2014-03-07, 08:23
Medlem
Roadworkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

S+V+MP 53,7% (+2,4)
M+FP+C+KD 34,6% (-3,5) exkluderar man C + KD får alliansen 27,7%
Om C och KD åker ur så blir det en massa stolar över och fördelningen blir annorlunda.
Någon som är bra på att räkna om detta?
14.3% var osäkra också.
Senast redigerad av Roadworker 2014-03-07 kl. 08:26.
2014-03-07, 09:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Demoskop / Expressens senaste mätning gjord mellan 25/2 - 5/3, 1251 personer deltog i telefonintervjuerna, andelen osäkra väljare var 14,3%.

S 32,7% (-1,8)
V 8,4% (+1,1)
MP 12,5% (+2,9)

SD 10.0% (+1,2)

M 22,6% (-2,3)
FP 5,1% (+0,1)
C 3,6% (-0,7)
KD 3,3% (-0,7)

Övriga 1,8% (+0,1)

S+V+MP 53,7% (+2,4)
M+FP+C+KD 34,6% (-3,5) exkluderar man C + KD får alliansen 27,7%

http://www.expressen.se/nyheter/samsta-resultatet-for-alliansen-sedan-1998/

Alliansens kräftgång fortsätter således och stödet för dem är det lägsta sedan 1998

Är det någon som begriper psykologin bakom det fortsatt raset för alliansen? Framgång föder framgång heter det och att ingen vill tillhöra den förlorande sidan. Visst men någon mått av integritet måste väljarna ha. Om de en gång tyckte att alliansen var värd att rösta på kan ju inte alla överge den tanken och varför sker det inte på en gång när man insett att man tänkte fel.

Nu sippra det ut hela tiden som ur ett litet hål som bara växer.

Att MP plötsligt har 12,5% vad har hänt inom miljöområdet som motiverar det? Eller är det protester mot att försvaret ska stärkas eller är det för att vi haft en varm vinter och elöverskottet gör att vi kan stänga kärnkraftsverk?
Det gör mig ännu mer frågande inför hur folk tänker.

Men så har vi mätfelet de som är alliansens sympatisörer vågar inte yppa det utan tiger och den stora massan av osäkra väljare är egentligen vindflöjlar som flaxar med dit vinden blåser.

Jag ser en stor fara med att låt de rödgröna bli för stora. Alla deras våta drömmar om skattehöjningar på fastigheter, förmögenheter, bensin, el kan infrias om de anser sig ha ett gigantisk stöd för det.

Deras grundläggande förbudsmentalitet vaknar till liv, manifesterat genom förbud att var anonym på nätet, förbud mot misshagliga webbsidor. Förbud mot icke demokratiska partier (vilka bestämmer de rödgröna trojkan). Givetvis en massa förbud på miljöområdet kanske förbud mot vad vi får äta och läsa mm.

Har folk glömt alla skäl till att de valde bort de rödgröna två val i rad. Ska de nu ge dessa för friheten så farliga partier en förödande stor majoritet?

Min förhoppning är att det är ett mätfel. Vi behöver en tredje kraft tillräckligt stor för att balanser de dårskaperna som uppkommer om den ena sidan tror sig fått ett allsmäktigt mandat.
2014-03-07, 09:48
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadworker
Om C och KD åker ur så blir det en massa stolar över och fördelningen blir annorlunda.
14.3% var osäkra också.

Visst skulle det vara skönt om en massa politiskt korrekta politiker får lämna rikspolitiken. De kommer nog inte tillbaks. Men de kommer bara nya framvaskade av den rödgröna sidans framgångar. Att tro att dessa skulle vara mindre rabiata är fel. De kommer att försöka överträffa sina föregångare i politisk korrekthet. Vi kommer att översköljas av nya galna påhitt.

Visst finns det några mandat att tjäna på att några procent försvinner under spärren. Enkel mattematik ger att 350 mandat ger 3,5 mandat per procent om alla 100% räknas. 3,6 mandat vid 95% och 3,8 mandat om 90% av rösterna tillfaller något parti som får över 4%.

Men det går att räkna exakt med hjälp av valmyndighetens metod på deras hemsida. Knappt värt mödan då ingen vet hur det kommer att bli.
2014-03-07, 10:27
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadworker
14.3% var osäkra också.

