2014-03-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
De ligger på 4,6 i en undersökning. En undersökning säger inget.
Där tror du fel - igen. Just den här undersökningen säger att FP har nått nytt bottenrekord. Ska bli riktigt underhållande att se Björklund lämna det sjunkande skeppet tillsammans med de andra två figurerna i 4-procentstrion.
2014-03-06, 15:31
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja, framför allt om den fortsätter öka/stabiliserar sig vid ca 2 %. Jag befarar dock att en alltför stor del av de 1,7 % tillhör F!.

Neeej (tveksam) om miljöpartiet och V ökar så borde inte Fi också gör det. Massa borgarkvinnor kan inte plötsligt blivit vänsterfeminister, det är inte rimligt.

Om FB ska vara en värdemätare (mest då vad män tycker ) så har nationalistiska krafter ökat. Å andra sidan hur har Svp kunna få genomslag?

Kan ju vara så att det är många små vänstergrupper som också ökat, De har fått mycket genomslag i media även om det inte är positiva omdömen.

Jag tror att mätningen är behäftat med ett stort mätfel. De har inte fått tag på en hälften av dem de sökt. Att bara 9% är osäkra tyder på att massor av folk håller sig undan helt, även om de är tvärsäkra på vad de ska på rösta i valet.
2014-03-06, 15:35
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Där tror du fel - igen. Just den här undersökningen säger att FP har nått nytt bottenrekord. Ska bli riktigt underhållande att se Björklund lämna det sjunkande skeppet tillsammans med de andra två figurerna i 4-procentstrion.

Jag tror inget. Det är mycket bättre att kolla på vilket snitt partierna fått efter flera undersökningar. Det är ett faktum.

http://status.st/

FP har fått 5,7 den här månaden. Även C skulle komma in i riksdagen med sina 4,0.
2014-03-06, 16:45
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Jag tror inget. Det är mycket bättre att kolla på vilket snitt partierna fått efter flera undersökningar. Det är ett faktum.

http://status.st/

FP har fått 5,7 den här månaden. Även C skulle komma in i riksdagen med sina 4,0.

Dessvärre får vi se minst två av de tre små Allahianspartierna i riksdagen igen. Men det kommer att nagga Moderaterna ganska hårt i kanten med kamrat-4% röster. Vi har ju även SD som äter sig in i M; hur länge orkar M vara donator innan missnöjet blir öppet?

Dock är det osäkert om SDs smygmoderater stannar när det väl står vid valurnan - denna grupp är ytterst flyktig, och det kan handla om 2-3 procentenheter i värsta fall. Detta är en märklig väljargrupp - dom är för bidragsmassinvandring bara om det är Imam Reinfeldt som står för den

Folkpartiet är dessvärre omöjliga att bli av med, inte ens en helt värdelös skolpolitik räcker. Det finns en trogen skara drönare som alltid röstar på FP, plus att FP är experter på populistiska valrörelser. Detta riskerar Sveriges framtid som fri västerländsk demokrati i och med Westerberg-doktrinen. Ja det kan redan vara försent, Allahiansens år vid makten kan bli fatala för Sverige.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-03-06 kl. 16:50.
2014-03-06, 17:15
Medlem
Citat:
Jag tror inget. Det är mycket bättre att kolla på vilket snitt partierna fått efter flera undersökningar. Det är ett faktum. http://status.st/ FP har fått 5,7 den här månaden. Även C skulle komma in i riksdagen med sina 4,0.
Bravo! Du har slutat tro. Ok, då kan vi börja tala fakta. Och faktum är att FP sjunker som en blyklump. Det framgår med all tydlighet av både enstaka opinionsundersökningar och månadsvisa sammanvägningar. Eller hur, min vän.
2014-03-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Övriga väljarsympatier tar ett skutt och ökar 70%! Kan det vara SvP som är på gång? Eller Ny Demokrati som är partiet jag tänker rösta på.
Även om SvP skulle ha ett procents stöd i landet idag, skulle det knappast synas så väl i opinionsundersökningar. Vi talar här om ett väldigt stort mörkertal. Ta SDs mörkertal multiplicerat med 2 eller 3. Det skulle dock inte förvåna mig om FI är störst i mätningar i övriga-kategorin eftersom det är ett väldigt politiskt korrekt parti och det är nog liksom MP väldigt överskattade i mätningar. Liksom MP hade ofta tvåsiffriga siffror innan valet 2010, slutade de på drygt 7 % i valet. Samma sak gäller för FI. Spelar ingen roll hur ofta de får över en procent i mätningar, de kommer ändå hamna på runt 0.5 %. Börjar FI få 2 % i mätningar kommer de förmodligen klara en procent i valet.

