2014-03-10, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sisest
SVT:s replik på Kristina Hultmans DN-debattartikel

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/fallet-sture-bergwall-felaktigheter-om-svts-roll/

GL ser säkert en chans att hänga på?

Med min numera väl kända kritiska inställning till hur DN resonerar när man släpper fram "misstänkliggörarna", som t ex GL och KH, så är det inte svårt att förstå, att jag i SVT-redaktörerna Brohult och Schytts replik läser in en indirekt kritik mot faktagranskningen hos ansvariga på DN.

Hade DN orkat göra minsta faktakoll, så hade man på redaktionen snabbt sett, att det var just SÅC:s yttranden/vittnesmål som legat till grund för åtta felaktiga morddomar!

Om DN:s redaktörer verkligen hade sökt fakta, så hade man ju lätt hittat dessa fakta genom att gå in här i tråden och via länkarna kunna läsa igenom Domarna
DN kanske lär sig så småningom?

Vi har i alla fall nu lärt oss vad KH är för en sorts orm.
Det har i tråden inte synts till något egentligt stöd för varken KH eller hennes artikel.
Det finns med andra ord, trots allt, ett visst hopp för mänskligheten...
Citera
2014-03-10, 14:01
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
SVT:s replik på Kristina Hultmans DN-debattartikel

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/fallet-sture-bergwall-felaktigheter-om-svts-roll/

GL ser säkert en chans att hänga på?

GL läser nog lite generat hennes artikel. Det var ju inte meningen att någon i den skaran skulle låtsas att det får med SB's skuld skulle var på allvar. Vem kunde tro att KH är en sådan idiot?

Intressant att SvT närmast lite roade, utan att nämna GL, lugnt hänvisar KH att läsa på domarna.
Citera
2014-03-10, 14:42
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
GL läser nog lite generat hennes artikel. Det var ju inte meningen att någon i den skaran skulle låtsas att det får med SB's skuld skulle var på allvar. Vem kunde tro att KH är en sådan idiot?

Intressant att SvT närmast lite roade, utan att nämna GL, lugnt hänvisar KH att läsa på domarna.
Ja, SVTs svar ger knappast GL vind i seglen så han ligger nog lågt för stunden.
Senast redigerad av Bohlwinkel 2014-03-10 kl. 15:17.
Citera
2014-03-10, 14:51
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn

Det jag kritiserar DN (och därmed även KH) för, det är att tidningen låter publicera text där det görs antagligt att SB kan vara en mördare, trots att han är frikänd för de åtta mord han en gång [felaktigt] dömdes för!
Att utpeka någon som misstänkt mördare är 'förtal'
Att Sveriges största dagstidning låter publicera artiklar med sådant innehåll är att betrakta som brott mot TF och med tanke på DN:s spridning och artiklarnas genomslagskraft, så lär det vara frågan om 'förtal -grovt brott'

Osäker på förtalslagstiftningen. Om KH hade haft några gedigna argument att komma med, så kanske publiceringen ändå hade varit försvarbar (spridning av uppgifter som skadar den det berör kan, såvitt jag förstått saken, betraktas som förtal även om uppgifterna är sanna, och alltså ev. fällas). Men nu är artikeln mycket illa underbyggd. Att DN tar in den beror nog mest på att de gillar när det är liv i luckan. Det kan dra läsare, och så vidare...
Citera
2014-03-10, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Osäker på förtalslagstiftningen. Om KH hade haft några gedigna argument att komma med, så kanske publiceringen ändå hade varit försvarbar (spridning av uppgifter som skadar den det berör kan, såvitt jag förstått saken, betraktas som förtal även om uppgifterna är sanna, och alltså ev. fällas). Men nu är artikeln mycket illa underbyggd. Att DN tar in den beror nog mest på att de gillar när det är liv i luckan. Det kan dra läsare, och så vidare...

(min fetning)

Det är däremot inte jag!
Det är ett av de juridiska områden där jag råkar ha en del att luta mig mot.

Om KH:s artikel berättigar SB till ett skadestånd, är däremot en helt annan sak.
Vi har ju i o m Fallet TQ alla fått uppleva att svenska domare inte alltid är så nogräknade. Kan de fälla en oskyldig, psykiskt sjuk patient med livslång beroendeproblematik för åtta mord han inte begått, så kan de naturligtvis fria en stackars missförstådd ultrafeministisk kvinna, när hon ju bara försökte göra så gott hon kunde..

Om du tror att DN:s ägare kommer att gilla det "liv i luckan" som kommer att uppstå när och om SB stämmer för 'förtal', så har du en bra bit kvar på din vandring mot Verkligheten.

Se t ex vad 'Niklas-P' postade tidigare idag!

