2014-03-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsEinar
Hur FAN kan dom inte ha hittat nått med en så här stor flotta?

Storleken på den här operationen är ju för fan löjlig, om dom inte har hittat nånting efter 3 dar på ytan med allt detta så får man väll anta att det inte finns någonting på ytan att hitta

Sonar är väll det enda alternativet som finns kvar och det kan väll ta ett tag med tanke på att det förmodligen är bara dom större krigsfartygen som har utrustning som är sofistikerad nog för detta

Rätta mig gärna om jag har fel här men om inte annat så är det väll endå jävligt mysteriskt om dom inte hittat ett spår allt detta till trots

Ponera att flygplanet fått fel på tex altimeter och att kärran flugit kontrollerat ner i vatten av en hastighet av 800+ knyck. De små bitar av vraket som inte omedelbart slets i småbitar och försvann i havet spreds kanske ett par hundra meter och består i så fall inte mer än av enskilda inredningsdetaljer som du inte ser om du inte tittar i princip rakt på dem från låg höjd.

Nog kommer man hitta vrakdelar om kärran kraschat men havet är som sagt jävligt stort.
Titta på Estonia, trots att det var andra färjor på plats vid haveristen hyfsat fort så drev det iväg både räddningsflottar och folk långt bortanför synhåll på nolltid.

Ett flygplan är i sammanhanget väldigt lite material och det är bara att titta på vad som blev kvar av Air France för att inse att det inte behöver bli några större vrakrester kvar på ytan.
Senast redigerad av Praetori 2014-03-10 kl. 19:55.
Citera
2014-03-10, 19:55
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ponera att flygplanet fått fel på tex altimeter och att kärran flugit kontrollerat ner i vatten av en hastighet av 800+ knyck. De små bitar av vraket som inte omedelbart slets i småbitar och försvann i havet spreds kanske ett par hundra meter och består i så fall inte mer än av enskilda inredningsdetaljer som du inte ser om du inte tittar i princip rakt på dem från låg höjd.

Nog kommer man hitta vrakdelar om kärran kraschat men havet är som sagt jävligt stort.
Titta på Estonia, trots att det var andra färjor på plats vid haveristen hyfsat fort så drev det iväg både räddningsflottar och folk långt bortanför synhåll på nolltid.

AF447 gjorde väl precis så? I ljudets hastighet rätt ner i havet, o de hittade vrakdelar efter ett par dagar. Personligen tvekar jag på att planet gått i vattnet, även om FR24 visar så. Man borde hittat vrakdelar nu i så fall.
Citera
2014-03-10, 19:55
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsEinar
Hur FAN kan dom inte ha hittat nått med en så här stor flotta?

Storleken på den här operationen är ju för fan löjlig, om dom inte har hittat nånting efter 3 dar på ytan med allt detta så får man väll anta att det inte finns någonting på ytan att hitta

Sonar är väll det enda alternativet som finns kvar och det kan väll ta ett tag med tanke på att det förmodligen är bara dom större krigsfartygen som har utrustning som är sofistikerad nog för detta

Rätta mig gärna om jag har fel här men om inte annat så är det väll endå jävligt mysteriskt om dom inte hittat ett spår allt detta till trots
Jag skulle kalla det ett mysterium om de inte hittade något på ett år. Då kan man börja gå in på andra exotiska spekulationer som t.ex Lost, svarta hål, utomjordingar, att det aldrig har hänt etc etc.

Men jag tror de kommer hitta något om ett par dar. Tänk på att det är ett väldigt stort område de letar över. Bara att planera ett sådant projekt är jobbigt och tänk sen att man ska gå ut och leta också.

Nej jag önskar dem stor lycka i sökningen på planet.
Citera
2014-03-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
AF447 gjorde väl precis så? I ljudets hastighet rätt ner i havet, o de hittade vrakdelar efter ett par dagar. Personligen tvekar jag på att planet gått i vattnet, även om FR24 visar så. Man borde hittat vrakdelar nu i så fall.

