2014-03-09, 19:35
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Varför skulle flygplan designas så att man från en bortsliten cockpit skulle kunna kommunicera? Det är nog att driva tesen om back-up system en smula långt

hahaha

Det är det sannerligen.

Jag vet inte vad som hände där, jag funderade väll bara för mycket på det här specifika fallet och vilket händelseförlopp som kan ha vart så jävla dramatiskt att man inte kunnat rapportera ett problem ens innan det var för sent

Very Strange, this is very strange indeed..
Citera
2014-03-09, 19:36
Medlem
bild: http://www.n2yo.com/flight-mh370/mapdetail.jpg

a scan of the latest Terra/MODIS satellite image reveals a dark band in the South China Sea, located approximately at 6.1N 104.6E. The picture has been taken at 03:35 UTC on 03/09/2014 with a resolution of 250 meters.
Citera
2014-03-09, 19:36
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Urusel bild var det och det enda jag kan associera till är luckan till nödutgångarna över vingen. Liten lucka med ett fönster mitt i. Ska bli spännande att se vad de kommer fram till

Inte har väl en B772 en sådan dörr över vingen? B773 däremot har en dörr över vingen.
Citera
2014-03-09, 19:37
Medlem
junazs avatar
Visst är det väl så att om planet på något sätt skulle ha kraschat (alltså successivt tappat höjd och sedan slagit i vattnet) skulle detta ha synts hos flygledare? Att helt upphöra att sända signaler på 35 000 fot kan väl bara tyda på att planet totalförstörts på direkten uppe i luften (explosion eller disintegration)?
Citera
2014-03-09, 19:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeloovesbeef
Jag har ingen aning. Jag kan inget om flygplan. Jag säger inte att detta har hänt, men omöjligt är det då inte.

Nej det är helt tydligt, du kan inget om flygplan eller flygsäkerhet eller...
Kan du inte bara återgå till att mumsa biff ur grytan? Det finns faktiskt inte särskilt mycket att försöka utvinna humor ur här eller hur?
Citera
2014-03-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Visst är det väl så att om planet på något sätt skulle ha kraschat (alltså successivt tappat höjd och sedan slagit i vattnet) skulle detta ha synts hos flygledare? Att helt upphöra att sända signaler på 35 000 fot kan väl bara tyda på att planet totalförstörts på direkten uppe i luften (explosion eller disintegration)?

Det är precis detta alla försöker fundera ut, och ja om planet hade kapats och åkt ett annat håll eller om planet "glidit" iväg med trasiga motorer eller dylikt ner i havet så hade det synts hos flygledningen
Citera
2014-03-09, 19:39
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Inte har väl en B772 en sådan dörr över vingen? B773 däremot har en dörr över vingen.

Ingen aning, minns inte såna detaljer. Jag gör som de flesta här, spekulerar

Dessutom har ju vissa "källor" helt sågat spåret om att vrakdelar hittats, gör knappast nåt enklare

Edit: Efter att ha kollat cabin layout för 777-200 för diverse operatörer tycks det finnas nödutgång över vingen hos alla. Huruvida denna har ett fönster eller inte vet jag inte
Senast redigerad av DreamTwister 2014-03-09 kl. 19:43.
Citera
2014-03-09, 19:44
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idkfa
Det är precis detta alla försöker fundera ut, och ja om planet hade kapats och åkt ett annat håll eller om planet "glidit" iväg med trasiga motorer eller dylikt ner i havet så hade det synts hos flygledningen
Jag sätter mina pengar på ett mekaniskt fel/någon defekt som inte upptäckts och sedan lett till att planet disintegrerat.
Citera
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ingen aning, minns inte såna detaljer. Jag gör som de flesta här, spekulerar

Dessutom har ju vissa "källor" helt sågat spåret om att vrakdelar hittats, gör knappast nåt enklare

Verkar vara skumt att hitta en hel dörr tycker jag. Hela planet verkar gått till intet, men en dörr finns kvar. Ja, vi får nog fortsätta spekulera, men om det exploderat i luften så ska vi ha tur om vi hittar svarta lådan. Små små bitar kommer vara utspridda över ett så ofantligt stort område, tänker bara tillbaka på Überlingen olyckan. Även om det inte var en explosion så fanns det bitar över stora delar av södra tyskland och in i norra schweiz. Å det var väl inte så högt som FL350?
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Möjligt, amerikanarna har en hemlig UAV-typ som blev efterföljaren till SR-71, den går i runt mach 6 på över 25km höjd, dom har sumpat 3st hittills som kraschat av olika anledningar, en brakade ner i England där SAS-soldater fick rycka ut och bärga det som var kvar av kärran. Skunkworks har precis skrivit kontrakt på efterföljaren som ska heta SR-72.

Det är alltså möjligt att en UAV krånglat, tappat höjd och kolliderat med denna kärra.

///

Vare sig bomber eller kapningar stämmer på denna grej, det hade upptäckts av både civila och miltära radarstationer. Det som kan ha hänt är ett fatalt fel som inträffat direkt efter kursändningen, om jag minns rätt har 777 samma Trent-motor-typ som A380 har, och Trent är känt för haverier i brännkammaren med svåra skador. Det är alltså möjligt att ena motorn small av direkt efter kursändringen pga ökat gaspådrag, splitter slog upp vingen, motorgondolen kapsejsade och delar av vingen åkte av, då kan kärran ha manat i en roll, vilket gör att radiokom via sat inte fungat då antennerna inte kan låsa mot Inmarsat, och därefter fallit ner under FL300 där radarn inte ser längre på den angivna positionen.

Obs, detta är min personliga teori, även en UAV kan vara orsaken, det är mycket militär spaning just nu i närområdet på bla Kina och bråken runt Krim, och med mach 6 tar det inte lång tid innan en UAV kan hamna jävligt fel.
Nu verkar det som att du skriver från framtiden, häftigt. Nä SR-72 är inte beställd, det är på ett tidigt konceptstadium och det är inte säkert att det kommer i produktion. Källa

Det hypersoniska obemannade plan du tänker på som faktiskt flugit torde vara Falcon HTV-2 som man tappat kontrollen över ett par gånger. Dock känner jag inte igen det där med England men det kan kvitta, den här mojängen är inte heller operationell.

Alltså, visst skulle det kunna vara en krock med en UAV, i så fall en som man förlorat kontrollen över och kanske en som inte syns på radar men sannolikheten för detta är nog inte mycket högre än att det var ett flygande tefat från Mars, eller jo lite högre då.

Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Kan det ha blivit nedskjutet av USA och att det nu tystas ner? Inte helt omöjligt.
Nej inte rimligt alls uppe på marschhöjd. Man ska nog passa sig för att på låg höjd göra anflygning mot en hangarfartygsgrupp, även med passagerarplan men i det här läget kan du glömma något sådant.
Citera
2014-03-09, 19:46
Medlem
Citat:
Jag sätter mina pengar på ett mekaniskt fel/någon defekt som inte upptäckts och sedan lett till att planet disintegrerat.
Isåfall är det väl första gången som det sker.

Tror mer på en mindre bomb och sedan att planet splittras kort efter.
Citera
2014-03-09, 19:47
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
kan väl bara tyda på att planet totalförstörts på direkten uppe i luften (explosion eller disintegration)?

Det som talar emot det är det berg av spillror som bildas, varav mycket flyter, det borde finnas stora mängder plast, halvfulla vattenflaskor, leksaker, plastpåsar, dynor och annat på vatenytan, något som hittills inte siktats.

Bilder från tex. Lockerbie visar vilka mängder det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in