Och ā propos svajiga domare, så känner jag till en skiljedomare som nog är ytterst oberäknelig in praxis..
Senast redigerad av Enzenn 2014-03-10 kl. 15:56.
Citera
2014-03-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7

Det vi ser är hur lagstftningen har satts ur spel, än en gång. Det som borde vara självklart är inte det längre. För det handlar om en grupp människor som lever sina liv i ett vakuum, där regler och lagar inte rör dem.

Det går inte att stämma Kristina Hultman för förtal, för hon upprepar som en papegoja de slutsatser Lambertz framfört, och han är justitieråd och före detta JK som påstås ha granskat Qvickaffären. Och därmed är han insatt i sak. Som högt uppsatt jurist, presumeras han kunna all lagstiftning. Kan någon bli mer kompetent att yttra sig om alla turer kring Sture Bergwall?

Om Lambertz kan och får förtala Sture Bergwall ostraffat, så kan väl Kristina Hultman?

Och för alla andra, är det nu fritt fram, för de har ju Lambertz expertis att luta sig på, precis som de domare, som dömde i de 8 tingsrätterna tidigare hade SÅC. De som driver orätt, ser alltid till att ha någon för att ta smällen, för alla eventualiteter. SÅC och hans minnesforskning är det de kunde luta sig på, när de dömde Sture Bergwall, för 8 mord.

Och SÅC ska inte klaga, för det ingår i den lukrartiva arvoderingen att hans tomma ord, som sakkunnig under ed, kan bli till strul förr eller senare. För hade han inte sagt det han sa, för att fixa bristen på bevis, hade han inte blivit anlitad.

En medborgare dömdes oskyldig i tingsrätterna för 8 mord utan bevisning eller korrekt gärningsbeskrivning, brister som de alla såg till att dölja med en målvakt. Det är en fantastisk efterkonstruktion att ge en sakkunig skulden för avsaknaden av legalitet och objektivitet i domstolarna som bortsåg från rimliga tvivel. Men det menar jag inte att man ska frånta SÅC ansvar, men han ska inte bära ansvaret för rättsskandalen ensam, som den nyttige idiot han är.

Lambertz kan man inte peta på och för SÅC och hans kumpaner är eventuella brott preskriberade, tack vare Lambertz.

För den röda tråden är att alla ljuger och säger vad de vill för ingen behöver ta eget ansvar för egna gärningar. De skyddar varandra och är fortfarande skyddade på bekostnad av oss alla, vanliga medborgare. Det som inte diskuteras är hur de garderar sina egna skinn, och just själva agerandet tyder på att de alla är väl medvetna om vad de ställt till med, men inte vill svara för. De har räddat sina egna skinn, och under tiden hållit en människa frihetsberövad utan grund i västerlandets rättstradition, eller juridiska grunder i det rättssystem som officiellt råder i Sverige.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-03-10 kl. 16:30. Anledning: stavfel
Citera
2014-03-10, 18:12
Medlem
habets avatar
Finns det någon som har tillgång till Axbergers (m fl) rapport "Felaktigt dömda" så att den går att lägga ut som länk här i tråden (eller åtminstone valda delar, skall viss vara på närmare 500 sidor)? Jag skulle vilja se vad som står i den vad gäller synen på oskuld i förhållande till friad i domstol. Har för mig att det i den rapporten fanns skrivningar kring det och med tanke på hur Lambertz försvarade den rapporten och vad han idag säger skulle det vara roligt att se hans konsekvens. Sedan tror jag även att det fanns skrivningar gällande domstolarnas "ansvar" för förundersökningen, med reservation för felaktiga juridiska benämningar.
Citera
2014-03-10, 19:14
Medlem
Sisests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det vi ser är hur lagstftningen har satts ur spel, än en gång. Det som borde vara självklart är inte det längre. För det handlar om en grupp människor som lever sina liv i ett vakuum, där regler och lagar inte rör dem.

Det går inte att stämma Kristina Hultman för förtal, för hon upprepar som en papegoja de slutsatser Lambertz framfört, och han är justitieråd och före detta JK som påstås ha granskat Qvickaffären. Och därmed är han insatt i sak. Som högt uppsatt jurist, presumeras han kunna all lagstiftning. Kan någon bli mer kompetent att yttra sig om alla turer kring Sture Bergwall?

Om Lambertz kan och får förtala Sture Bergwall ostraffat, så kan väl Kristina Hultman?

Och för alla andra, är det nu fritt fram, för de har ju Lambertz expertis att luta sig på, precis som de domare, som dömde i de 8 tingsrätterna tidigare hade SÅC. De som driver orätt, ser alltid till att ha någon för att ta smällen, för alla eventualiteter. SÅC och hans minnesforskning är det de kunde luta sig på, när de dömde Sture Bergwall, för 8 mord.