Förutsatt att siktförhållandena är goda, sjön är lugn och man letar på rätt ställe.
Det räcker ju med att ett flygplan eller fartyg passerat igenom ett område och missat eventuella vrakdelar med ett par hundra meter för att man skall tappa i söktid.
Det är INTE lätt att hitta saker på öppet hav om de inte flyter märkbart över vattenytan (vilket vrakdelar inte tenderar att göra, snarare tvärtom).
Citera
2014-03-10, 20:00
Medlem
Skid-masks avatar
Citat:

Ett flygplan är i sammanhanget väldigt lite material och det är bara att titta på vad som blev kvar av Air France för att inse att det inte behöver bli några större vrakrester kvar på ytan.

då hade planet skickat ut nödsignaler
Citera
2014-03-10, 20:01
Medlem
Provokatörs avatar
Att dom missat den på militärens radar är inte sannolikt, att dom "missat" att dela informationen är sannolikt. Någon/några vet klart mer än vad som kommit fram i media hittills, så är det alltid.

/Provokatör
Citera
2014-03-10, 20:02
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Jag tycker anda det verkar udda. Om man nu vill smugga droger, eller bega annan olaglig handling, typ dra av en bomb, varfor nyttja ett stulet pass ?
Oddsen for att kan upptackas torde ju anda vara ratt hog. Jag gissar nog mer pa att det var fragan om att komma till ett annat land med EU-pass.

Ja du, kanske vill de inte avslöja sin riktiga identitet? Sen kan terroristen ta risken att upptäckas så länge det leder till hans slutgiltiga mål, att spränga planet. Jag vet faktiskt inte hur smuggling går till men det kan också vara som du säger med tanke på att en av dem såg ut som Balotelli. Det är väldigt lite man vet just nu.

Men hur kan man inte se skillnaden på en afrikansk kille och en italiensk/österrikare? Väldigt skumt alltså. En sak är iallafall säkert, passkontrollen kommer bli hårdare.
Citera
2014-03-10, 20:03
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skid-mask
då hade planet skickat ut nödsignaler

Ja. Under ytan. Nål i en höstack
Citera
2014-03-10, 20:04
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Han är kanske identifierad genom de fingeravtryck de tog på de platser vid ombordstigningen som han befann sig enligt CCTV, dvs då förekom han i daktningsregister av något slag. Mannen är uttryckligen svart enligt Guardians/Mirrors mer noggranna återgivande från dagens presskonferens.

Det framkom uppgifter igår att kinesiska ambassaden hade stämplat båda stulna passen.

Vad vet vi om dessa två herrars seat?

Med tanke på priset så kan det knappas vara annat än turistklass.
Citera
2014-03-10, 20:08
Medlem
Citat:
Förutsatt att siktförhållandena är goda, sjön är lugn och man letar på rätt ställe.
Det räcker ju med att ett flygplan eller fartyg passerat igenom ett område och missat eventuella vrakdelar med ett par hundra meter för att man skall tappa i söktid.
Det är INTE lätt att hitta saker på öppet hav om de inte flyter märkbart över vattenytan (vilket vrakdelar inte tenderar att göra, snarare tvärtom).

Enligt den där BBC-länken lät det som att med dagens kameror/sökredskap handlar det inte om att man missar vrakdelar de kan se föremål även från luften som inte är större än en basketboll.
Citera
2014-03-10, 20:12
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Vad vet vi om dessa två herrars seat?

Med tanke på priset så kan det knappas vara annat än turistklass.

Sittplatserna framkommer inte på biljetterna och det är inte officiellt hur de satt i förhållande till varandra eller i planet. De två passen ska ha rest tillsammans vid minst ett tidigare tillfälle.

Det stämmer inte att ingen har tagit på sig ett terrordåd. Kinesiska martyrbrigaden gjorde det ganska direkt, men de viftas bort av inblandade myndigheter. Det kom dessutom ett hot att spränga Pekings tunnelbana bara några dagar innan.
Citera
2014-03-10, 20:16
Medlem
TheMonsters avatar
Hoppas bara inte att flygplanet har snotts för att användas för något terroristiskt syfte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in