2014-03-09, 19:47
Medlem
Låt oss säga att planet går sönder på 10,000 meters höjd och man blir utkastad från planet och då får åka fritt fall ner till marken...skulle det teoretiskt sätt gå att dyka från den höjden och överleva?

Säg att man kommer i full fart, men det är perfekta vågor som gör att fallet blir mjukare samt att man får in en perfekt dykning, likt en sådan man ser på TV.
Citera
2014-03-09, 19:48
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Verkar vara skumt att hitta en hel dörr tycker jag. Hela planet verkar gått till intet, men en dörr finns kvar. Ja, vi får nog fortsätta spekulera, men om det exploderat i luften så ska vi ha tur om vi hittar svarta lådan. Små små bitar kommer vara utspridda över ett så ofantligt stort område, tänker bara tillbaka på Überlingen olyckan. Även om det inte var en explosion så fanns det bitar över stora delar av södra tyskland och in i norra schweiz. Å det var väl inte så högt som FL350?

Som sagt, jag spekulerar, och om kabinen disintegrerat av någon anledning borde det kanske inte vara helt orimligt att luckor för nödutgångar ramlar ur i ett stycke? Höjden tror jag inte har nån inverkan på vilken fart diverse delar träffade vattnet med, de lär ha uppnått sin maxfart betydligt tidigare
Citera
2014-03-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucasmoura
Låt oss säga att planet går sönder på 10,000 meters höjd och man blir utkastad från planet och då får åka fritt fall ner till marken...skulle det teoretiskt sätt gå att dyka från den höjden och överleva?

Säg att man kommer i full fart, men det är perfekta vågor som gör att fallet blir mjukare samt att man får in en perfekt dykning, likt en sådan man ser på TV.
Om du kan bromsa upp lite med jackan innan kan det gå. Annars inte.

:-)
Citera
2014-03-09, 19:50
Medlem
Anon2s avatar
Citat:

Nej, man dör, man blir väldigt död.
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Om du kan bromsa upp lite med jackan innan kan det gå. Annars inte.

:-)
Nej på det också.
Citera
2014-03-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Nej, man dör, man blir väldigt död.

Nej på det också.

Ifall man har en wingsuit på sig då?
Citera
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Verkar vara skumt att hitta en hel dörr tycker jag. Hela planet verkar gått till intet, men en dörr finns kvar.
Jag tycker det låter rimligt.
En dörr har flera saker till sin fördel, så att säga :P
1. Den är förhållandevis liten
2. Den lär vara stark
3. Den är i ett enda stycke
Citera
Medlem
trattfans avatar
Citat:

Du är död en jävla bra bit innan du nuddar vattnet.
Citera
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Visst är det väl så att om planet på något sätt skulle ha kraschat (alltså successivt tappat höjd och sedan slagit i vattnet) skulle detta ha synts hos flygledare? Att helt upphöra att sända signaler på 35 000 fot kan väl bara tyda på att planet totalförstörts på direkten uppe i luften (explosion eller disintegration)?

Det är väl inte säkert att flygledarna sitter med 3D radar, kanske sitter med 2D eller 2.5Ds radar.
Citera
2014-03-09, 19:54
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Edit: Efter att ha kollat cabin layout för 777-200 för diverse operatörer tycks det finnas nödutgång över vingen hos alla. Huruvida denna har ett fönster eller inte vet jag inte

Vika B772 operatörer syftar du på? För övrigt så tycker jag inte att dörren på bilden ens är lik en Boeing 777 dörr, där fönstret är mer avlångt på höger sida av dörren och inte runt som bilden visar. Många desperata journalister som gör hönor av fjädrar tror jag tyvärr..
Citera
2014-03-09, 19:54
Medlem
trattfans avatar
De där Air France-planet som kraschade i atlanten för några år sedan. Hur lång tid tog de innan de hittade delar av planet men framförallt svarta lådan? Har för mig de tog ett bra tag.
Citera
2014-03-09, 19:55
Medlem
DewDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister

Edit: Efter att ha kollat cabin layout för 777-200 för diverse operatörer tycks det finnas nödutgång över vingen hos alla. Huruvida denna har ett fönster eller inte vet jag inte

http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=169074

Ingen nödutgång över vingen på 9MMRO
Citera
2014-03-09, 19:55
Medlem
jzprs avatar
Det spekuleras alltså i att planet har gjort en U-sväng, samtidigt som kontakten tappades helt på mer än 10000 meters höjd. Hur går det resonemanget ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in