan att bli upptäckta.
Flyger man sydväst från platsen där planet försvann så är det ju en bit till land.
Citera
2014-03-10, 20:40
Medlem
Jaro Paros avatar
Även om man börjar hitta vrakdelar lär ju spekulationerna inte sluta om man inte hittar "svartalådan" men ljudupptagning i cockpit?
Ungefär som med AF447(?) där det måste ha varit liknande spekulationer.

Lite OT nu men jag såg någon dokumentär om AF447 där man fick höra ljudupptagningen från piloten och hans besättning. Det sista man fick höra var något i stil med "fan vi kommer krascha" och att ljudupptagningen efter det "slutade".

Av ren nyfikenhet är det inte rätt troligt att inspelningen bör ha fortsatt tills dom träffade ytan men att den sista sekvensen var lite för "stark" för oss att få höra.
Citera
2014-03-10, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfero
Är det ens möjligt? Borde ju ha upptäckts på radarn i så fall.

Om man skall spinna iväg utöver det absolut troligaste scenariot (att flygplanet av en eller annan anledning havererat och hamnat i havet) så är det inte omöjligt att en utbildad pilot (kanske en kapare) kan stänga av transpondern och ta ner kärran till kanske under 500m på IFR för att sedan antingen nödlanda i vattnet (det skulle vara ett rent mirakel om någon överlevt) eller ta flygplanet till en förberedd landningsbana i säga Kambodja eller Vietnam utan att någon upptäcker det.
Förmodligen har flygplanet i så fall dykt upp på någon militär eller möjligen civil radarskärm vid något tillfälle men incidentberedskapen är inte som i väst och med rätt kontakter, insikt eller kunskaper så kan det väl vara möjligt.

Det förefaller dock ytterst osannolikt och gärningsmän bakom ett så pass väl förberett tilltag skulle i så fall ha hört av sig vid det här laget.

Tyvärr är det absolut troligaste att flygplanet kraschat och samtliga ombord är förolyckade.
Citera
2014-03-10, 20:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Alltså, nog är sökområdet stort, men som flera sagt tidigare så borde man hittat nåt nu.

Man undrar ju lite om det är nån misslyckad kapning eller pilot som kollat för mycket på Lost och fått hjärnsläpp.
Har dom stängt av transpondern, gått ner på lite lägre höjd för att inte hamna i vägen för andra plan och hållit sig långt från land för att undvika primärradar så kan dom ha tagit sig långt utan att bli upptäckta.
Flyger man sydväst från platsen där planet försvann så är det ju en bit till land.

Hur tänker du då? Sydväst leder på ett ungefär tillbaka till Kuala Lumpur och det är inte särskilt långt
Citera
2014-03-10, 20:43
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ponera att flygplanet fått fel på tex altimeter och att kärran flugit kontrollerat ner i vatten av en hastighet av 800+ knyck. De små bitar av vraket som inte omedelbart slets i småbitar och försvann i havet spreds kanske ett par hundra meter och består i så fall inte mer än av enskilda inredningsdetaljer som du inte ser om du inte tittar i princip rakt på dem från låg höjd.

Nog kommer man hitta vrakdelar om kärran kraschat men havet är som sagt jävligt stort.
Titta på Estonia, trots att det var andra färjor på plats vid haveristen hyfsat fort så drev det iväg både räddningsflottar och folk långt bortanför synhåll på nolltid.

Ett flygplan är i sammanhanget väldigt lite material och det är bara att titta på vad som blev kvar av Air France för att inse att det inte behöver bli några större vrakrester kvar på ytan.

Ja du har bra poänger Praetori, i hela den här tråden så tycker jag att du är den som har bidragit med konkretast information och teoriserande i allmänt!

Men jag tycker endå att det är nått stort fel här, för det första, om man ska tro på uppgiften att planet har försvunnit från radar på marschhöjd så borde det betyda att det blivit disintegrerat i luften på något vis

Och även om det blivit det så borde delar av planet likförbannat synts på radarn, enligt kunniga meddebattörer här i tråden

Så sålänge det inte fanns science fiction teknologi ombord på planet så har detta förmodligen inte hänt heller

Ok en dygning ner i havet utan att synas på primärradar? Njae, antingen har det skett en grov misstolkning här eller så är uppgifterna om att planet plötsligt försvunnit från radar vid marsch-höjd en lögn
Senast redigerad av SkogsEinar 2014-03-10 kl. 20:53.
Citera
2014-03-10, 20:44
Medlem
Aurora16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
AF447 gjorde väl precis så? I ljudets hastighet rätt ner i havet, o de hittade vrakdelar efter ett par dagar. Personligen tvekar jag på att planet gått i vattnet, även om FR24 visar så. Man borde hittat vrakdelar nu i så fall.

Nej, AF447 träffade vattnet med undersidan först i inte mer än 200 km/h
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in