2014-03-09, 19:55
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Jag tycker det låter rimligt.
En dörr har flera saker till sin fördel, så att säga :P
1. Den är förhållandevis liten
2. Den lär vara stark
3. Den är i ett enda stycke

Absolut mycket möjligt när du säger det såhär
Citera
2014-03-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Kan det ha blivit nedskjutet av USA och att det nu tystas ner? Inte helt omöjligt.

Nedskjutet av Kina tror jag. Nedtystat av Kina. Terrorattack tror jag inte på.
Citera
2014-03-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucasmoura
Låt oss säga att planet går sönder på 10,000 meters höjd och man blir utkastad från planet och då får åka fritt fall ner till marken...skulle det teoretiskt sätt gå att dyka från den höjden och överleva?

Säg att man kommer i full fart, men det är perfekta vågor som gör att fallet blir mjukare samt att man får in en perfekt dykning, likt en sådan man ser på TV.

Du skämtar antar jag?
Falla ner på vatten från några hundra meters höjd är som att falla rakt ner på en betong yta. Resten kan du räkna ut själv
Citera
2014-03-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markuus25
Vad tror ni sannolikheten är att planet ligger och flyter (sjunker) runt i havet?
Dvs att man har nödlandat på havet av någon oklar anledning, men i detta skede väntar man bara på hjälp från omvärlden?

Tyvärr är det inte sannolikt då de borde ha meddelat att de går ner eller tar sig för åtgärder som omvärlden behöver få kännedom om. Varför skulle piloterna går ner och nödlanda under radiotystnad?
Citera
2014-03-09, 19:57
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Vika B772 operatörer syftar du på? För övrigt så tycker jag inte att dörren på bilden ens är lik en Boeing 777 dörr, där fönstret är mer avlångt på höger sida av dörren och inte runt som bilden visar. Många desperata journalister som gör hönor av fjädrar tror jag tyvärr..

De man hittar om man googlar men vi behöver definitivt inte diskutera saken. Jag sa att det var det enda jag kunde associera till men inte att jag trodde på det så jag tror som du och tackar för dina kunskaper
Citera
2014-03-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
De där Air France-planet som kraschade i atlanten för några år sedan. Hur lång tid tog de innan de hittade delar av planet men framförallt svarta lådan? Har för mig de tog ett bra tag.

Det tog extremt länge pga planet och svarta lådan låg på 3.8 kilometers djup i atlanten och man kom inte åt planet och hittade det inte, tillsist anlitade man samma personer som hittade titanic och dom hittade planet (där folk fortfarande satt fastspända i sina säten i) och svarta lådan.

Mycket lugnare vatten hära och endast 40-50 meter djupt.
Citera
2014-03-09, 20:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idkfa
Det tog extremt länge pga planet och svarta lådan låg på 3.8 kilometers djup i atlanten och man kom inte åt planet och hittade det inte, tillsist anlitade man samma personer som hittade titanic och dom hittade planet (där folk fortfarande satt fastspända i sina säten i) och svarta lådan.

Mycket lugnare vatten hära och endast 40-50 meter djupt.

Det enda det betyder är att det är enklare att bärga lådorna. Om man hittar dom
Citera
2014-03-09, 20:02
Medlem
felixthecats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Det spekuleras alltså i att planet har gjort en U-sväng, samtidigt som kontakten tappades helt på mer än 10000 meters höjd. Hur går det resonemanget ihop?

det var väl uppgifter från malaysiska militären, känns som dom har noll koll i Malaysia på vad som hänt med deras flygplan. ungefär som våra spekulationer
Citera
2014-03-09, 20:02
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Låt oss säga att planet går sönder på 10,000 meters höjd och man blir utkastad från planet och då får åka fritt fall ner till marken...skulle det teoretiskt sätt gå att dyka från den höjden och överleva?

Säg att man kommer i full fart, men det är perfekta vågor som gör att fallet blir mjukare samt att man får in en perfekt dykning, likt en sådan man ser på TV.

Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Nej, man dör, man blir väldigt död.

Nej på det också.

Så snabba ska vi inte vara. När ett plan från Air India på 80-talet sprängdes i luften på samma höjd visade det sig att de flesta passagerare slungades ur planet levande, några dog av syrebrist, några dog av våldet från att slå i vattnet men tre personer dog faktiskt av drunkning.

En människa uppnår maximal acceleration efter drygt 20 meter i luft och från de höjderna går det ju faktiskt att dyka. Ur den synvinkeln är det ingen skillnad att dyka från 25 meter eller 10 000 meter.

Summan av kardemumma är att det i teorin faktiskt går. Skulle hjälpen vara på plats direkt skulle det inte heller vara omöjligt att någon faktiskt klarade sig.
Citera
2014-03-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det enda det betyder är att det är enklare att bärga lådorna. Om man hittar dom

Så fort dom lokaliserat planet så kommer det gå väldigt fort att få tag i svarta lådorna, ja.
Citera
2014-03-09, 20:03
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ifall man har en wingsuit på sig då?
Man dör nog då också.
Fejkad: http://www.youtube.com/watch?v=o2xmAWS4akE
Citera
2014-03-09, 20:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felixthecat
det var väl uppgifter från malaysiska militären, känns som dom har noll koll i Malaysia på vad som hänt med deras flygplan. ungefär som våra spekulationer

Vet inte men kan det vara så enkelt som att militären där inte har full koll på civila flygplan? Exempel på noll koll finns faktiskt i Sverige också även om det var ett tag sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in