2014-03-09, 20:45
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zeth
Var till repkaparna inte till dig. Ovan är högstadiefysik och ett faktum.

Pajas.

Vi tar det en gång till:

Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Det stämmer om man ska vara petig, efter 25 meter har man kommit upp i mist 90-95% av maximal hastighet. Sedan tror jag det tar runt 2-300 meter till att få till de där sista procenten men detta har ju en marginell påverkan för vad vi diskuterar.

Citat:
Han hoppade också från en betydligt högre höjd och klarade dessutom av att kontrollera det så jag vet inte vart du vill komma här. Ingen påstår att det vore lätt utan att det går i teorin och att tre personer faktiskt överlevt hela vägen ner tidigare när ett plan exploderat (även om man kan misstänka att de knappast var i ett så bra skick).

Detta , det fetmarkerade är ett faktum. Och var nu inte så patetisk att du kommer tillbaka och försöker behålla din ära genom att påpeka att mina siffror tagna från minnet minsann är några procentenheter eller meter fel. Som alla här utom du förstår är det inte relevant för vad vi diskuterar.
Citera
2014-03-09, 20:46
Medlem
Nedskjutet av ett utomjordiskt rymdskepp är min teori
Citera
2014-03-09, 20:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Ute i stora atlanten finns inte mycket bråte.

Betyder det att du tycker observationer av oidentifierade delar är bevis? Fine by me
Citera
2014-03-09, 20:47
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Det är väl inte säkert att flygledarna sitter med 3D radar, kanske sitter med 2D eller 2.5Ds radar.
Jag har noll koll på flygutrustning och sådant, men om planet börjat dyka för att sedan krascha i havet borde dom väl iallafall ha sett att altitud/hastighet förändrats... Det verkar ju som om planet bara försvann helt och hållet från radarn på 10 000 meters höjd.
Citera
2014-03-09, 20:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
AF447 skickade inte ut något nödrop för piloterna förstod inte att de överstegrade flygplanet vilket resulterade i en okontrollerad decent ner i havet.

AF447 "försvann" från radarn långt tidigare än när piloterna började göra fel. Detta för att det inte finns någon radiotäckning av varken primär eller sekundärradar ute i atlanten, då ingen radar kan se så långt. Det är inget ovanligt, många som flyger verkar tro att hela världen är täckt av radar, men så är icke fallet, men det finns procedurer som gör att det är lika säkert att flyga över atlanten som över land. Så va inte orolig nästa gång du flyger

Det jag undrar över är ev. radartäckning gällande denna flight. Kan du ge oss en gissning? Jag har iaf inte en aning atm
Citera
2014-03-09, 20:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Fallet med AF447 är inte topic för denna tråd.

För att räknas som topic måste inlägg som refererar till AF447 verkligen ha någon relevant likhet med detta fall.

Inlägg som varför AF447 störtade, varför de inte sände meddelanden, hur lång tid det tog innan vrakdelar etc hittades är INTE topic.

Och om ni undrar över vad som hände i det fallet så titta mot slutet av denna tråd: (FB) Flight AF 447 saknas. (Störtade i atlanten 1/6 2009)

(Orsaken till det haveriet var, som tidigare påpekats här i tråden, att piloterna inte insåg att deras plan stallat (tappat farten) och att det föll i princip rakt ned tills det slog i ytan i full fart. Hade man haft radartäckning i området hade man kunnat se planet falla hela vägen ner, vilket tog ett par minuter eller så).

/Moderator
Citera
2014-03-09, 20:57
Medlem
Lar3es avatar
Citat:
Tycker fortfarande att du tolkar vad vi vet fel. En explosiv dekompression orsakad av bomb eller annat son splittrar flygplanskroppen kan mycket väl lämna en dörr intakt. En splittring innebär inte att alla delar reduceras till mikroskopiska bitar. En flygplansdörr är ju bland det eller kanske tom det mest robusta som finns på ett flygplan.
Ur not hearing me.

Jag säger inte emot att en dörr kan lämnas intakt av en dekompression enligt ditt scenario.
Jag säger att det är orimligt att flygplanskroppen splittras (= går sönder, delar sig i flera delar) till följd av explosion/tekniskt fel på hög höjd och flygplanet endast lämnar en dörr kvar på vattenytan och inget mer.