Visst är övriga-kategorin intressant att hålla ett öga på då man är förbannat trött på de etablerade partierna, men samtidigt är det väldigt intetsägande. Det går aldrig att dra några relativt säkra slutsatser så länge övriga-kategorin befinner sig runt 2 %. När det börjar dra uppåt 3-4 % förtjänar det dock lite uppmärksamhet tycker jag.
2014-03-06, 20:00
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Nej, jag skrev:

Pollar är således felvisande om jag har rätt i att det finns folk som röstar på SD som inte vill skylta med det innan valet. Dessutom är klicken i "övrigt" intressant att följa.

Jaha, jag att du förstod den systematiska felheten. Men varför ens svara mig då? Det är en helt annan diskussion som du försöker driva, jag diskuterade opinionsundersökningar utan systematiska fel eller skevhet.
2014-03-06, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Neeej (tveksam) om miljöpartiet och V ökar så borde inte Fi också gör det. Massa borgarkvinnor kan inte plötsligt blivit vänsterfeminister, det är inte rimligt.

Om FB ska vara en värdemätare (mest då vad män tycker ) så har nationalistiska krafter ökat. Å andra sidan hur har Svp kunna få genomslag?

Kan ju vara så att det är många små vänstergrupper som också ökat, De har fått mycket genomslag i media även om det inte är positiva omdömen.

Jag tror att mätningen är behäftat med ett stort mätfel. De har inte fått tag på en hälften av dem de sökt. Att bara 9% är osäkra tyder på att massor av folk håller sig undan helt, även om de är tvärsäkra på vad de ska på rösta i valet.
Visserligen sant att F!/andra vänstergrupper förmodligen inte ökat nämnvärt när både V och MP går starkt framåt i opinionsundersökningarna.

Att SvP ökar skulle vara önskvärt, men föga troligt. I så fall, som du skriver, varför nu?

KVP? SPI Välfärden? PP?
2014-03-06, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Visserligen sant att F!/andra vänstergrupper förmodligen inte ökat nämnvärt när både V och MP går starkt framåt i opinionsundersökningarna.

Att SvP ökar skulle vara önskvärt, men föga troligt. I så fall, som du skriver, varför nu?

KVP? SPI Välfärden? PP?

Därför att SvP var ett helt nytt projekt 2008/2009 och det säger ju sig självt att partiet knappast skulle hinna växa och mobilisera till valet 2010. Frågan man snarare borde ställa sig, med bakgrund av hur extrem massinvandringen varit och är, samt mångkulturen och den politiska korrektheten över huvud taget, varför har inget nationalistiskt parti vuxit tidigare?

Jag anser att det finns två svar på den frågan:

1. SD har tidigare varit ventilen för frustrerande svenskar och även hur mycket Sverigedemokrater förnekar det, så har SD förändrats rejält på kort tid. Sedan har många helt enkelt satt sin tro och hopp till partiet och velat i desperation få in de i vår riksdag. Nästan alla SvP-förespråkare på Flashback röstade på SD 2010 inklusive mig själv.

2. De mer renodlade nationalistpartierna tidigare (ND och NSF) har antingen inte varit mogna för uppgiften eller har de satt krokben för sig själva. ND fick en bra tillväxt rätt hastigt ett tag, men sedan har de klantat sig och nu är partiet dött i praktiken, så ND är ute ur leken. NSF hade både en för radikal image för utomstående och organisationen kändes allmänt som att den hade spelat ut sin roll över huvud taget.

Summa summarum: Ett nationalistiskt parti har inte kunnat växa tidigare på grund av att de organisationer som fanns satte krokben för sig själva och Sverigedemokraterna var hoppet för många. Nu är både ND och NSF ute ur leken och SvP är det enda alternativet för nationalister. Nu är även Sverigedemokraterna Sveriges tredje största parti och det finns ingen risk i världen att de skulle åka ur riksdagen nu. Det i samband med att partiet har gjort många besvikna (nolltoleransen, mjäkigheten och "gänget i toppen" som spottar på gräsrötterna) så har kanske helt enkelt många bestämt sig för att rösta på SvP? Sedan gör mååånga misstaget att tro att alla som kommer rösta på dem är renodlade nationalister, det tror jag verkligen inte är fallet. Tror det kommer röra sig om väldigt många besvikna och frustrerade Sverigedemokrater som proteströstar och övriga människor som är så lessa på invandringen, mångkulturen och den politiska korrektheten att de vill göra en skarp markering mot eliten.

Svenskarnas parti känns ärligt talat som det allra första seriösa etnonationalistiska partiet på väldigt länge som faktiskt har stor potential. Partiet är pragmatiskt och fokuserar inte på ideologi utan på Sveriges och svenskarnas överlevnad. Lägg där till att partiet är extremt aktivt både på internet och i verkligheten. Det leder till resultat. Och aldrig tidigare har det funnits en sådan stor väljarbas som missnöjda/förbannade Sverigedemokrater, så det känns verkligen inte konstigt att SvP växer just nu.