Jodå:

(FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden

Resultatet blir alltså en socialdemokratisk minoritetsregering. Till MPs stora förvåning.

edit:
Det förklarar varför Löfven inte vill uppge ett regeringsalternativ före valet.
Senast redigerad av longbow4y 2014-03-07 kl. 10:29.
2014-03-07, 10:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Visst skulle det vara skönt om en massa politiskt korrekta politiker får lämna rikspolitiken. De kommer nog inte tillbaks. Men de kommer bara nya framvaskade av den rödgröna sidans framgångar. Att tro att dessa skulle vara mindre rabiata är fel. De kommer att försöka överträffa sina föregångare i politisk korrekthet. Vi kommer att översköljas av nya galna påhitt.

Visst finns det några mandat att tjäna på att några procent försvinner under spärren. Enkel mattematik ger att 350 mandat ger 3,5 mandat per procent om alla 100% räknas. 3,6 mandat vid 95% och 3,8 mandat om 90% av rösterna tillfaller något parti som får över 4%.

Men det går att räkna exakt med hjälp av valmyndighetens metod på deras hemsida. Knappt värt mödan då ingen vet hur det kommer att bli.

En socialdemokratisk regering som förlitar sig på hoppande majoriteter är mycket att föredra före en "rödgrön röra", även för allianspartiernas väljare. Sannolikheten att S söker samband mot andra sidan mitten är då betydligt större än att man söker samband åt vänstersidan. Om man tänkt sig att hålla SD kort och få chansen att påverka på riktigt i mer än fyra år, alltså. Men då måste man bli stora nog.

Jag gissar ju på ett annat läge, där (S) mer eller mindre måste köpa åtminstone ett av partiernas stöd med regeringsposter, troligen (mp). Det kan sluta hur som helst.
2014-03-07, 11:00
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman

Så går det när man inte driver en egen linje i de frågor som är Sd:s paradfrågor och alienerar sig med de rödgröna i alla frågeställningar med motiveringen att ett parti som Sd skall inte få något inflytande, då begränsar man sitt handlingsutrymme.

Hade alliansen drivit en egen invandringspolitik, tuffare tag mot brottslighet och en bättre försvarspolitik istället för att helt gå ihop med de rödgröna så hade de avväpnat Sd och hade samtidigt haft en chans att nå mittenväljare - nu betalar man priset.

Något för de efterträdare som skall försöka bringa ordning i den rykande hög av misslyckanden som Reinfeldt och hans allianskollegor lämnar efter sig.

Det är så sant. Reinfeldts fixering vid att stänga ut SD från allt inflytande har varit en strategisk katastrof som nu kommer att leda till att han förlorar regeringsmakten. Undrar hur det känns? Han är personligen skyldig till att SD är på väg att etablera sig som ett stort parti i svensk politik..
2014-03-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En socialdemokratisk regering som förlitar sig på hoppande majoriteter är mycket att föredra före en "rödgrön röra", även för allianspartiernas väljare. Sannolikheten att S söker samband mot andra sidan mitten är då betydligt större än att man söker samband åt vänstersidan. Om man tänkt sig att hålla SD kort och få chansen att påverka på riktigt i mer än fyra år, alltså. Men då måste man bli stora nog.

Jag gissar ju på ett annat läge, där (S) mer eller mindre måste köpa åtminstone ett av partiernas stöd med regeringsposter, troligen (mp). Det kan sluta hur som helst.

Om vi försanthåller de aktuella opinionsundersökningarna, så har du nog rätt i att axeln S-MP ligger närmast till hands. Självklart kan man inte säkert veta förrän valresultatet föreligger. Men, jag tror du har fel i att det "kan sluta hur som helst". Inträffar detta scenario tror jag att vi enbart ser elände framför oss. Det kan bara sluta hur illa som helst. Det skulle tom kunna leda till partisprängning av S.
2014-03-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Är det någon som begriper psykologin bakom det fortsatt raset för alliansen? Framgång föder framgång heter det och att ingen vill tillhöra den förlorande sidan. Visst men någon mått av integritet måste väljarna ha. Om de en gång tyckte att alliansen var värd att rösta på kan ju inte alla överge den tanken och varför sker det inte på en gång när man insett att man tänkte fel.

