2014-03-09, 22:31
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ett annat möjligt undantag kanske är att det garanterat fanns gott om bränsle på "vår" flight?

Det har du helt rätt i, tänkte inte på det. Så,, finns det någon anledning för kapare att vilja landa i vattnet?

Jag vill nu inte segla iväg alltför långt från realiteten, men låt oss anta att kaparna inte visste hur farligt det var att landa på vattnet och att man möjligtvis hade en eller ett par båtar väntandes som kunde plocka upp kaparna och.. exempelvis kinesiska passagerare för framtida gisslan, om det nu var detta man var ute efter..
Troligt?
Senast redigerad av kato85 2014-03-09 kl. 22:34.
Citera
2014-03-09, 22:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsEinar
Jo men den där manicken är väll det enda man har att gå på i fall av en undervattenskrash helt enkelt, för GPS ska tydligen bli, som jag förstår det, helt värdelös.

Så lär det vara, vanlig "radio" fungerar inte ett smack från havens djup. Däremot leder vatten ljud ganska bra, annat frekvensband
Citera
2014-03-09, 22:33
Medlem
Är det normalt att det ska ta så långt tid att lokalisera planet
med tanke på all radar teknik svarta lådor osv 40 fartyg 34 plan som deltar
Citera
2014-03-09, 22:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1

Mina "fria minnen" från historien säger att det iaf för mig är ganska vanligt att det tar lång tid att lokalisera haverier till havs
Citera
2014-03-09, 22:38
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det har du helt rätt i, tänkte inte på det. Så,, finns det någon anledning för kapare att vilja landa i vattnet?

Jag vill nu inte segla iväg alltför långt från realiteten, men låt oss anta att kaparna inte visste hur farligt det var att landa på vattnet och att man möjligtvis hade en eller ett par båtar väntandes som kunde plocka upp kaparna och.. exempelvis kinesiska passagerare för framtida gisslan, om det nu var detta man var ute efter..
Troligt?
Det låter föga sannolikt att någon skulle göra sig besväret att kapa ett flygplan då. Varför inte bara kapa en båt istället?
Citera
2014-03-09, 22:41
Medlem
Tog man inte hjälp av satelliter för att hitta AF447? Det borde man väl kunna ge en chans här med.
Citera
2014-03-09, 22:43
Medlem
TrialEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Med tanke på att det i regel är stora områden som skall avsökas samt att det är till havs så tycker jag inte det är så märkligt att det tar sin tid att leta rätt på planet.
Citera
2014-03-09, 22:43
Medlem
-DaRude-s avatar
Funderar på sannolikheten för en enorm dekompression. En föranledd explosion skulle ju kunna förklara den plötsliga kommunikationsförlusten åtminstone.
Citera
2014-03-09, 22:47
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Det låter föga sannolikt att någon skulle göra sig besväret att kapa ett flygplan då. Varför inte bara kapa en båt istället?

Bra frågeställning. Det enda jag kan komma fram till är:

1. Det finns person(er) med speciell dignitet bland passagerarna, exempelvis att någon kines med hög politisk ställning funnits bland dessa, som nu de kinesiska myndigheterna håller hemlig.
Detta kan också vara beviset till varför de med falska pass betalat sent före avgången, säg att man gjorde detta efter man fick bekräftat att personen skulle med på just den flygturen.

2. Möjligheten att kapa en båt full med kineser är svårare då man måste göra det på kineiskt hav, av naturliga skäl, och av geografiska skäl är detta en omöjlighet logistiskt sett (frakta båtar och terrorister till valda destination), så därför måste man kapa ett plan som flyger över andra länders hav.

3. Möjligheten att försvinna med båt efter att flyget landat är större än om en båt direkt kapats på sjön, vilket i dett fall troligtvis skulle fått till följd att närgränsande länders marina enheter skulle åkt ut för att lösa gisslansituaitonen till havs.
Citera
2014-03-09, 22:51
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Mina "fria minnen" från historien säger att det iaf för mig är ganska vanligt att det tar lång tid att lokalisera haverier till havs

Ja och det tog väl flera år innan man hittade svarta lådan efter Flight 447.
Med andra ord, även om man lokaliserar vrakdelarna kan det ta flera år innan man kan utreda händelseförloppet och varför det gick som det gick.
Citera
2014-03-09, 22:57
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axiom !!!
CVR (Cockpit Voice Recorder) & DFDR (Digital Flight Data Recorder) dom sk svarta lådorna har inte ngn GPS-sändare dom har en ULB (Under water Locator Beacon) som aktiveras vid kontakt med vatten och sänder ut ljudsignaler under vattnet i 30 dagar.

För det mesta så har flygledningen någorlunda koll på vart haveriet är.

Sen finns det minst 2 ELT (Emergency Locator Beacon) ombord varav en är portabel, dessa aktiveras av G-krafter och sänder på 125.5 Mhz och kan höras på vanlig flygradio VHF dom sänder i 24-48 timmar
Okej, jag mindes inte om det är en GPS sändare eller vad, men min poäng var alla fall att de har nån slags sändare.
Då gäller det att hitta den ungefärliga positionen inom 30 dagars-gränsen.
Om batteriet hinner dö så blir det väääldigt svårt att hitta lådorna, om de har hamnat nånstans långt ifrån resten av flygkroppen dvs.
Citera
2014-03-09, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Ja och det tog väl flera år innan man hittade svarta lådan efter Flight 447.
Med andra ord, även om man lokaliserar vrakdelarna kan det ta flera år innan man kan utreda händelseförloppet och varför det gick som det gick.
Ja, men i Atlanten mellan Sydamerika och Västafrika är maxdjupet på mellan 900 och 4000 meter. De svarta lådorna hittades på, om jag inte missminner mig, ca 3800 meter djup.

I området som MH370 förmodas ha störtat i är maxdjupet under 100 meter.

En viss skillnad, minst sagt.
Senast redigerad av U-Fig 2014-03-09 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in