Nu säger jag inte att jag tror att SvP kommer få en procent i valet eller något, men vad sägs om 0.5 %? Jag är övertygad om att det finns åtminstone 15 % i Sverige som är benägna att rösta emot invandringen, är det då så orimligt att tro att en halv procent av dessa är så frustrerade och förbannade att de röstar radikalt?
2014-03-06, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Bravo! Du har slutat tro. Ok, då kan vi börja tala fakta. Och faktum är att FP sjunker som en blyklump. Det framgår med all tydlighet av både enstaka opinionsundersökningar och månadsvisa sammanvägningar. Eller hur, min vän.
lär väl inte bli lättare efter att lund o uppsala universitet hamnat utanför topp 100.
2014-03-07, 07:16
Moderator
v50s avatar
Demoskop / Expressens senaste mätning gjord mellan 25/2 - 5/3, 1251 personer deltog i telefonintervjuerna, andelen osäkra väljare var 14,3%.

S 32,7% (-1,8)
V 8,4% (+1,1)
MP 12,5% (+2,9)

SD 10.0% (+1,2)

M 22,6% (-2,3)
FP 5,1% (+0,1)
C 3,6% (-0,7)
KD 3,3% (-0,7)

Övriga 1,8% (+0,1)

S+V+MP 53,7% (+2,4)
M+FP+C+KD 34,6% (-3,5) exkluderar man C + KD får alliansen 27,7%

http://www.expressen.se/nyheter/samsta-resultatet-for-alliansen-sedan-1998/

Alliansens kräftgång fortsätter således och stödet för dem är det lägsta sedan 1998
2014-03-07, 07:57
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Demoskop / Expressens senaste mätning gjord mellan 25/2 - 5/3, 1251 personer deltog i telefonintervjuerna, andelen osäkra väljare var 14,3%.

S 32,7% (-1,8)
V 8,4% (+1,1)
MP 12,5% (+2,9)

SD 10.0% (+1,2)

M 22,6% (-2,3)
FP 5,1% (+0,1)
C 3,6% (-0,7)
KD 3,3% (-0,7)

Övriga 1,8% (+0,1)

S+V+MP 53,7% (+2,4)
M+FP+C+KD 34,6% (-3,5) exkluderar man C + KD får alliansen 27,7%

http://www.expressen.se/nyheter/samsta-resultatet-for-alliansen-sedan-1998/

Alliansens kräftgång fortsätter således och stödet för dem är det lägsta sedan 1998

Snart dags för upplösningstendenser och inbördeskrig inom Alliansen.
Intern kritik mot respektive partiledning och gentemot andra allianspartier i takt med att slutet närmar sig.

Snart kommer de som planerar att överleva att distansera sig från sina respektive partiledningar och sönderfallet accelererar.

Minskningen börjar på allvar också nå M och bör rimligen påverka förtroendet för partiledningen och den hyllade duon Reinfeldt och Borg.
Lägg till den impopuläre partisekreteraren Kent Perssons isärfallande organisation och goebbelsliknande uttalanden och själva organisationen framstår som illa fungerande och splittrad.

Det kommer att bli en lång resa med hat, panik, förtvivlan och frustration innan alliansregeringen upplöses och för alltid försvinner till historiens soptipp.

Hur resonerar M väljare vad gäller stödröstning nu när moderpartiet faller i opinionen och det är två allianspartier som ligger under spärren?

Alliansen krymper och faller tillbaka fastän de inte har en konkret motpart - man har inget att väga alliansens politik gentemot, De rödgröna har inte konkretiserat någonting ännu och har inte lämnat besked hur de skall samverka, vilket gör haveriet för alliansen desto större.
Väljarna väljer något helt okänt istället för vad man har!

Sannolikt så är det också många alliansväljare som visar sitt missnöje med alliansens passivitet, orkeslöshet och populistiska skuggande av de rödgrönas utspel.

Lägg till Sd som tagit 5 % av alliansens väljare.

Just detta torde omöjliggöra en återhämtning för alliansen - det som kan ta tillbaka väljare från Sd alienerar de väljare man behöver återerövra från de rödgröna.

Så går det när man inte driver en egen linje i de frågor som är Sd:s paradfrågor och alienerar sig med de rödgröna i alla frågeställningar med motiveringen att ett parti som Sd skall inte få något inflytande, då begränsar man sitt handlingsutrymme.

Hade alliansen drivit en egen invandringspolitik, tuffare tag mot brottslighet och en bättre försvarspolitik istället för att helt gå ihop med de rödgröna så hade de avväpnat Sd och hade samtidigt haft en chans att nå mittenväljare - nu betalar man priset.

Något för de efterträdare som skall försöka bringa ordning i den rykande hög av misslyckanden som Reinfeldt och hans allianskollegor lämnar efter sig.
Senast redigerad av medelklassman 2014-03-07 kl. 08:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in