2014-03-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Enligt aftonbladet:

Ja ,det kanske var så ,nån pilot som hade flygit där 12 timmar tidigare sa att det var stora åskväder och lite turbulens ,men det var ju då det.
Citera
2014-03-09, 22:16
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Intressant om detta stämmer. Som det ser ut på den här bilden har ju planet i så fall färdats en ganska lång sträcka på under 100 meters höjd. Dessutom har det skett innan "kursändringen". Alltså har planet först gått ned strax över vattenytan och sedan gjort en kraftig gir och försökt vända planet i nästan 180 grader. Är det någon som vet om det ens gåratt göra en så kraftig kursändring som bilden antyder?

Det första jag tänker när jag ser den här bilden är att kabinen tappat trycket och man har gått ned och sen försökt vända tillbaka mot land. Men då infinner sig direkt frågan varför inga nödsignaler skickades. Blir bara mer och mer mystiskt det här!

För alla er som tror att Flighradar24 är Guds ord, testa att följa ett par flighter på inflygningen till Arlanda. Det ser ofelbart ut som de landat i diverse träsk på vägen
Citera
2014-03-09, 22:16
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Tappar man kabintrycket vill jag minnas att man går ner till 6000 - 9000 fot, alltså 2000-3000 meters höjd
Citera
2014-03-09, 22:17
Medlem
elegantlywasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Det skumma är ju att planet svänger åt andra hållet på den här bilden.
Tror bara det e flightradar som får problem när kontakten bryts. Dom beräknar att planet ska vara på ett ställe och visualiserar det. När planet sedan inte svarar försöker mjukvaran rätta till det och så blir det såhär. Går att se även när plan landar ibland att dom ska ha åkt rakt in i samhällen enligt flightradar vilket ju naturligtvis inte stämmer.

Har såklart ingen aning hur de programmerat sin mjukvara att agera vid tillfällen då de permanent förlorar kontakten, men att de per automatik då gör antagandet att planet har landat låter iofs inte helt orimligt. Ja, det är väl det ena eller andra. Tappat höjd och sedermera doppat sig eller brutits upp på marsch-höjd.
Citera
2014-03-09, 22:18
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Intressant om detta stämmer. Som det ser ut på den här bilden har ju planet i så fall färdats en ganska lång sträcka på under 100 meters höjd. Dessutom har det skett innan "kursändringen". Alltså har planet först gått ned strax över vattenytan och sedan gjort en kraftig gir och försökt vända planet i nästan 180 grader. Är det någon som vet om det ens går att göra en så kraftig kursändring som bilden antyder?

Det första jag tänker när jag ser den här bilden är att kabinen tappat trycket och man har gått ned och sen försökt vända tillbaka mot land. Men då infinner sig direkt frågan varför inga nödsignaler skickades. Blir bara mer och mer mystiskt det här!

Det du skriver får mig osökt att tänka på detta fallet, med undantag för att man inte gett någon distress-call.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines_Flight_961
Citera
2014-03-09, 22:18
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Enligt aftonbladet:

Dessa uppgifter är dygnsprognoser. Det innebär dock inte att det inte förekommer dåligt väder under vissa tillfällen, må de vara begränsade. Har man maximal otur och den mänskliga faktorn är inblandad (som i Flight 447) kan mycket hända.
Citera
2014-03-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Svarta lådan, eller snarare lådorna, har ju alltid en GPS sändare så att man ska kunna hitta lådorna.
Funkar inte den eller varför hittar de inte lådorna? Den har en begränsad batteritid som kanske redan har dött ut.
Utan signalen så finns det en stor risk att lådorna aldrig kommer hittas. Och utan lådorna är risken stor att de aldrig kommer fram till kraschens orsak.

CVR (Cockpit Voice Recorder) & DFDR (Digital Flight Data Recorder) dom sk svarta lådorna har inte ngn GPS-sändare dom har en ULB (Under water Locator Beacon) som aktiveras vid kontakt med vatten och sänder ut ljudsignaler under vattnet i 30 dagar.

För det mesta så har flygledningen någorlunda koll på vart haveriet är.

Sen finns det minst 2 ELT (Emergency Locator Beacon) ombord varav en är portabel, dessa aktiveras av G-krafter och sänder på 125.5 Mhz och kan höras på vanlig flygradio VHF dom sänder i 24-48 timmar
Citera
2014-03-09, 22:19
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det du skriver får mig osökt att tänka på detta fallet, med undantag för att man inte gett någon distress-call.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines_Flight_961

Ett annat möjligt undantag kanske är att det garanterat fanns gott om bränsle på "vår" flight?
Citera
2014-03-09, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
För alla er som tror att Flighradar24 är Guds ord, testa att följa ett par flighter på inflygningen till Arlanda. Det ser ofelbart ut som de landat i diverse träsk på vägen

Heh, ja jag såg nu att den andra bilden från flightradar24 såg helt annorlunda ut än den första.

Kan det då också vara så att "det vita" är en gissning eller efterhandskonstruktion gjord av flightradar24 för att plan som landar "normalt" brukar gå ned under 100m innan de landar, eller är denna vita färg baserad på någon som helst information som sänds ut från planet?
Citera
2014-03-09, 22:26
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jasså? jag har fått uppgifter om att det var åskväder.

Vore kul om du kunde berätta (gärna med länk) var du fått uppgiften om åskväder ifrån.
Citera
2014-03-09, 22:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Heh, ja jag såg nu att den andra bilden från flightradar24 såg helt annorlunda ut än den första.

Kan det då också vara så att "det vita" är en gissning eller efterhandskonstruktion gjord av flightradar24 för att plan som landar "normalt" brukar gå ned under 100m innan de landar, eller är denna vita färg baserad på någon som helst information som sänds ut från planet?

Intressant fråga, gör FR24 någon extrapolation på data och isf baserat på vad? Min tro har varit att det plottat information som kommit från ett flygplans transponder, alltså ett svar på en "fråga" från ATC secondary radar.

Vore redigt skönt med en expert som kunde reda ut det hela
Citera
2014-03-09, 22:29
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Absolut men detta har inget med GPS att göra, mer med hur u-båtar hittar sina mål i öppen sjö

Det är alltså helt beroende av att man lyckas fånga upp signalerna från planets ELB om jag fattar det rätt

Jo men den där manicken är väll det enda man har att gå på i fall av en undervattenskrash helt enkelt, för GPS ska tydligen bli, som jag förstår det, helt värdelös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in