2014-03-09, 09:58
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag bedömer det som att de tänkbara stödröstarna håller på att ta slut. FP befinner sig i farlig närhet till 4% i dagens demoskop. Moderaterna får 22,6%, inte särskilt många kvar nu som kan rädda det meningslösa stackars centerpartiet kvar i riksdagen. Stödröster kräver att andra partier på samma politiska sida går starkt, idag går de tvärtom uruselt.

Visst men Centern har som sagt en bra bas att stå på,som ofta är tämligen korkad och rätt oinsatt i vad partiet för för politik .
Men Folkpartiet ska definitivt inte känna sig säkra heller.
2014-03-09, 10:05
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag tror att en S+MP regering är det alternativ som är troligast. Även om det inte går att utesluta en minoritetsregering som endast består av S.
S är vana att regera i minoritetsregeringar och ofta löst det med hoppande stöd. Så givetvis är det ett alternativ. Till skillnad mot den så kallade alliansen har de tidigare förstått att förankra sina beslut innan de gått till omröstning. I stort sätt kan man med visst fog anklaga sittande alliansregering att ha strunta i det under nuvarande mandatperiod. Det har lyckats rätt väl eftersom SD oftast röstat med regeringen då de kunde ha fällt den.
För Sd skull så är ju en regering mellan sossar och miljöpartister en dröm,vilken bygger upp för ett jättlyft till valet 2018.
Men sossarna lär tvingas släppa in Vänstern i en regering ihop med MP,vilket knappast är en dröm för renläriga socialdemokrater.
Angående att rösta med regeringen så vet du att sossarna bara röstat några procent mindre med regeringen än SD,mest för att regeringen kommit till SD före man lagt fram förslagen.
men även när man är överens så brukar ju sossar och miljöpartister strula till det och rösta fel..
2014-03-09, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
sossarna lär tvingas släppa in Vänstern i en regering
Det kommer aldrig att hända. Aldrig. V är i grunden inget demokratiskt parti och har därför inget i en socialdemokratisk regering att göra. Enda chansen för en gammal vpk:are att ingå i en S-ledd regering är att konvertera från kommunismen till socialdemokratin. (Ylva Johansson gjorde det mycket kloka valet.)
2014-03-09, 15:11
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Demoskop / Expressens senaste mätning gjord mellan 25/2 - 5/3, 1251 personer deltog i telefonintervjuerna, andelen osäkra väljare var 14,3%.

S 32,7% (-1,8)
V 8,4% (+1,1)
MP 12,5% (+2,9)

SD 10.0% (+1,2)

M 22,6% (-2,3)
FP 5,1% (+0,1)
C 3,6% (-0,7)
KD 3,3% (-0,7)

Övriga 1,8% (+0,1)

S+V+MP 53,7% (+2,4)
M+FP+C+KD 34,6% (-3,5) exkluderar man C + KD får alliansen 27,7%

http://www.expressen.se/nyheter/samsta-resultatet-for-alliansen-sedan-1998/

Alliansens kräftgång fortsätter således och stödet för dem är det lägsta sedan 1998

Tog bort inlägget det blev ingen tydlig bild.
Senast redigerad av Gefundenes F 2014-03-09 kl. 15:13.
2014-03-09, 21:26
Moderator
v50s avatar
Metro / Youguvs väljarbarometern för mars, 1 422 personer deltog i onlinepanelen och mätningen utfördes mellan 5 februari-4 mars.

S: 33,0% (+0,7)
MP: 8,6% (+0,6)
V: 8,3% (-1.0)

SD: 11,5% (+1,2)

M: 23,7% (-1,3)
C: 4,6% (+0,2)
FP: 5,2% procent (-0,8)
KD: 3,9% (+0,4)

Övriga partier: 1,4% (+0,1)

S+V+MP 49,9% (+0,3)