Och SÅC ska inte klaga, för det ingår i den lukrartiva arvoderingen att hans tomma ord, som sakkunnig under ed, kan bli till strul förr eller senare. För hade han inte sagt det han sa, för att fixa bristen på bevis, hade han inte blivit anlitad.

En medborgare dömdes oskyldig i tingsrätterna för 8 mord utan bevisning eller korrekt gärningsbeskrivning, brister som de alla såg till att dölja med en målvakt. Det är en fantastisk efterkonstruktion att ge en sakkunig skulden för avsaknaden av legalitet och objektivitet i domstolarna som bortsåg från rimliga tvivel. Men det menar jag inte att man ska frånta SÅC ansvar, men han ska inte bära ansvaret för rättsskandalen ensam, som den nyttige idiot han är.

Lambertz kan man inte peta på och för SÅC och hans kumpaner är eventuella brott preskriberade, tack vare Lambertz.

För den röda tråden är att alla ljuger och säger vad de vill för ingen behöver ta eget ansvar för egna gärningar. De skyddar varandra och är fortfarande skyddade på bekostnad av oss alla, vanliga medborgare. Det som inte diskuteras är hur de garderar sina egna skinn, och just själva agerandet tyder på att de alla är väl medvetna om vad de ställt till med, men inte vill svara för. De har räddat sina egna skinn, och under tiden hållit en människa frihetsberövad utan grund i västerlandets rättstradition, eller juridiska grunder i det rättssystem som officiellt råder i Sverige.

SVT1 Debatt 2012-08-30

Göran Lambertz syn på förtal i allmänhet och av Sture Bergwall i synnerhet:

- Du vet också Leif (Silbersky min anm.) att förtal är så långt, långt, lång, långt borta från alla möjligheter. Om du skulle driva den möjligheten skulle du förlora så det bara small om det.
- Nejdå, absolut inte, det vet du. Får man alltså lov att kränka folk och säga att du är skyldig trots att man blivit frikänd i domstol. Menar du som domare i Högsta Domstolen att man får agera så?
- Ja det är självklart att man får säga så om Sture Bergwall.

Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna;

Artikel 6 - Rätt till en rättvis rättegång
2. Var och en som blivit anklagad för brott skall betraktas som oskyldig till dess hans skuld lagligen fastställts.
Citera
2014-03-10, 19:50
Medlem
habets avatar
Citat:
SVT1 Debatt 2012-08-30

- Du vet också Leif (Silbersky min anm.) att förtal är så långt, långt, lång, långt borta från alla möjligheter. Om du skulle driva den möjligheten skulle du förlora så det bara small om det.
- Nejdå, absolut inte, det vet du. Får man alltså lov att kränka folk och säga att du är skyldig trots att man blivit frikänd i domstol. Menar du som domare i Högsta Domstolen att man får agera så?

Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna;

2. Var och en som blivit anklagad för brott skall betraktas som oskyldig till dess hans skuld lagligen fastställts.
(Min fetning)

Om jag inte missminner mig så var det någon i publiken som påpekade just detta i programmet men då förnekade Lambertz att han sagt det!
Citera
2014-03-10, 20:31
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
SVT1 Debatt 2012-08-30

Det är viktigt att komma ihåg att konventionens bestämmelser riktar sig mot stater och staters förvaltning, inte mot privatpersoner. Jag får säga så mycket jag vill att det är helt uppenbart att SB är skyldig till 25 mord om jag nu skulle vilja det (att det eventuellt skulle kunna vara förtal är en annan sak). Problemet med GL är ju att han inte uttalat sig som renodlad privatperson. Han har ju heller inte i strikt bemärkelse uttalat sig som justitieråd eftersom det ju egentligen förutsätter att han redogör för sin uppfattning i domskäl. Han intar någon sorts mellanställning och från den positionen ska han naturligtvis inte säga ett knyst.
Citera
2014-03-10, 20:32
Medlem
Sisests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
(Min fetning)

Om jag inte missminner mig så var det någon i publiken som påpekade just detta i programmet men då förnekade Lambertz att han sagt det!

Jo, det är det som är så bisarrt och frustrerande med justitierådet. Han ljuger och har väldigt kort minne av hur han tidigare uttryckt sig i tal och skrift.

Jfr ca 11:00 min och 21:25 min
https://m.youtube.com/watch?v=azW8oYTjiJA
Citera
2014-03-10, 20:57
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Om DN:s redaktörer verkligen hade sökt fakta, så hade man ju lätt hittat dessa fakta genom att gå in här i tråden och via länkarna kunna läsa igenom Domarna
DN kanske lär sig så småningom?

Glöm ej att DN lagt upp alla domarna på sin hemsida. Kan verkligen en tidning dömas för förtal för vad debattörer säger i en debatt? Jag tror det är lätt att tidningen anklagas för ensidighet om bara ena sidan får komma till tals.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in