Nu sippra det ut hela tiden som ur ett litet hål som bara växer.

Att MP plötsligt har 12,5% vad har hänt inom miljöområdet som motiverar det? Eller är det protester mot att försvaret ska stärkas eller är det för att vi haft en varm vinter och elöverskottet gör att vi kan stänga kärnkraftsverk?
Det gör mig ännu mer frågande inför hur folk tänker.

Men så har vi mätfelet de som är alliansens sympatisörer vågar inte yppa det utan tiger och den stora massan av osäkra väljare är egentligen vindflöjlar som flaxar med dit vinden blåser.

Jag ser en stor fara med att låt de rödgröna bli för stora. Alla deras våta drömmar om skattehöjningar på fastigheter, förmögenheter, bensin, el kan infrias om de anser sig ha ett gigantisk stöd för det.

Deras grundläggande förbudsmentalitet vaknar till liv, manifesterat genom förbud att var anonym på nätet, förbud mot misshagliga webbsidor. Förbud mot icke demokratiska partier (vilka bestämmer de rödgröna trojkan). Givetvis en massa förbud på miljöområdet kanske förbud mot vad vi får äta och läsa mm.

Har folk glömt alla skäl till att de valde bort de rödgröna två val i rad. Ska de nu ge dessa för friheten så farliga partier en förödande stor majoritet?

Min förhoppning är att det är ett mätfel. Vi behöver en tredje kraft tillräckligt stor för att balanser de dårskaperna som uppkommer om den ena sidan tror sig fått ett allsmäktigt mandat.
dom vann valet då på j-avdraget,nu har dom smågiriga börjat räkna på fingrarna o insett att de inte va nån höjdare.
2014-03-07, 13:23
Medlem
Månsans avatar
I natt försökte jag spela på Unibet, centerpartiet under 4 % i valet.
Oddset var 3,0, otroligt lättförtjänta pengar. Som att stjäla godis av småbarn. Jag la in ett spel på 2 lax. 6000 tillbaka den 14 september kändes fint.

Jäkla Unibet anade tydligen oråd, spelet gick inte igenom, de tillät bara spel för några hundra till fastslaget odds 3,0. Därefter ändrade man oddsen till 2,7 ggr insatsen som alltjämt gäller.

Jag la också in ett spel på nästa regering bara sossar, 30 ggr pengarna. 100 spänn, 3000 tillbaka den 14 sept. Nä tyckte Unibet, tillät bara spel för 60 kr. Därefter sänktes även detta odds från 30 till 26 ggr insatsen.
2014-03-07, 13:31
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
I natt försökte jag spela på Unibet, centerpartiet under 4 % i valet.
Oddset var 3,0, otroligt lättförtjänta pengar. Som att stjäla godis av småbarn. Jag la in ett spel på 2 lax. 6000 tillbaka den 14 september kändes fint.

Jäkla Unibet anade tydligen oråd, spelet gick inte igenom, de tillät bara spel för några hundra till fastslaget odds 3,0. Därefter ändrade man oddsen till 2,7 ggr insatsen som alltjämt gäller.

Jag la också in ett spel på nästa regering bara sossar, 30 ggr pengarna. 100 spänn, 3000 tillbaka den 14 sept. Nä tyckte Unibet, tillät bara spel för 60 kr. Därefter sänktes även detta odds från 30 till 26 ggr insatsen.
Centerpartiet under 4% känns inte helt säkert... Det mesta pekar på att de åker ur riksdagen, men stödröstning skall inte underskattas.
2014-03-07, 13:46
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Centerpartiet under 4% känns inte helt säkert... Det mesta pekar på att de åker ur riksdagen, men stödröstning skall inte underskattas.

Jag bedömer det som att de tänkbara stödröstarna håller på att ta slut. FP befinner sig i farlig närhet till 4% i dagens demoskop. Moderaterna får 22,6%, inte särskilt många kvar nu som kan rädda det meningslösa stackars centerpartiet kvar i riksdagen. Stödröster kräver att andra partier på samma politiska sida går starkt, idag går de tvärtom uruselt.
2014-03-07, 14:17
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
26 gånger pengarna på den regering som varit den i särklass vanligaste seanste århundradet??? Fantastiskt! De som bettar och de som röstar är två helt olika populationer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in