M+FP+C+KD 37,4% (-1,5)

http://www.metro.se/nyheter/moderaterna-har-tappat-240-000-valjare-till-sd/EVHnci!sZ9KMxM5PsO9w/
2014-03-09, 21:32
Medlem
Vad händer i praktiken med siffrorna och procentenheterna om något parti åker ur riksdagen? Säg t.ex. att SD i opinionsundersökningar får 15% av rösterna när alla partier som sitter i riksdagen i nuläget räknas med. Vad händer om SD får motsvarande antal röster under valet, men C och KD hamnat under 4%? Blir det inte då en större procentenhet för SD?
2014-03-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XiongShi
Vad händer i praktiken med siffrorna och procentenheterna om något parti åker ur riksdagen? Säg t.ex. att SD i opinionsundersökningar får 15% av rösterna när alla partier som sitter i riksdagen i nuläget räknas med. Vad händer om SD får motsvarande antal röster under valet, men C och KD hamnat under 4%? Blir det inte då en större procentenhet för SD?

Procenten förändras inte, däremot så kommer partierna som klarar spärren få fler mandat att dela på.
2014-03-09, 23:39
Medlem
Menveds avatar
Moderaterna störtdyker i opinionen.

http://www.metro.se/nyheter/moderaterna-har-tappat-240-000-valjare-till-sd/EVHnci!sZ9KMxM5PsO9w/

http://status.st/

På ett år har man tappat mer än fyra procentenheter. På lite mer än två år har man tappat mer än tio procentenheter. Det är möjligt att man i valet ligger under 20 procent, alltså att man är tillbaka på mer normala nivåer för partiet. eller till och med under genomsnittet sedan 1990. Detta kan allvarligt hota eftermälet för Reinfeldt och Borg, något som glädjer mig något oerhört då jag anser dessa båda vara två av de mest destruktiva politiska ledarna i Sverige under min livstid.
Senast redigerad av Menved 2014-03-09 kl. 23:42.
2014-03-10, 07:53
Medlem
murder_us avatar
Det hade vart intressant att se ett diagram över miljöpartiets aiffror i samma stil som det på status.st.
Ena mätningen är det 12.5 och andra 8.6. Ett ganska stort glapp mellan instituten.
2014-03-10, 09:04
Medlem
Powergirls avatar
Det finns egentligen inget att kommentera mer än att alla siffror visar att det är kört för det sjunkande skeppet vid namn alliansen.

När det gäller MP och dess spretande siffror så visar SD ungefär samma spretighet vilket kan tyda på att dessa partier är svår att ställa diagnos/prognos på.
2014-03-10, 09:18
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Låt dig inte luras av deras bluff-siffror. De fick uppemot 12 % i fler mätningar innan valet 2010 också, men vad var det de fick i valet? 7.3 %. MP är nästan alltid överskattade så man ska alltid ta deras siffror med en grov nypa salt.

Jag hoppas borgarna inte blir helt krossade i valet, jag vill inte se en för stor dominans från de rödgröna. Jag vill ha en balanserad terrorbalans. Det perfekta vore om sossarna snodde röster från både V och MP och vann valet, och i stort kan styra helt själva, möjligtvis att FP eller C horar över till S. Jag vill absolut inte se V och MP med ministerposter i alla fall så jag hoppas de inte ökar märkbart i valet. Sedan får gärna SD blir ett 12-procentsparti, trots deras falskhet, ryggradslöshet och kraftlöshet.

Jag satt å lyssnade på nyheterna där jag hörde att MP stigit som fan å var det tredje största partier just nu.

Störtade in här och började läsa. Vill bara tacka dig för att du skrev det här inlägget, jag kände mig genast lugnare av det faktiskt.

Jag fullständigt fasar över att MP ska få inflytande, att dom ska få många röster.. Får se hur det blir efter valet, går det helt åt helvete tror jag att jag på allvar lägger fram idén om att flytta från det här landet till min sambo. Ska köpa hur i höst eller vinter, jag kanske ska hålla mig tills jag fått se hur det här går
2014-03-10, 12:44
Medlem
Fris avatar
Jag tror att MP och SD är extra känsliga för att urvalet är representativt för de som verkligen röstar. Detta därför att deras väljarunederlag domienras av distinkta grupper bestämt kommer att, respektive aldrig någonsin kan tänka sig, rösta på dem. Detta i kombination med att de är relativt små. Både S och M har 20+% röster som skvalpar mellan dem och jag tror opinionsinstituten har lättare för att prognosticera vartåt den flocken trendar för tillfället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in