Hade flygplanet gått sönder och delat sig på 10.000 meters höjd hade man förmodligen hittat stora mängder plast, flytande föremål som vattenflaskor, dynor, flytvästar osv. Något som hittills inte siktats mer än en enstaka dörr.
Citera
2014-03-09, 20:57
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det jag undrar över är ev. radartäckning gällande denna flight. Kan du ge oss en gissning? Jag har iaf inte en aning atm

Beror på vilka system som finns i området, men med tanke på att Flightradar24 har ADS-B mottagning i området så är det högst sannolikt att Malaysia/Vietnamn både har primär och absolut sekundärradar i området med räckvidd som gör att det inte finns några "blind spots". Jag är säker på att det just nu vet exakt vad som hänt med planet vid detta tillfälle då alla sådan data spelas in och sparas för just sånna här utredningar.
Citera
2014-03-09, 20:58
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Fallet med AF447 är inte topic för denna tråd.

För att räknas som topic måste inlägg som refererar till AF447 verkligen ha någon relevant likhet med detta fall.

Inlägg som varför AF447 störtade, varför de inte sände meddelanden, hur lång tid det tog innan vrakdelar etc hittades är INTE topic.

Och om ni undrar över vad som hände i det fallet så titta mot slutet av denna tråd: (FB) Flight AF 447 saknas. (Störtade i atlanten 1/6 2009)

(Orsaken till det haveriet var, som tidigare påpekats här i tråden, att piloterna inte insåg att deras plan stallat (tappat farten) och att det föll i princip rakt ned tills det slog i ytan i full fart. Hade man haft radartäckning i området hade man kunnat se planet falla hela vägen ner, vilket tog ett par minuter eller så).

/Moderator

Ursäkta men med med facit i handen vet vi varför 447 störtade, vi har däremot inget facit för denna incident men däremot ett antal liknande omständigheter så hur vet du redan nu att det inte går att dra paralleller till 447?
Senast redigerad av DreamTwister 2014-03-09 kl. 21:00.
Citera
2014-03-09, 21:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Beror på vilka system som finns i området, men med tanke på att Flightradar24 har ADS-B mottagning i området så är det högst sannolikt att Malaysia/Vietnamn både har primär och absolut sekundärradar i området med räckvidd som gör att det inte finns några "blind spots". Jag är säker på att det just nu vet exakt vad som hänt med planet vid detta tillfälle då alla sådan data spelas in och sparas för just sånna här utredningar.

Tack, mkt intressant (för mig iaf och nej, ingen ironi). Ska således bli intressant att se hur diskussionerna kring radarinspelningar spelas ut i media de närmaste dagarna
Citera
2014-03-09, 21:04
Medlem
junazs avatar
Citat:
AF447 skickade inte ut något nödrop för piloterna förstod inte att de överstegrade flygplanet vilket resulterade i en okontrollerad decent ner i havet.

AF447 "försvann" från radarn långt tidigare än när piloterna började göra fel. Detta för att det inte finns någon radiotäckning av varken primär eller sekundärradar ute i atlanten, då ingen radar kan se så långt. Det är inget ovanligt, många som flyger verkar tro att hela världen är täckt av radar, men så är icke fallet, men det finns procedurer som gör att det är lika säkert att flyga över atlanten som över land. Så va inte orolig nästa gång du flyger
Intressant. Det vi försöker reda ut ju om det är möjligt för planet att krascha i havet och samtidigt innan dess försvinna helt från radar och kommunikationsutrustning (vilket gör att det ser ut som att det disintegrerat i luften). Om så är fallet är det antagligen någonting liknande Flight 447 som inträffat.
Citera
2014-03-09, 21:05
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tack, mkt intressant (för mig iaf och nej, ingen ironi). Ska således bli intressant att se hur diskussionerna kring radarinspelningar spelas ut i media de närmaste dagarna

ICAO - Intl. Civil Aviation Org. har mig veterligen regler på att spara alla data i 3 veckor (dvs, radarbild och radiotrafik mellan flygplanet och marken) Men när det sker en olycka eller tillbud så utökas tiden. Så det skulle förvåna mig mycket om dom inte redan kollat upp dessa filer.

i mina ögon så tyder det på att planet gått i tusen bitar på marschhöjd, annars borde räddningsinsatsen vara mer precis med hjälp av radarinformationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in