2014-03-09, 18:39
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
För att glida igenom med raka B:n krävs inte särskilt mycket. Du läser litteraturen, sitter på föreläsningar och seminarier för att sedan skriva tentan. Inte mycket mer än så. Definitivt inte några 40 h per vecka.

För några kan det ta nästan så många timmar i veckan att bara läsa litteraturen + närvara.

Att man inte behöver plugga för att få B är en myt. Man behöver faktiskt plugga betydligt mer än på de flesta andra program. Definitivt mer än på engelska och spanska. Been there, done that.

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Redde ni ut det här eller råder det fortfarande oklarheter? Man måste alltså skilja mellan högskolepoäng och meritvärderingspoäng.

Att det är 310 som gäller som max poäng är det inte jag som bestämt (tyvärr), utan DV.

Absolut, tackar.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-03-09 kl. 18:42.
Citera
2014-03-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
För några kan det ta nästan så många timmar i veckan att bara läsa litteraturen + närvara.

Att man inte behöver plugga för att få B är en myt. Man behöver faktiskt plugga betydligt mer än på de flesta andra program. Definitivt mer än på engelska och spanska. Been there, done that.

Vilka program behöver man inte plugga så mycket på? Undrar bara om jag ska söka juristprogrammet eller inte. Jag är ganska lat.
Citera
2014-03-09, 22:29
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Vilka program behöver man inte plugga så mycket på? Undrar bara om jag ska söka juristprogrammet eller inte. Jag är ganska lat.

Det krävs inte särskilt mycket plugg för att få godkänt/B, nej. Inte heller på juristprogrammet. Är man en idiot kvittar det vad man pluggar, då blir det tufft i vilket fall. Men de flesta som kommer in på t.ex. juristprogrammet är inte idioter, även om en del studenter har skamfilat rykte på just Flashback.
Citera
2014-03-09, 23:21
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego

Jag har läst språk förut (30 hp engelska) och det var mycket mindre att plugga (om det är det du undrar). På de flesta program behöver man egentligen inte plugga särskilt mycket.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-03-09 kl. 23:23.
Citera
2014-03-09, 23:31
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Jag har läst språk förut (30 hp engelska) och det var mycket mindre att plugga (om det är det du undrar). På de flesta program behöver man egentligen inte plugga särskilt mycket.

Instämmer i detta. Jämfört med andra program krävs det betydligt bättre arbetsinsats för att nå godkäntnivån. På många program räcker det ju att man går på föreläsningarna och har grundläggande allmänbildning för att man ska kunna räkna upp de obligatoriska termerna, förstå hur det hänger ihop osv för att nå ett G. På juristprogrammet krävs det att man bemästrar hantverket på ett helt annat sätt vilket hänger ihop med att juridiken är mer av en analysmetod än ett kunskapsämne.
Citera
2014-03-10, 01:14
Medlem
Några som nyligen gått ut programmet som kan berätta vad era gamla klasskompisar (och eventuellt du själv) jobbar med? Kan vara intressant att höra vad som är ett normalt "första jobb".
Citera
2014-03-10, 10:05
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Redde ni ut det här eller råder det fortfarande oklarheter? Man måste alltså skilja mellan högskolepoäng och meritvärderingspoäng.

Att det är 310 som gäller som max poäng är det inte jag som bestämt (tyvärr), utan DV.

Nu kanske inte det är detta som frågan egentligen gällde, men det har väl att göra med att poängsystemet sett likadant ut som på den gamla tiden, dvs. när man läste 20 p per termin istället för 30.
Citera
2014-03-10, 10:16
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nu kanske inte det är detta som frågan egentligen gällde, men det har väl att göra med att poängsystemet sett likadant ut som på den gamla tiden, dvs. när man läste 20 p per termin istället för 30.

Nä, det var inte det som frågan gällde, men det är en trevlig iakttagelse oavsett.

Visst beror det säkert på det. Men man får inte glömma att de poäng som förr gällde inte kallade för "högskolepoäng" utan "kurspoäng". De är, med andra ord, olika storheter helt och hållet, skulle man kunna säga.
Citera
2014-03-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Några som nyligen gått ut programmet som kan berätta vad era gamla klasskompisar (och eventuellt du själv) jobbar med? Kan vara intressant att höra vad som är ett normalt "första jobb".

Gick ut för snart ett år sen. Dom flesta av mina gamla kursare är bitisar på byråer, några sitter ting. Sen finns det folk som fått kvalificerade tjänster på statliga och privata bolag, apoteket bl.a. Några har hamnat som jurist på myndighet heter, bl.a. PTS och kemikalieinspektionen. Föredragande på förvaltningsrätt i form av projektanställning sitter någon på. Lite olika helt enkelt. Dom allra flesta förutom någon enstaka har iaf fått kvalificerade jobb.
Citera
2014-03-10, 12:51
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Snut, sopåkare och handläggare hos Försäkringskassan. Det är de tre från min klass som fått jobb. Vi andra ligger närmare FAS 3 än arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Basiderm
Gick ut för snart ett år sen. Dom flesta av mina gamla kursare är bitisar på byråer, några sitter ting. Sen finns det folk som fått kvalificerade tjänster på statliga och privata bolag, apoteket bl.a. Några har hamnat som jurist på myndighet heter, bl.a. PTS och kemikalieinspektionen. Föredragande på förvaltningsrätt i form av projektanställning sitter någon på. Lite olika helt enkelt. Dom allra flesta förutom någon enstaka har iaf fått kvalificerade jobb.

Väldigt skilda erfarenheter. Vi behöver mer data. Var har ni pluggat, föresten?
Citera
2014-03-10, 12:55
Medlem
Citat:

StenSaxPause är ett troll och har mig veterligen aldrig studerat på juristprogrammet.
Citera
2014-03-10, 15:58
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Jag har läst i Lund. Tog examen 2011 med toppbetyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in