2014-03-10, 15:59
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag har två "frågor" ang fågelteorin som förts fram här.

A - Det finns väl inga fåglar som ens är i närheten av att flyga på 10 000 meters höjd?
B - Hur stor behöver en fågel vara för att en kollision skulle slita planet i småbitar? Jag är inte så haj på fysiken men jag får känslan av att det inte ens skulle räcka med en gravt överviktig albatross för att få ett plan att desintegreras i luften.

Nej 10'000m är nog lite väl högt upp även om rekordet för fåglar ligger
på 29'000 fot (8700m).

Citat:
Perhaps the most impressive altitude record is that of a flock of
Whooper Swans which was seen on radar arriving over Northern Ireland on migration
and was visually identified by an airline pilot at 29,000 feet. Birds can fly at altitudes
that would be impossible for bats, since bird lungs can extract a larger fraction of
oxygen from the air than can mammal lungs.
http://www.stanford.edu/group/stanfordbirds/text/essays/How_Fast.html

Gällande fågelkollisioner så är det i första hand rutorna i cockpit samt motorerna
som är de utsatta punkterna.
Citera
2014-03-10, 16:01
Medlem
anderssundborns avatar
  • Fågelteorin
  • Flyplans (o)förmåga att lämna jorden

Två intressanta teorier som diskuterats mycket men som borde kunna lämnas nu?! -.-'
Senast redigerad av anderssundborn 2014-03-10 kl. 16:04.
Citera
2014-03-10, 16:02
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Den bästa säkerheten uppnås igenom att få folk att tro att något inte är möjligt. På samma sätt som de mest rymningssäkra fängelserna är de där fångarna inte tror att det är möjligt att rymma.

Allting är möjligt! Glöm aldrig det!

Att folk (kriminella och ljuskygga individer) alltid kan kringa saker och ting om dom verkligen vill forstar jag, det ligger sa att saga i deras intressen.

Men att man kan resa pa stulna pass trodde jag faktiskt inte var mojligt, i denna datoriserade era.
Jag trodde alla flygplatser faktiskt scannade passen mot en databas, speciellt efter 9/11.
Citera
2014-03-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Att folk (kriminella och ljuskygga individer) alltid kan kringa saker och ting om dom verkligen vill forstar jag, det ligger sa att saga i deras intressen.

Men att man kan resa pa stulna pass trodde jag faktiskt inte var mojligt, i denna datoriserade era.
Jag trodde alla flygplatser faktiskt scannade passen mot en databas, speciellt efter 9/11.

Dom ska göra det tror jag, men gjordes inte i det här fallet, dom låg ju i interpols register dom där 2 med falskt pass.
Citera
2014-03-10, 16:05
Medlem
RolleWests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bannaintekalasfilm
Nån har kanske skrivit det men de utan pass ska tydligen se ut som Balotelli

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18512313.ab

Inlägg # 1413
Citera
2014-03-10, 16:05
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Det känns mer som det handlar om något drogrelaterat. Just för att en annan(kanske högre uppsatt i hierarkin) bokar biljetterna åt dem två personerna med falsk identitet. Tyder på en dominant handling.
"Ni ska göra som jag säger till annars..."- handling

Jag tycker anda det verkar udda. Om man nu vill smugga droger, eller bega annan olaglig handling, typ dra av en bomb, varfor nyttja ett stulet pass ?
Oddsen for att kan upptackas torde ju anda vara ratt hog. Jag gissar nog mer pa att det var fragan om att komma till ett annat land med EU-pass.
Citera
2014-03-10, 16:06
Medlem
Smakarsprits avatar
Frågan har ställts tidigare av mig men jag fick ingen klarhet/inget svar.
Sänder inte svarta lådan ut en signal som de borde kunna upptäcka? Vad är det för signal i så fall som den sänder ut?
Citera
2014-03-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Om planet brutits sönder/exploderat i luften där signalen upphörde så borde man ju
ha funnit vrakrester vid den ungefärliga positionen. Dock har de ju nu utökat sökområdet
både på östra och västra sidan av Malackahalvön, så jag antar att de arbetar efter
hypotesen att planet inte kraschade där signalen upphörde.

Just detta är ju väldigt mystiskt. Om det nu är så att de tror att planet inte krashat/brutits sönder/expoderat där signalerna upohörde så blir ju hypotesen att planet överhuvudtaget INTE krashat/brutits sönder/exploderad betydligt troligare. Tänk efter. Att undvika primärradarn skall ju enligt uppgift vara extremt svårt. Vad är då chansen att planet "av misstag" lyckats undvika radarn i flera hundra kilometer för att därefter krasha. Inte så stor eller hur!?

Alltså: antingen har planet på okänt sätt desintegretats eller störtat inom relativt kort avstånd från där radarsignalerna upphörde. Eller så har vi att göra med en extremt skickligt genomförd kapning! Finns typ bara de möjligheterna!
Citera
2014-03-10, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smakarsprit
Sänder inte svarta lådan ut en signal som de borde kunna upptäcka? Vad är det för signal i så fall som den sänder ut?

På svarta lådan sitter en Underwater Locator Beacon.

http://science.howstuffworks.com/transport/flight/modern/black-box8.htm

Citat:
If a plane crashes into the water, this beacon sends out an ultrasonic pulse that cannot be heard by human ears but is readily detectable by sonar and acoustical locating equipment. There is a submergence sensor on the side of the beacon that looks like a bull's-eye. When water touches this sensor, it activates the beacon.

The beacon sends out pulses at 37.5 kilohertz (kHz) and can transmit sound as deep as 14,000 feet (4,267 m). Once the beacon begins "pinging," it pings once per second for 30 days. This beacon is powered by a battery that has a shelf life of six years. In rare instances, the beacon may get snapped off during a high-impact collision.
Citera
2014-03-10, 16:11
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smakarsprit

Fungerar dåligt under vatten, läs Pudrig svar ovan
Citera
2014-03-10, 16:14
Medlem
Inte orimliga orsaker bakom försvinnandet, i ordning.

1. Pilot Error och medföljande haveri (allt ifrån CFIT, felinställda instrument till spillt kaffe i elektroniken).
2. Nedisning eller insikter i pitotrören och konsekvenserna därav (mao felaktig indikering av flyghöjd i kombination med autopilot och koncentrationen på fel ställe).
3. Materialfel (brand eller servicefel, blixtnedslag, vingarna lossnar).
4. Luftfartssabotage (allt ifrån skrupulös mekaniker till skobombare eller självmord i cockpit).
5. Mid-air collision (kollision med militärflyg, fågel, rymdskrot osv).
6. Annat (naturfenomen, emp, twilight-zone).
7. Konspiration (Lost säsong X, George "Rymdödlan" Bush osv).
Citera
2014-03-10, 16:15
Medlem
Gonos avatar
Det är ju natt där borta just nu så havet är helt becksvart. Mycket osannolikt att de kommer att hitta några vrakdelar som ligger i havet de närmste 8 timmarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in